Πόσο μεγάλα είναι τα σωματίδια άλφα;

Το μέγεθος των σωματιδίων α (πυρήνες ατόμων ηλίου) προσδιορίστηκε με εξαιρετική ακρίβεια χρησιμοποιώντας εξωτικά άτομα ηλίου, όπου ένα ηλεκτρόνιο του ατόμου του ηλίου αντικαθίσταται με τον βαρύτερο ξάδελφό του, ένα μιόνιο. Το ήλιο-4 (He) είναι το δεύτερο πιο άφθονο στοιχείο… Read More ›

Η αιώρηση της Επινοητικότητας στον Άρη

Οι πτήσεις στον πλανήτη Άρη της Επινοητικότητας (Ingenuity), του μικρού ελικοπτέρου της NASA που εντυπωσιάζει μικρούς και μεγάλους μέσα στην ανία της καραντίνας, βασίζονται – όπως το κάθε τι στο σύμπαν μας – στους νόμους της Φυσικής. Μια πτήση στον… Read More ›

Μια οπτική αποδειξη της ανισότητας π^e < e^π

Σε ένα από τα πιο σύντομα άρθρα μαθηματικών (ΕΔΩ) αποδεικνύεται με έναν οπτικό τρόπο ότι ως εξής: Aπό το παραπάνω σχήμα συγκρίνοντας εμβαδά προκύπτει ότι: Μια άλλη επίσης οπτική απόδειξη είναι η εξής: Από το παραπάνω σχήμα προκύπτει ότι: ή… Read More ›

Επιτόπια άλματα σε πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος

… στη Σελήνη και τον Πλούτωνα Στη φύση υπάρχουν 4 είδη θεμελιωδών δυνάμεων: βαρυτικές, ηλεκτρομαγνητικές, ασθενείς πυρηνικές και ισχυρές πυρηνικές. Παρότι η βαρύτητα υπήρξε η πρώτη θεμελιώδης στη φύση που μελετήθηκε ποσοτικά, πρόκειται για την ασθενέστερη όλων. Όμως, όλοι οι… Read More ›

Πρόσφατα άρθρα

• Πόσο μεγάλα είναι τα σωματίδια άλφα;

• Η αιώρηση της Επινοητικότητας στον Άρη

• Πόσο διαρκεί μία ημέρα στην Αφροδίτη;

Όταν η Γη αποτελούσε ακόμη «πεδίο βολής» των αστεροειδών και κομητών του ηλιακού μας συστήματος που την βομβάρδιζαν ασταμάτητα η Αφροδίτη ήταν ένας πλανήτης με μεγάλους ωκεανούς, ήπιες κλιματικές συνθήκες και περιοχές παρόμοιες με τις τροπικές περιοχές της Γης. Πριν… Read More ›

• Μια σύντομη σκιαγράφηση της πορείας του Γ. Τικτόπουλου

Ο Γ. Τικτόπουλος γεννήθηκε το 1931 στη Θεσσαλονίκη, με απώτερη καταγωγή από την Ιμέρα του Πόντου. Σπούδασε Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος στο ΕΜΠ και άσκησε για ένα μικρό διάστημα το επάγγελμα του Μηχανικού, ενώ παράλληλα σπούδαζε Μαθηματικά. Το 1960 αποφάσισε ότι η πραγματική… Read More ›

• Μια οπτική αποδειξη της ανισότητας π^e < e^π

• Επιτόπια άλματα σε πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος

• Άχρηστες εργασίες (bullshit jobs)

O οικονομολόγος John Maynard Keynes είχε προβλέψει [Economic Possibilities for Our Grandchildren] πως μέχρι το 2030 θα εργαζόμαστε όλοι μόνο δεκαπέντε ώρες την εβδομάδα. Η ευημερία μας θα εκτινασσόταν στα ύψη και ότι θα ανταλλάσσαμε ένα μεγάλο μέρος του πλούτου μας με… Read More ›

• H νυχτερινή προσθαλάσσωση του διαστημικού σκάφους της SpaceX

Οι αστροναύτες της NASA Victor Glover, Mike Hopkins, Shannon Walker, καθώς επίσης και ο Ιάπων αστροναύτης της JAXA Soichi Noguchi, επέστρεψαν επιτυχώς στη Γη με την κάψουλα της SpaceX Dragon. Βρίσκονταν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό από τις 16 Νοεμβρίου του… Read More ›

