Δύο διαστημικά σκάφη κοντά στον πλανήτη Αφροδίτη

Tα διαστημικά σκάφη Solar Orbiter και BepiColombo θα πλησιάσουν τον πλανήτη Αφροδίτη με διαφορά 33 ωρών στις 9 και 10 Αυγούστου. Τα δύο διαστημικά σκάφη θα χρησιμοποιήσουν την βαρύτητα της Αφροδίτης για να κατευθυνθούν προς τους στόχους τους, που βρίσκονται… Read More ›

Πρόσφατα άρθρα

• H Maria Goeppert Mayer και το πρότυπο φλοιών

… στην πυρηνική φυσική Η Maria Goeppert Mayer (Μαρία Γκέπερτ-Μάγιερ) έκανε σημαντικές ανακαλύψεις σχετικά με την πυρηνική δομή, και για τον λόγο αυτό είναι η μια από τις δυο γυναίκες που βραβεύθηκαν με το Νόμπελ Φυσικής. Τον Αύγουστο του 1948,… Read More ›

• Κβαντική μηχανική και το πείραμα της διπλής σχισμής

Η κβαντομηχανική είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά και όμορφα πεδία της σύγχρονης φυσικής. Στο βίντεο που ακολουθεί ο Don Lincoln από το Fermilab μας περιγράφει το πείραμα της διπλής σχισμής και την σχέση του με την κβαντομηχανική: διαβάστε σχετικά:… Read More ›

• Σχετικά με τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5

Σύμφωνα με το Εθνικόν Αστεροσκοπείον Αθηνών η κατάσταση σήμερα (4/8/2021) σε πολλές περιοχές της Αθήνας είναι άσχημη όσο αφορά τα επιβλαβή σωματίδια PM2.5 (λεπτά εισπνεόμενα σωματίδια, με διάμετρο περί τα 2,5 μικρόμετρα και μικρότερα). Εφιστούμε την προσοχή στους κατοίκους του… Read More ›

• Μια πέτρα ανεκτίμητης αξίας

Διονύσης Σιμόπουλος Η πέτρα στη φωτογραφία προέρχεται από την Σελήνη και βρίσκεται σε ειδική συσκευασία κενού που είχαμε ως προσωρινό έκθεμα στο Πλανητάριο της Λουϊζιάνα. Λόγω της πραγματικά ανεκτίμητης αξίας της για περισσότερη ασφάλεια την έπαιρνα επί ένα μήνα κάθε… Read More ›

• Σύνδεση του ρυθμού περιστροφής της Γης με την εμφάνιση της ζωής

Από τότε που δημιουργήθηκε η Γη, πριν από περίπου 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, η περίοδος της ιδιο-περιστροφής της αυξάνεται σταδιακά – με αποτέλεσμα η διάρκεια της ημέρας να αυξάνεται επίσης. Η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στην αντίστοιχη σταδιακή απομάκρυνση της Σελήνης… Read More ›

• Ποιά ζώα προσανατολίζονται κοιτώντας τα άστρα;

Joshua Sokol / The New York Times Η ζωολόγος Μαρί Ντάκε και ο Ερικ Ουάραντ, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Λουντ στη Σουηδία, προχώρησαν σε απροσδόκητη ανακάλυψη πριν από δέκα χρόνια στη Νότια Αφρική. Παρατηρώντας νυχτόβιους σκαραβαίους στην έρημο διαπίστωσαν ότι… Read More ›

• Το πείραμα του Γαλιλαίου στη Σελήνη πριν από 50 χρόνια

Σύμφωνα με τον μύθο ο Γαλιλαίος, αφήνοντας να πέσουν ελεύθερα διάφορα σώματα από τον Πύργο της Πίζας, απέδειξε πειραματικά ότι σώματα με διαφορετικές μάζες πέφτουν με την ίδια επιτάχυνση: «κάθε σώμα που αφήνεται να πέσει υπό την επίδραση του βάρους… Read More ›

• Είμαστε φτιαγμένοι από μαθηματικά;