• Τι είναι το μυστηριώδες Ζ-DNA που έχουν ορισμένοι ιοί

Η γενετική πληροφορία είναι καταγεγραμμένη στα νουκλεϊνικά οξέα στη γλώσσα των τεσσάρων αζωτούχων βάσεων που συμβολίζονται με τα γράμματα Α=αδενίνη, Τ=θυμίνη, G=γουανίνη, C=κυτοσίνη για το DNA και τα ίδια για το RNA, μόνο που αντί της T έχουμε την U=την… Read More ›

• Συνοπτικό Αστροημερολόγιο Μαΐου

4 Μαΐου Κρόνος, Δίας και Σελήνη κοντά – Ερμής και Πλειάδες κοντά, 5 Μαΐου Μέγιστο Βροχής Διαττόντων Ήτα Υδροχοΐδες … … εν τω μεταξύ το ελικοπτεράκι στον Άρη συνεχίζει τις βόλτες του:

• Το ταξίδι 22 εκατ. ετών από την ζώνη των αστεροειδών στην Μποτσουάνα

Το πρωί της 2ας Ιουνίου 2018 ένας αστεροειδής εντοπίστηκε να κατευθύνεται προς τη Γη με ταχύτητα 61.000 χιλιομέτρων την ώρα. Επρόκειτο να πλήξει τον πλανήτη μας και δεν μπορούσε κανείς να τον σταματήσει, ενώ συνεπήρε και τους αστρονόμους. Με μήκος… Read More ›

• Το επιτάφιο του Stevinus

Στο κεκλιμένο επίπεδο του παρακάτω σχήματος, μια μάζα 1kg συνδέεται διαμέσου αβαρούς νήματος με μια άγνωστη μάζα m. Το ορθογώνιο τρίγωνο που σχηματίζεται έχει πλευρές των οποίων τα μήκη είναι ανάλογα με τους αριθμούς 3-4-5. Τριβές δεν υπάρχουν. Να υπολογίσετε… Read More ›

• Ο πρώτος πολυκύτταρος οργανισμός που έχει καταγραφεί

Ανακαλύφθηκε απολίθωμα 1 δισ. ετών στα Χάιλαντς Απολίθωμα ηλικίας ενός δισεκατομμυρίου ετών, που βρέθηκε στα Χάιλαντς θα μπορούσε να είναι το πρώτο πολυκύτταρο ζώο, που έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής από την επιστήμη. Το μικροσκοπικό απολίθωμα ανακαλύφθηκε στο Loch Torridon στο Wester Ross από ερευνητές, με… Read More ›

• Εισαγωγή στην σωματιδιακή φυσική

Μια εισαγωγή στη φυσική των σωματιδίων από τον David Tong, χρησιμοποιώντας μαθηματικά Λυκείου. Περιεχόμενα 1. Introduction: :   PDFQuantum fields and natural units.Some history: X-rays, alpha and beta radiation, the electron, the proton, and the neutron. 2. A First Look at Quantum… Read More ›

• Η Κίνα εκτόξευσε το κύριο τμήμα του διαστημικού σταθμού της

Η Κίνα έκανε ένα σημαντικό βήμα στο διαστημικό πρόγραμμά της: εκτόξευσε την κεντρική μονάδα για τον δικό της, μόνιμο, διαστημικό σταθμό. Η μονάδα Tianhe ή «Ουράνια Αρμονία» εκτοξεύθηκε στο διάστημα πάνω σε έναν πύραυλο Long March 5B από το κέντρο εκτόξευσης Γουέντσανγκ. Αυτή είναι η πρώτη από… Read More ›

• Ο αστροναύτης Μάικλ Κόλινς (1930-2021)

Ο Michael Collins, ταξίδεψε δύο φορές στο διάστημα, την πρώτη φορά με το διαστημόπλοιο Gemini 10 και τη δεύτερη ως πιλότος του οχήματος διακυβερνήσεως της αποστολής Απόλλων 11 (της πρώτης επανδρωμένης αποστολής στην επιφάνεια της Σελήνης το 1969). Όπως ανακοίνωσε η οικογένειά του ο αστροναύτης πέθανε… Read More ›

• Εξηγώντας το εύρος των σφαλμάτων

(*) Τα τυχαία σφάλµατα οφείλονται σε ατέλειες της πειραµατικής διάταξης και την πεπερασµένη ακρίβεια των οργάνων µέτρησης σε συνδυασµό µε την επίδραση των αισθήσεων µας. Επιπλέον, τυχαίες και µη ελεγχόµενες µεταβολές των  περιβαλλοντικών συνθηκών µπορεί να επηρεάσουν τις µετρήσεις µας… Read More ›

• Η διάρκεια της νοήμονος ζωής είναι ελάχιστη χρονικά

O Tζόζεφ Ασμπάκερ είναι κατηγορηματικός. Υπάρχει νοήμων ζωή κάπου στο Σύμπαν, λέει ο νέος γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, αλλά η ανθρωπότητα δεν θα τη βρει – τουλάχιστον όχι στη διάρκεια της ζωής μας. «Η διάρκεια της νοήμονος ζωής είναι… Read More ›

• Σκοτεινή ύλη κάτω από τον «μεγάλο βράχο»

Τα πειράματα της άμεσης ανίχνευσης σκοτεινής ύλης προσπαθούν να μετρήσουν την ενέργεια που απελευθερώνεται στον ανιχνευτή από τα σωματίδια της σκοτεινής ύλης όταν σκεδάζονται από τους πυρήνες του υλικού του ανιχνευτή. Με την χοντροκομμένη οπτική ενός θεωρητικού φυσικού, ένας ανιχνευτής… Read More ›

• Το Ingenuity κοιτάζει από ψηλά το Perseverance

Παρατηρείστε προσεκτικά την πάνω αριστερή γωνία της φωτογραφίας. Θα δείτε το διαστημικό όχημα Perseverance της NASA, όπως το είδε η κάμερα του ελικοπτέρου Ingenuity κατά την τρίτη πτήση του, στις 25 Απριλίου 2021. Το ελικόπτερο πετούσε σε ύψος 5 μέτρων… Read More ›

• Ο Αϊνστάιν και η κίνηση Μπράουν

Κατά το 1827 ο Άγγλος βοτανολόγος Robert Brown πρωτοπαρατήρησε με το μικροσκόπιο την τρεμουλιαστή κίνηση μικρών κόκκων γύρης πάνω στο νερό. Είδε ότι οι κόκκοι γύρης χόρευαν ακατάπαυστα με κίνηση ακανόνιστη και τυχαία που αρχικά θεωρήθηκε σαν μια μορφή ζωής…. Read More ›

• Η νέα αποστολή Interstellar της NASA ακόμη πιο βαθιά στον διαστρικό χώρο

Όταν τα -ηλικίας τεσσάρων δεκαετιών- αμερικανικά διαστημικά σκάφη Voyager 1 και 2 εισήλθαν για πρώτη φορά το 2012 και 2018, αντίστοιχα, στον διαστρικό (ή μεσοαστρικό) χώρο, δηλαδή στο διάστημα ανάμεσα στα άστρα, οι επιστήμονες -δικαιολογημένα- πανηγύρισαν. Τα δύο δίδυμα χαλκέντερα… Read More ›

• Μια πολύ δύσκολη εξίσωση με «θεϊκή» απάντηση

Να λυθεί η εξίσωση: … αν το x είναι πραγματικός αριθμός. Η απάντηση στο βίντεο που ακολουθεί:

• Ισχυρότατη έκλαμψη στον Εγγύτατο του Κενταύρου

Σε απόσταση περίπου τεσσάρων ετών φωτός από το δικό μας ηλιακό σύστημα βρίσκεται ο Εγγύτατος του Κενταύρου. Πρόκειται για έναν ερυθρό νάνο και είναι το κοντινότερο σε εμάς άστρο. Αποτελεί μέλος ενός τριπλού αστρικού συστήματος, μαζί με τον διπλό αστέρα… Read More ›

• H τρίτη πτήση του ελικοπτέρου Ingenuity

Στο βίντεο που λήφθηκε στις 25 Απριλίου 2021 από την κάμερα (Mastcam-Z) του διαστημικού οχήματος Perseverance της NASA, βλέπουμε το ελικόπτερο Ingenuity της NASA να απογειώνεται και να προσγειώνεται για τρίτη φορά. Όπως ήταν αναμενόμενο, το ελικόπτερο πέταξε έξω από… Read More ›

• Όταν το ελικόπτερο της NASA βρίσκονταν κάπου «αλλού»

Οι επιστήμονες στο κέντρου ελέγχου της NASA περίμεναν το σήμα από τον Άρη για να δουν αν η πτήση του ελικοπτέρου Ingenuity ήταν επιτυχημένη. Η πτήση σύμφωνα με τους υπολογισμούς των επιστημόνων θα γινόταν όταν το ρολόι στο κέντρο ελέγχου… Read More ›