Είναι τα μαθηματικά πραγματικά; Τι είναι ο χωροχρόνος; Τι είναι ένα στοιχειώδες σωματίδιο; Υπάρχουν πολλές παρόμοιες ερωτήσεις. Σύμφωνα με την Sabine Hossenfelder η κοινή απάντηση σ’ αυτές είναι: «μαθηματικά». Αυτό σημαίνει ότι τα μαθηματικά είναι πραγματικά; Μήπως είμαστε φτιαγμένοι από… Read More ›

• Τζόσελυν Μπελ Μπερνέλ: Άλλαξε για πάντα την αστρονομία

Το 1967, η Jocelyn Bell Burnell έκανε μια ανακάλυψη που άλλαξε την αντίληψή μας για το σύμπαν. Ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ και βοηθός του αστρονόμου Anthony Hewish, ανακάλυψε το πρώτο πάλσαρ [το όνομα pulsar προέρχεται από την… Read More ›

• Το πρώτο όχημα στο φεγγάρι

50 χρόνια από την αποστολή «Apollo 15», που άνοιξε νέους δρόμους για την εξερεύνηση του δορυφόρου της Γης REBECCA BOYLE/THE NEW YORK TIMES Ο Ντέιβ Σκοτ δεν υπήρχε περίπτωση να περάσει μπροστά από μια ενδιαφέρουσα πέτρα χωρίς να σταματήσει. Στις… Read More ›

• Συνοπτικό Αστροημερολόγιο Αυγούστου

10 Αυγούστου: Λεπτός μηνίσκος Σελήνης μεταξύ Αφροδίτης και Άρη στο λυκόφως – 12 Αυγούστου: Μέγιστο βροχής Διαττόντων «Περσείδες» …. … και οι εμφανίσεις του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού στον ουρανό της Ελλάδας από 1/8/2021 έως 6/8/2021:

• Η σεληνάκατος της αποστολής Apollo 11 ίσως βρίσκεται ακόμα σε τροχιά

.… γύρω από την Σελήνη Μπορεί η φράση «Ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο ένα μεγάλο βήμα για την ανθρωπότητα» που είπε ο Νιλ Άρμστρονγκ πατώντας το έδαφος της Σελήνης να ήταν αυτή που έμεινε στην ιστορία αλλά η φράση… Read More ›

• To πιο απλό μαθηματικό πρόβλημα που κανείς δεν μπορεί να λύσει

Το απλούστατο (στην διατύπωση) μαθηματικό πρόβλημα ονομάζεται «πρόβλημα 3x+1» ή εικασία του Collatz και είναι το εξής: Έστω ένας οποιοσδήποτε ακέραιος αριθμός x. Αν ο x είναι άρτιος τον διαιρούμε με 2.  Εάν ο x είναι περιττός τον πολλαπλασιάζουμε επί… Read More ›

• Ο άνθρωπος που οραματίστηκε το σύμπαν

Ήταν το 1977 όταν ο Στίβεν Ουάινμπεργκ μπήκε στα σπίτια των απλών, καθημερινών ανθρώπων που ελάχιστη σχέση έχουν με την φυσική. Εκείνη τη χρονιά, ο φυσικός που έμελλε να τιμηθεί με το Νομπέλ δυο χρόνια αργότερα (1979) εξέδωσε το μεγάλο… Read More ›

• Συναγερμός στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Ρωσική μονάδα έθεσε εκτός ελέγχου κατά 45 μοίρες το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό Μια επιπλέον διαστημική μονάδα, που έστειλε η Ρωσία στον διεθνή διαστημικό σταθμό, προκειμένου να επεκταθεί η ρωσική διαστημική πλευρά, αποσταθεροποίησε για κάποια λεπτά ολόκληρο τον διαστημικό σταθμό. Όπως… Read More ›

• Εξωγήινοι και ανθρώπινες φαντασιώσεις

Οι «απαγωγές από εξωγήινους» είναι συνειδητά όνειρα Οι άνθρωποι που εδώ και δεκαετίες αναφέρουν ότι έπεσαν θύματα απαγωγής από εξωγήινους μπορεί απλά να ονειρεύτηκαν τις αλλόκοτες εμπειρίες, υποδεικνύει ρωσική μελέτη, χωρίς όμως να το αποδεικνύει. Οι ερευνητές του Phase Research… Read More ›