• Η κίνηση των δακτυλίων του Κρόνου

Τα δαχτυλίδια του Κρόνου αποτελούν ένα από τα πιο εντυπωσιακά «αξιοθέατα» του ηλιακού μας συστήματος. Από μακριά μοιάζουν με δίσκο που περιβάλλει τον πλανήτη, αλλά στην πραγματικότητα είναι κομμάτια παγωμένου νερού σε διάφορα μεγέθη, από πολύ μικρά έως το μέγεθος… Read More ›

• Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble φωτογραφίζει την έκρηξη γιγαντιαίου άστρου

Για να γιορτάσουν την τριακοστή πρώτη επέτειο από την εκτόξευση του διαστημικού τηλεσκοπίου Ηubble οι αστρονόμοι φωτογράφισαν ξανά το άστρο AG Carinae στον αστερισμό της Τρόπιδος, που απέχει απόσταση 20.000 έτη φωτός από τη Γη. Το διαστελλόμενο κέλυφος αερίου και… Read More ›

• Οι εξωπλανήτες ως ανιχνευτές σκοτεινής ύλης

Είμαστε μόνοι στο σύμπαν; Αυτή η ερώτηση καθοδηγεί την έρευνα ανακάλυψης όλο και περισσότερων εξωπλανητών και την αναζήτηση μεταξύ αυτών ενός πλανήτη παρόμοιο με τον δικό μας. Όμως, είτε βρεθεί είτε όχι κάποτε εξωγήινη ζωή, οι επιστημονικές εξελίξεις από την… Read More ›

• Η αποστολή SpaceX Crew-2 προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Ο Γάλλος αστροναύτης Thomas Pesquet επιστρέφει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, μαζί με τους αστροναύτες της NASA Megan McArthur και Shane Kimbrough, και τον Ιάπωνα Aki Hoshide. Η εκτόξευση της αποστολής Crew-2  έγινε με τον πύραυλο Falcon-9 της Space X, στις 23… Read More ›

• Ποιά είναι η αλήθεια για την αντιβαρύτητα;

Η έννοια της αντιβαρύτητας αναφέρεται στην υποθετική ύπαρξη κάποιου φυσικού νόμου αντίθετου της βαρύτητας – στην ύπαρξη μιας νέας δύναμης που απωθεί την ύλη. Δεν έχει σχέση με την εξουδετέρωση της βαρυτικής δύναμης από τις ήδη γνωστές δυνάμεις, όπως π.χ. η άνωση ή οι… Read More ›

• Εμβόλιο κορωνοϊού: Αυτές είναι οι παρενέργειες ανά εταιρεία και ηλικία

Καθώς τα προγράμματα εμβολιασμού κατά του κοροναϊού προχωρούν σε όλο τον κόσμο, όλο και περισσότεροι λήπτες αναφέρουν ήπια έως εξουθενωτικά συμπτώματα, τα οποία συνήθως υποχωρούν εντός τριών ημερών. Πυρετός, πονοκέφαλος και μυαλγίες είναι ορισμένες από τις παρενέργειες του εμβολιασμού, οι… Read More ›

• Η μαύρη τρύπα «μονόκερος» στον αστερισμό του Μονόκερου

H μικρότερη και η κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα στον γαλαξία μας Ο V723 Mon είναι ένας ερυθρός γίγαντας που βρίσκεται σε απόσταση 1.500 έτη φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Μονόκερω. Είναι επίσης γνωστός και ως HD 45762,… Read More ›

• Βίντεο: Τι σημαίνει Gravitricity

Η μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε βαρυτική και αντιστρόφως Το σύστημα Gravitricity θα λειτουργεί υποβοηθητικά σαν «μια τεράστια μπαταρία», που θα αποθηκεύει υπό μορφή βαρυτικής δυναμικής ενέργειας την ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που χάνεται όταν δεν χρησιμοποιείται άμεσα…. Read More ›

• Tο ελικόπτερο Ingenuity πέταξε για δεύτερη φορά στον πλανήτη Άρη

Το Ingenuity, το μικρό ελικόπτερο της NASA, κατάφερε να πετάξει για δεύτερη φορά σήμερα στον Άρη, μετά την πρώτη, ιστορική πτήση, της Δευτέρας, ανακοίνωσε η αμερικανική διαστημική υπηρεσία. Η πτήση αυτή ήταν πιο ριψοκίνδυνη, αφού το ελικόπτερο πήγε πιο ψηλά… Read More ›

• Παραγωγή οξυγόνου για πρώτη φορά στον Άρη

Ένα επιστημονικό όργανο πάνω στο ρομποτικό ρόβερ Perseverance στον Άρη πέτυχε για πρώτη φορά να παράγει οξυγόνο, όπως ανακοίνωσε η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA). Είναι η πρώτη φορά που μία διαστημοσυσκευή παράγει οξυγόνο σε έναν άλλο πλανήτη, ένα ορόσημο με… Read More ›

• Ένας αγώνας δρόμου ολίσθησης και κύλισης

Α. ολίσθηση χωρίς τριβή vs ολίσθηση με τριβή Ένα μικρό σώμα εκτοξεύεται με αρχική ταχύτητα υ0 και ολισθαίνει κατά μήκος ενός κεκλιμένου επιπέδου κλίσης θ. Το σώμα φτάνει σε ένα σημείο όπου η ταχύτητά του μηδενίζεται στιγμιαία και στη συνέχεια… Read More ›

• Συνέντευξη του Δημήτρη Χριστοδούλου

Ο διεθνώς γνωστός ομότιμος καθηγητής Μαθηματικών κ Δημήτρης Χριστοδούλου μίλησε στην τηλεόραση του Αχελώου και στην εκπομπή Ανοιχτές Σελίδες με τον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου. Ο κ Χριστοδούλου μίλησε για: -Για την καριέρα του ως ερευνητής στο CERN στην Γενεύη. -Για την… Read More ›

• Συζητείστε με τον ψηφιακό Αϊνστάιν

Ένα ψηφιακό αντίγραφο τεχνητής νοημοσύνης του Άλμπερτ Αϊνστάιν συνομιλεί με όσους θέλουν απαντήσεις για την επιστήμη αλλά και την ζωή του. Με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών από την απονομή του Νόμπελ Φυσικής στον κορυφαίο επιστήμονα η εταιρεία UneeQ που… Read More ›

• Κινδυνεύουμε από την τεχνητή νοημοσύνη;

Σύμφωνα με το σενάριο της κινηματογραφικής ταινίας «Transcendence (2014)», ο πρωταγωνιστής (Johnny Depp) – κορυφαίος επιστήμονας τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) -, τραυματίζεται θανάσιμα. Όμως, η σύζυγός του με τον στενότερο συνεργάτη του προλαβαίνουν να μεταβιβάσουν με επιτυχία την συνείδησή του σε… Read More ›

• H πρώτη πτήση του ελικοπτέρου Ingenuity στον Άρη

Το μικρό ελικόπτερο Ingenuity βάρους δύο κιλών πραγματοποιεί την πρώτη δοκιμαστική του πτήση στον Άρη. Υπενθυμίζεται ότι μια πτήση στον Άρη είναι δυσκολότερη από ό,τι στη Γη, γιατί ναι μεν ο Άρης έχει μικρότερη ένταση βαρύτητας, περίπου το 1/3 της… Read More ›

• Η ανθρωπότητα ως διαστρικό είδος

Έχοντας τους Arrokoth και Πλούτωνα σταθερά στον καθρέφτη του, το διαστημικό σκάφος New Horizons πριν από δυο ημέρες ξεπέρασε την απόσταση ορόσημο, τις 50 αστρονομικές μονάδες (ΑU) από τον Ήλιο (1 AU=η μέση απόσταση Γης-Ήλιου=150 εκατομμύρια χιλιόμετρα). Το διαστημικό σκάφος… Read More ›

• Βίντεο: NASA και SpaceX προς τη Σελήνη

Η τελευταία φορά που οι άνθρωποι πήγαν στη Σελήνη ήταν το 1972 κατά τη διάρκεια της αποστολής του Απόλλων 17. Το Απόλλων ήταν το πρώτο και μέχρι στιγμής το μόνο πρόγραμμα που οδήγησε τους ανθρώπους στη Σελήνη. Η NASA ετοιμάζεται να… Read More ›

• Ο χορός ζεύγους μαύρων τρυπών σε νέο βίντεο της NASA

Μια νέα οπτικοποίηση της NASA διερευνά την καμπύλωση του φωτός εξαιτίας δυαδικού συστήματος μαύρων τρυπών που περιστρέφονται η μία γύρω από την άλλη μέχρι να συγχωνευθούν. Ο χορός του ζεύγους των μαύρων τρυπών, με μάζες εκατομμύρια φορές την μάζα του… Read More ›