• Η μαγνητική φαλάκρα των μαύρων τρυπών

… επιβεβαιώνει την εικασία ότι «οι μαύρες τρύπες δεν έχουν τρίχες» Εκτός από το όνομά τους οι μαύρες τρύπες οφείλουν στον John Wheeler και το ρητό που λέει: ότι «οι μαύρες τρύπες δεν έχουν τρίχες». Αυτό που ήθελε να πει… Read More ›

• Πώς διεισδύει ο κορωνοϊός στα ανθρώπινα κύτταρα – Γιατί η μετάλλαξη Δέλτα είναι τόσο μεταδοτική

Μετά από 19 μήνες εργασίας και δεκαετίες προηγούμενων ερευνών πάνω στους κορoνοϊούς, έχουμε πλέον στην διάθεσή μας μία αναλυτική περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ο SARS-CoV-2 εισβάλλει στα ανθρώπινα κύτταρα. Οι επιστήμονες ανακάλυψαν κρίσιμες προσαρμογές του ιού, που τον… Read More ›

• Ολυμπιακοί Αγώνες Φυσικής

Τα θέματα της 51ης Διεθνούς Ολυμπιάδας Φυσικής 1ο Θεωρητικό Θέμα/Λύση (Πλανητική Φυσική) 2ο Θεωρητικό Θέμα/Λύση (Ηλεκτροστατικός Φακός)  3ο Θεωρητικό Θέμα/Λύση (Σωματίδια και Κύματα)  1ο Πειραματικό Θέμα/Λύση 2ο Πειραματικό Θέμα/Λύση διαβάστε επίσης: Ελληνική διάκριση στην 51η Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής

• Βρέθηκαν υδρατμοί στον Γανυμήδη, τον δορυφόρο του Δία

Για πρώτη φορά αστρονόμοι ήταν σε θέση να ανακαλύψουν ίχνη υδρατμών στην ατμόσφαιρα του Γανυμήδη, δορυφόρου του Δία. Οι υδρατμοί αυτοί σχηματίζονται όταν πάγος από την επιφάνεια του φεγγαριού μετατρέπεται σε αέριο. Επιστήμονες χρησιμοποίησαν στοιχεία από το Hubble Space Telescope για να… Read More ›

• 100 χρόνια ινσουλίνη

Και τι δεν χρωστά η ανθρωπότητα στους Frederick Grant Banting και Charles Best. Πρόκειται για τους Καναδούς ερευνητές που σαν σήμερα πριν από 100 χρόνια κατάφεραν να καθιερώσουν την ινσουλίνη ως μέσο θεραπείας του διαβήτη απομονώνοντας ινσουλίνη από το πάγκρεας ενός σκύλου. Για την ανακάλυψη αυτή τούς απονεμήθηκε το… Read More ›

• Τι θα συμβεί αν μια αρχέργονη μαύρη τρύπα συγκρουστεί με τη Γη

Οι αρχέγονες μαύρες τρύπες υποτίθεται πως σχηματίστηκαν στο πρώιμο σύμπαν πριν από τον σχηματισμό των άστρων και των γαλαξιών και μπορεί να ευθύνονται για μερικά από τα παρατηρούμενα βαρυτικά κύματα, αλλά και για τις τεράστιες μαύρες τρύπες που βρίσκονται στα… Read More ›

• H στιγμιαία ταχύτητα και η τέχνη του απειροστικού λογισμού

Η τέχνη, είχε πει ο Πάμπλο Πικάσο, είναι ένα ψέμα που μας κάνει να συνειδητοποιούμε την αλήθεια. Το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για τον απειροστικό λογισμό ως μοντέλο της φύσης. Ο όρος infinitesimal calculus (απειροστικός λογισμός) ή απλά… Read More ›

• Ονειροπόλος μιας τελικής θεωρίας

Χτες ανακοινώθηκε η δυσάρεστη είδηση ότι ο Steven Weinberg, ένας από τους μεγαλύτερους φυσικούς της εποχής μας, έφυγε από τη ζωή. Η σκηνοθέτης Molly Murphy δημιούργησε πρόσφατα μια ταινία κινουμένων σχεδίων με αφηγητή τον νομπελίστα φυσικό. Ας ακούσουμε λοιπόν τον… Read More ›