• Τα όρια της ύλης στους αστέρες νετρονίων

Tο NICER ( Neutron star Interior Composition Explorer) είναι ένα τηλεσκόπιο ακτίνων X της NASA που βρίσκεται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Σκοπός του είναι να βοηθήσει τους φυσικούς να κατακτήσουν τις καρδιές των άστρων νετρονίων, τα υπολείμματα τεράστιων άστρων που… Read More ›

• Πυροτεχνήματα πριν από το τέλος του σύμπαντος

Στο πολύ μακρινό μέλλον, μετά τον θάνατο όλων των άστρων του αχανούς σύμπαντος, θα εξακολουθούν να λάμπουν κάποια εκφυλισμένα απομεινάρια άστρων, οι λευκοί νάνοι. Ένα ανοιχτό ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί οριστικά σχετίζεται με την τελική μοίρα των λευκών νάνων…. Read More ›

• Το ελαφρύτερο από τα βαρύτερα

Παρατηρήθηκε το ελαφρύτερο (μέχρι σήμερα) ισότοπο του ουρανίου, κάτι που θα βοηθήσει στην τελειοποίηση των μοντέλων πυρηνικής δομής. Η ανακάλυψη νέων ισοτόπων μοιάζει με την συλλογή γραμματοσήμων της φυσικής, αλλά οι συνέπειες της εύρεσης και προσθήκης τους στο «λεύκωμα» είναι… Read More ›

• Η Στατιστική Φυσική στις υπηρεσίες της επιδημιολογίας

Ερευνητές από το Παν. Δυτικής Αττικής, το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το ΑΠΘ και το University of Balearic Islands ανέπτυξαν προγνωστικό μοντέλο της πανδημίας. Η πανδημία σημειώνει τις τελευταίες εβδομάδες μια σταθερή πορεία, δίχως κάποια ωστόσο βελτίωση, παρά τους εμβολιασμούς και τα… Read More ›

• 14 Απριλίου: η Παγκόσμια Κβαντική Ημέρα

Η παγκόσμια κβαντική ημέρα είναι μια πρωτοβουλία επιστημόνων κβαντικής φυσικής από όλο τον κόσμο. Ξεκινά σήμερα 14 Απριλίου 2021 ως αντίστροφη μέτρηση προς την πρώτη παγκόσμια γιορτή στις 14 Απριλίου 2022. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία, που καλεί όλους τους κβαντικούς… Read More ›

• Το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα και η τερατώδης μαύρη τρύπα Μ87

Στις 10 Απριλίου του 2019 η ερευνητική ομάδα Event Horizon Telescope (EHT) έδωσε στην δημοσιότητα την πρώτη φωτογραφία μιας μαύρης τρύπας! Ή μάλλον την φωτογραφία του περιβάλλοντος μιας μαύρης τρύπας, αφού οι μαύρες τρύπες είναι αόρατες, καθώς απορροφούν οτιδήποτε εντός… Read More ›

• Πώς μπορεί ένα εμβόλιο για τον κορωνοϊό να προκαλεί θρομβώσεις;

Μετά από εβδομάδες έρευνας, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA) ανακοίνωσε στις 7 Απριλίου ότι υπάρχει πιθανή σύνδεση μεταξύ της εμφάνισης θρομβώσεων και του εμβολίου. Αυτή η διαταραχή της πήξης περιγράφεται αναλυτικά σε δύο αναφορές στο ιατρικό περιοδικό The New England… Read More ›

• Η μαγεία της κβαντομηχανικής

Ο ακριβής προσδιορισμός της ταλάντωσης «Ένα φαινόμενο στο οποίο η κβαντική μηχανική δίνει την πιο αξιοθαύμαστη πρόβλεψη» – Richard Feynman Η ερευνητική ομάδα των φυσικών του πειράματος LHCb δημοσίευσε χθες τα αποτελέσματα μιας εργασίας όπου αναφέρεται ο ακριβής προσδιορισμός της… Read More ›

• Για την ελεύθερη πρόσβαση στις επιστημονικές δημοσιεύσεις

Μια διεθνής πρωτοβουλία ερευνητικών φορέων προσπαθεί να εξασφαλίσει την ελεύθερη πρόσβαση στην επιστημονική έρευνα καθιστώντας επιστημονικές δημοσιεύσεις προσβάσιμες χωρίς πληρωμή συνδρομής Το ζήτημα της ελεύθερης πρόσβασης στα επιστημονικά άρθρα είναι από αυτά που απασχολούν ιδιαίτερα τον επιστημονικό κόσμο. Ο λόγος… Read More ›