• Steven Weinberg (1933-2021)

«(…) Eίναι ακατανίκητη η επιθυμία του ανθρώπινου γένους να πιστεύει ότι έχει κάποια ξεχωριστή σχέση με το Σύμπαν, ότι η ανθρώπινη ζωή δεν είναι τίποτε περισσότερο ή λιγότερο από το αποτέλεσμα μιας σύμπτωσης τυχαίων γεγονότων, τα οποία φτάνουν πίσω στα… Read More ›

• Η ανατομία ενός πλανήτη

Χρησιμοποιώντας σεισμικά δεδομένα, οι ερευνητές μελέτησαν τον εξωτερικό φλοιό, τον μανδύα και τον πυρήνα του κόκκινου πλανήτη Οι επιστήμονες λένε ότι γνωρίζουμε πολύ περισσότερα για τον Άρη από όσα για τους ωκεανούς της Γης. Η άποψη αυτή ενισχύεται περαιτέρω με… Read More ›

• Η πρώτη απευθείας παρατήρηση σχηματισμού ενός εξω-δορυφόρου

Πριν από μερικά χρόνια το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή, ανακάλυψε για πρώτη φορά ένα πελώριο πλανητικό «μωρό» να γεννιέται από ένα δίσκο σκόνης και θραυσμάτων γύρω από το νάνο άστρο PDS 70 σε… Read More ›

• Το Καθιερωμένο Πρότυπο: Η πιο επιτυχημένη επιστημονική θεωρία

Στο βίντεο που ακολουθεί, ο φυσικός David Tong από το Πανεπιστήμιο του Cambridge μας παρουσιάζει το Καθιερωμένο Πρότυπο της Φυσικής των Στοιχειωδών Σωματιδίων – την πιο επιτυχημένη επιστημονική θεωρία όλων των εποχών. Το Καθιερωμένο Πρότυπο που περιγράφει τα θεμελιώδη συστατικά… Read More ›

• Τι καιρό κάνει στην Αφροδίτη τη νύχτα;

Σημαντική εξέλιξη στην μελέτη της Αφροδίτης προσφέρουν οι πρώτες εικόνες που καταγράφηκαν από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στον πλανήτη το βράδυ. Αν και οι ειδικοί την βάφτισαν «δίδυμο» πλανήτη με την Γη η Αφροδίτη είναι μια πραγματική κόλαση με… Read More ›

• Δισεκατομυριούχοι στο διάστημα: Η εκτόξευση ενός ονείρου ή ενός παράλογου εγωισμού;

Την τελευταία φορά που είδαμε πλουσιόπαιδα να τσακώνονται για το ποιο είχε το καλύτερο παιχνίδι ήταν πίσω στα 00s, όταν ο Paul Allen της Microsoft και ο Larry Ellison της Oracle «σκοτώνονταν» για το ποιος είχε το μεγαλύτερο γιοτ στον κόσμο. Το… Read More ›

• Σημάδια ζωής στον Άρη; Το Perseverance της NASA αρχίζει το κυνήγι

Το διαστημικό όχημα Perseverance της NASA άρχισε την αναζήτηση ιχνών αρχέγονης ζωής στον Κόκκινο Πλανήτη. Χρησιμοποιώντας τον ρομποτικό του βραχίονα μήκους 2 μέτρων καταγράφει τις πρώτες επιστημονικές παρατηρήσεις. Μαζί με την ανάλυση πετρωμάτων με χρήση ακτίνων Χ και υπεριώδους ακτινοβολίας,… Read More ›

• Οι πρώτες εικόνες του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble

… μετά την επαναλειτουργία του Στις 13 Ιουνίου 2021, ο υπολογιστής του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble σταμάτησε απροσδόκητα. Ωστόσο, οι ερευνητές κατάφεραν να τον επιδιορθώσουν και το Hubble έπιασε πάλι δουλειά. Οι επιστημονικές παρατηρήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου ξεκίνησαν το απόγευμα της… Read More ›