• Κάμπτοντας το φως μακρινών γαλαξιών

Το σμήνος γαλαξιών Abell 2813 (γνωστό επίσης και ως ACO 2813) σε μια εξαιρετική φωτογραφία από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble: Ανάμεσα στις μικροσκοπικές κουκκίδες, τα σπειροειδή και ωοειδή σχήματα που είναι οι γαλαξίες του σμήνους Abell 2813, υπάρχουν διάφορα σχήματα… Read More ›

• Πλάγια βολή: Το “πήγαινε-έλα” των βλημάτων

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στοιχειώδους φυσικής αντιμετωπίζει κανείς πολλά παραδείγματα κινήσεων τα οποία όταν διερευνώνται λεπτομερώς αποκαλύπτουν μερικές εκπλήξεις. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η πλάγια βολή ενός σώματος με γωνία εκτόξευσης μεγαλύτερη από μια κρίσιμη τιμή. Στο σημείο αυτό… Read More ›

• Ανακαλύφθηκε νέο εξωτικό ισότοπο του φθορίου, το φθόριο-13

Μια πειραματική ομάδα φυσικών από τις ΗΠΑ δημιούργησε ένα νέο ισότοπο φθορίου, το φθόριο-13 (13F), βομβαρδίζοντας έναν στόχο βηρυλλίου-9 (9Βe) με δέσμη πυρήνων οξυγόνου-13 (13O). Το φθόριο είναι το χημικό στοιχείο που συμβολίζεται με F και έχει ατομικό αριθμό 9…. Read More ›

• Οι τρεις πιο γρήγορα περιστρεφόμενοι υπερ-ψυχροί καφέ νάνοι

Οι καφέ ή φαιοί νάνοι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως αποτυχημένα άστρα. Έχουν περίπου το μέγεθος του Δία, αλλά (συνήθως) με δεκάδες φορές μεγαλύτερη μάζα. Οι πυρήνες τους δεν έχουν αρκετή θερμοκρασία και πίεση ώστε να διατηρήσουν τις πυρηνικές αντιδράσεις… Read More ›

• Πως θα δείτε την πρώτη πτήση του ελικοπτέρου Ingenuity στον Άρη

To ελικοπτεράκι της NASA Ingenuity θα επιχειρήσει την πρώτη του πτήση στον πλανήτη Άρη στις 11 Απριλίου, αλλά τα πρώτα δεδομένα της πτήσης του θα είναι διαθέσιμα την επόμενη ημέρα 12 Απριλίου, 10:30 π.μ. Παρακολουθείστε τα αποτελέσματα της πρώτης απόπειρας… Read More ›

• Μια «μέτρια» μαύρη τρύπα αρχέγονης προέλευσης

Μια μαύρη τρύπα που ανακαλύφθηκε πρόσφατα σπάει το ρεκόρ – όχι για το ότι είναι η μικρότερη ή η μεγαλύτερη – αλλά γιατί το μέγεθός της είναι αναπάντεχα ενδιάμεσο. H εν λόγω μαύρη τρύπα δεν ανήκει ούτε στην κατηγορία των… Read More ›

• Το Hubble ‘βλέπει’ δύο ζεύγη κβάζαρ σε γαλαξίες που συγχωνεύονται

Ως κβάζαρ (quasar, σύντμηση από τη φράση QUASi-stellAR object ή QSO) στην Αστρονομία εννοείται κάθε εξαιρετικά λαμπρός και μακρινός ενεργός γαλαξιακός πυρήνας, που εμφανίζεται στο ορατό φως ως σημειακή πηγή (σαν αστέρας), παρά ως εκτεταμένο σώμα (όπως οι γαλαξίες). Από… Read More ›

• Παρουσίαση του ψηφιοποιημένου αρχείου του αείμνηστου Βασίλη Ξανθόπουλου

Το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Αστροφυσικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να μοιραστεί με ολόκληρη την ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου Κρήτης και του ΙΤΕ το ψηφιοποιημένο αρχείο του Βασίλη Ξανθόπουλου,… Read More ›

• Η γλυκιά γεύση του βαρέος ύδατος

Το δευτέριο (συμβολίζεται με 2H ή D) είναι το ένα από δύο σταθερά ισότοπα του υδρογόνου. Η ανακάλυψη του δευτερίου έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 από τους HaroldC. Urey, F. G. Brickwedde, και G. M. Murphy. Ο πυρήνας του συνίσταται από ένα… Read More ›