• Ένα παλιό ‘μαγικό’ με τρία ζάρια

Κλείνουμε τα μάτια μας και ζητάμε από το υποψήφιο θύμα να ρίξει τρία ζάρια. Χωρίς να βλέπουμε του ζητάμε να προσθέσει τα τρία νούμερα που προέκυψαν (π.χ. 5+6+1=12) και να συγκρατήσει τον αριθμό. Στη συνέχεια – πάντα χωρίς να βλέπουμε… Read More ›

• Τα αρχαιότερα απολιθωμένα βακτήρια

Αναλύοντας τα αποτυπώματα των πρώτων αναερόβιων αρχαιοβακτηρίων, που βρέθηκαν σε πετρώματα στη «Ζώνη Μπάρμπερτον» της Νότιας Αφρικής μια διεθνής ομάδα ερευνητών ανακάλυψε ότι πρόκειται για τα αρχαιότερα βακτήρια που ζούσαν κάτω από τη γήινη επιφάνεια πριν από 3,42 δισεκατομμύρια χρόνια…. Read More ›

• Ταχύτητες διαφυγής από πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος

Στο βίντεο που ακολουθεί βλέπουμε την εκτόξευση πυραύλων, από τις επιφάνειες: του Ήλιου, όλων των πλανητών, της Σελήνης, του Πλούτωνα, και του αστεροειδούς Δήμητρα (Ceres). Οι πύραυλοι σε κάθε περίπτωση κινούνται με σταθερή ταχύτητα που ισούται με την ταχύτητα διαφυγής(*)…. Read More ›

• Μια Οδύσσεια προς τον Ποσειδώνα και τον Τρίτωνα

Το μοναδικό διαστημικό σκάφος που έχει προσεγγίσει μέχρι σήμερα τον πλανήτη Ποσειδώνα και τον δορυφόρο του Τρίτωνα είναι το Voyager 2. Tα πρώτα σχέδια για την αποστολή των Voyager έγιναν χρόνια πριν την εκτόξευση, στα μέσα της δεκαετίας του 1965…. Read More ›

• Ταξίδι στον Δία με την μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου

Στις 7 Ιουνίου 2021, το διαστημικό σκάφος Juno της NASA πλησίασε έως 1.038 χιλιόμετρα από την επιφάνεια του παγωμένου δορυφόρου του Δία Γανυμήδη. Λίγο πιο κοντά, στα 1000 χιλιόμετρα, είχε φτάσει τον Μάιο του 2000, το διαστημικό σκάφος της NASA,… Read More ›

• Η τεχνητή νοημοσύνη προβλέπει την δομή πρωτεϊνών

Οι πρωτεΐνες είναι μακρομόρια που προκύπτουν από την ένωση α-αμινοξέων. Τα α-αμινοξέα είναι οργανικές ενώσεις που διαθέτουν μία αμινομάδα (-ΝΗ2) και ένα καρβοξύλιο (-COOH) συνδεδεμένα στον ίδιο άνθρακα. Όλες οι πρωτεΐνες των οργανισμών σχηματίζονται από 20 αμινοξέα. Για να σχηματίσουν… Read More ›

• Ελεύθερη πτώση από ύψος ενός χιλιομέτρου

… σε πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος Στο βίντεο που ακολουθεί βλέπουμε μια μπάλα να πέφτει ελεύθερα από ύψος 1000 μέτρων από την επιφάνεια: του Ήλιου, όλων των πλανητών, της Σελήνης, του Πλούτωνα, και του αστεροειδούς Δήμητρα (Ceres), υποθέτοντας ότι… Read More ›

• Το κινητό τηλέφωνο ως ανιχνευτής στοιχειωδών σωματιδίων

Μπορεί το κινητό μας να ανιχνεύσει σωματίδια; Τα μιόνια, είναι αρνητικά φορτισμένα σωματίδια που μοιάζουν με το ηλεκτρόνιο αλλά έχουν 200 φορές μεγαλύτερη μάζα. Τα σωματίδια αυτά που έχουν έλαχιστο χρόνο ζωής (2.2 µs), παράγονται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας, όταν… Read More ›

• Φυσικοί Διαμαρτυρόμενοι

Ανακοίνωση για την κατανομή των διοριστέων εκπαιδευτικών ανά κλάδο και ειδικότητα από την ΕΕΦ Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της σε σχέση με την σημερινή ανακοίνωση της κατανομής των διοριστέων εκπαιδευτικών ανά κλάδο και ειδικότητα και διαμαρτύρεται… Read More ›

• Γιατί η Αφροδίτη είναι ο πιο λαμπρός πλανήτης που βλέπουμε στον νυχτερινό ουρανό;

Αν κοιτάξετε απόψε ή και τις επόμενες μέρες του καλοκαιριού δυτικά, μετά το ηλιοβασίλεμα, θα δείτε τον πλανήτη Αφροδίτη (γνωστό ως Aποσπερίτη), τόσο λαμπερό και φωτεινό που ξεπερνά όλα τα άστρα και τους πλανήτες που παρατηρούμε στον νυχτερινό ουρανό (εξαιρείται… Read More ›

• Δίψα για Μαθηματικά

Για το καλοκαίρι και όχι μόνο, το πόνημα του Στίβεν Στρόγκατζ αποδεικνύει ότι όσο μεγαλύτερη είναι η κατανόηση του συγγραφέα για το αντικείμενο τόσο ευκολότερη γίνεται για τον αναγνώστη Γαλδαδάς Άλκης –tovima.gr Το βιβλίο αποτελεί μια ξενάγηση στα Μαθηματικά, από… Read More ›

• Σάββας Δημόπουλος: Περί σωματιδιακής φυσικής

H διάλεξη του Σάββα Δημόπουλου στο συνέδριο του CERN ‘Perspectives on Quantum Sensing and Computation for Particle Physics‘. Το θέμα του συνεδρίου που ολοκληρώνεται στις 16 Ιουλίου, είναι ο ταχύτατα αναπτυσσόμενος τομέας της κβαντικής τεχνολογίας και ειδικότερα, ο ρόλος που… Read More ›

• Η ‘βαριά βιομηχανία’ της Ελλάδας στο διάστημα

Εδώ και δεκαετίες η οικονομία της χώρας μας αναπτύσσεται μονοδιάστατα έτσι ώστε σήμερα, εν μέσω πρωτοφανούς πανδημίας, να είναι πλήρως εξαρτημένη από τον τουρισμό. Φαίνεται όμως πως υπάρχουν κι άλλα περιθώρια ανάπτυξης: Σκίτσο του Ανδρέα Πετρουλάκη στην Καθημερινή (13/7/2021)

• Η εμπορευματοποίηση του διαστήματος

Ο διαστημικός τουρισμός είναι μόνο ένα από τα νέα κεφάλαια που ανοίγουν στην εξερεύνηση, κατάκτηση και εμπορική εκμετάλλευση του διαστήματος. Μία νέα «χρυσή» αγορά ανοίγεται, αξίας άνω του 1 τρισ. δολαρίων. Από κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, έως μεγάλες εταιρείες, το διάστημα… Read More ›

• Η ενοποίηση της Φυσικής με τα Θρησκευτικά

To υπουργείο παιδείας ανακοίνωσε την κατανομή των 11.700 θέσεων μονίμων διορισμών εκπαιδευτικών κατά κλάδο, ειδικότητα και ειδίκευση. Παρατηρώντας την κατανομή διαπιστώνει κανείς ότι διορίζονται 108 καθηγητές Θρησκευτικών (ΠΕ01) και 87 καθηγητές Φυσικής (ΠΕ04.01). H παραπάνω κατανομή μας οδηγεί αβίαστα στο… Read More ›

• Η ενοποίηση της Φυσικής με τα Μαθηματικά

Τα Μαθηματικά θα μας οδηγήσουν στην Τελική Θεωρία της Φυσικής Ακόμη και σε ατελή μορφή η Κβαντική Θεωρία Πεδίου (ΚΘΠ) είναι η πιο πετυχημένη φυσική θεωρία που διατυπώθηκε μέχρι σήμερα. Ο Nathan Seiberg, ένας από τους κορυφαίους αρχιτέκτονές της, υποψιάζεται… Read More ›