• Το πείραμα Muon g-2 βρίσκει ισχυρές ενδείξεις για νέα φυσική

Τα πρώτα αποτελέσματα του πειράματος Muon g-2 στο Fermilab επιβεβαιώνουν το αποτέλεσμα του πειράματος που πραγματοποιήθηκε στο Brookhaven National Lab πριν από δύο δεκαετίες. Τα πειράματα αυτά μετρούν την ανώμαλη μαγνητική ροπή του μιονίου βρίσκοντας μια τιμή που διαφέρει από… Read More ›

• Το θαυμαστό μιόνιο και το μυστήριο με τον «μαγνητισμό» του

Τα πρώτα αποτελέσματα από το πείραμα Muon g-2 στο Fermilab κλονίζουν το Καθιερωμένο Πρότυπο των στοιχειωδών σωματιδίων! Το μιόνιο (συμβολίζεται με το ελληνικό γράμμα μ – αγγλική ονομασία muon) είναι στοιχειώδες σωματίδιο παρόμοιο με το ηλεκτρόνιο, με αρνητικό ηλεκτρικό φορτίο -1 και… Read More ›

• Ουράνιο τόξο στον πλανήτη Άρη;

Είναι ένα δυνατόν να σχηματιστεί ένα ουράνιο τόξο στον Άρη; Όχι. Τα ουράνια τόξα δημιουργούνται από την διάθλαση και ανάκλαση του φωτός σε σφαιρικά σταγονίδια νερού. Αλλά η εκατό φορές αραιότερη ατμόσφαιρα του Άρη, σε σχέση με την γήινη ατμόσφαιρα,… Read More ›

• Les Particules | Τα Σωματίδια

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος πραγματοποιεί την 21η του διοργάνωση, από τις 6 έως και τις 14 Απριλίου, διαδικτυακά, μέσω της ιστοσελίδας του και μέσα από την ειδική πλατφόρμα θέασης του Γαλλικού Ινστιτούτου: cinema.ifg.gr. Θα βρείτε τον οδηγό για το… Read More ›

• Σκέψεις για τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων

Είναι ότι λέει. Κάποιες σκέψεις και κάποια παραδείγματα σχετικά με δυνάμει θέματα Εξετάσεων.  Από τον Γιάννη Κυριακόπουλο (ylikonet.gr): Click to access cea3cebaceadcf88ceb5ceb9cf82-ceb3ceb9ceb1-ceb8ceadcebcceb1cf84ceb1..pdf

• Η σχέση Koide: μια μυστηριώδης εμπειρική εξίσωση

Θεωρούμε την έκφραση:  όπου α, b και c τρεις τυχαίοι θετικοί αριθμοί. Να δείξετε ότι:  Στο τέλος της ανάρτησης υπάρχει μια υπόδειξη … αλλά μέχρι να φτάσουμε εκεί ας δούμε πως η παραπάνω έκφραση σχετίζεται με την φυσική των στοιχειωδών… Read More ›

• Κυνηγώντας νετρίνα κάτω από την βαθύτερη λίμνη του κόσμου

Ρώσοι επιστήμονες επιχειρούν να χαρτογραφήσουν το σύμπαν με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα στην τεράστια λίμνη της Ρωσίας ANTON TROIANOVSKI / THE NEW YORK TIMES Στη λίμνη Βαϊκάλη της Ρωσίας, τη βαθύτερη του κόσμου, γυάλινες σφαίρες μεγέθους μιας μπάλας παραλίας βυθίζονται σε… Read More ›

• Το ελικόπτερο Ingenuity στην επιφάνεια του Άρη

Το διαστημικό όχημα της NASA Perseverance τοποθέτησε το μικρό ρομποτικό ελικόπτερο Ingenuity βάρους δύο κιλών στην επιφάνεια του Άρη. Η πρώτη πτήση ελικοπτέρου σε άλλον πλανήτη θα πραγματοποιηθεί στις 11 Απριλίου. Σύμφωνα με τους επιστήμονες της NASA, τα δεδομένα από… Read More ›

• Μπορείτε να λύσετε τον γρίφο με τις δυο βάρκες;

Δύο βάρκες ξεκινούν ταυτόχρονα από τα σημεία Α και Β που βρίσκονται στις απέναντι όχθες μιας λίμνης και πηγαινοέρχονται με σταθερή ταχύτητα στην ευθύγραμμη διαδρομή ΑΒ=L. Συναντώνται για πρώτη φορά όταν απέχουν 500 μέτρα από το σημείο Α (αριστερή ακτή)…. Read More ›