• Η Χημεία στον τελικό του Euro 2020

Ιταλία ή Αγγλία; Οι οιωνοί και το αλκοόλ δείχνουν Αγγλία. Η ποδοσφαιρική λογική και η bella figura λέει Ιταλία. Καθώς η ώρα του τελικού πλησιάζει, ας θυμηθούμε μερικά πράγματα για την Χημεία του ποδοσφαιρικού εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθούν απόψε το… Read More ›

• Η Αφροδίτη συναντά τον Άρη και την Σελήνη στον νυχτερινό ουρανό

(νεώτερη ενημέρωση 13/7/21) Στις 12 και 13 Ιουλίου, χαμηλά στον δυτικό ουρανό, λίγο μετά το ηλιοβασίλεμα μπορείτε να δείτε την σύζευξη του Άρη με την Αφροδίτη, κάτω από το βλέμμα της Σελήνης και του Βασιλίσκου (Regulus): Παρόλο που τα ουράνια… Read More ›

• Στον Καθρέφτη του Δαρβίνου

Μια προσπάθεια να διαλευκανθούν οι πιο κοινές παρανοήσεις στην εξελικτική θεωρία Πόσο παραμορφώνει ένας παλιός καθρέφτης; Πόσο αλλοιωμένες αντανακλά τις θεωρίες του Δαρβίνου σήμερα; Πόσο καλά αντιλαμβανόμαστε την εξελικτική θεωρία κοιτώντας την στον καθρέφτη του σπουδαίου επιστήμονα; Μήπως η δυσκολία… Read More ›

• Εντυπωσιακές αστροφωτογραφίες (2021)

Στον διαγωνισμό που διοργανώνει το Βασιλικό Αστεροσκοπείο του Greenwich συμμετείχαν φέτος 4.500 αστροφωτογράφοι από 75 χώρες. Ακολουθούν μερικές από τις φωτογραφίες που ξεχώρισαν: Δείτε περισσότερες αστροφωτογραφίες ΕΔΩ: /www.rmg.co.uk

• Η διάσταση φράκταλ ενός κυκλώματος αντιστάσεων

H διάσταση φράκταλ των τριγώνων Sierpinski Σύμφωνα με την ευκλείδεια γεωμετρία λέμε ότι μια ευθεία είναι μονοδιάστατη, ένα επίπεδο είναι δύο διαστάσεων, ενώ ένας κύβος είναι τρισδιάστατος. Επίσης είναι γνωστό πως σύμφωνα με την θεωρία της σχετικότητας ζούμε σε έναν… Read More ›

• Tι πρέπει να κάνουμε για να μην μολυνθούμε από κορωνοϊό

Με τον κορωνοϊό να εξαπλώνεται και πάλι με γρήγορους ρυθμούς λόγω της μετάλλαξης Δέλτα και της χαλάρωσης στην τήρηση των μέτρων, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι συστάσεις για την λοίμωξη, όπως δημοσιεύτηκαν στο έγκριτο διεθνές περιοδικό Nature. Πρόκειται για οδηγίες που… Read More ›

• Σχετικά με την εξωγήινη μικροβιακή ζωή

Υπάρχει πιθανότητα η μεθανογένεση στον Εγκέλαδο (τον δορυφόρο του Κρόνου), να οφείλεται σε μικροβιακούς οργανισμούς; Η αποστολή της NASA Cassini αποκάλυψε την ύπαρξη ωκεανών και υδροθερμικής δραστηριότητας κάτω από την παγωμένη επιφάνεια του δορυφόρου του Κρόνου, Εγκέλαδου. Γνωρίζουμε ότι στα… Read More ›

• Κι αν οι εξωγήινοι είναι κατ’ εικόνα μας;

Ακονίζεται η φαντασία, διαστέλλονται οι ορίζοντες, από τις ανακαλύψεις ιχνών ζωής σε πλανήτες μακριά από το πληκτικό ηλιακό μας σύστημα. Βούτυρο στο ψωμί τα διαστημικά ταξίδια γειτονιάς που σχεδίασαν τρεις κροίσοι επιδιδόμενοι σε άμιλλα ιστορικής βαρύτητας. Σε ποιανού το άρμα… Read More ›

• Σχέδιο αναχαίτισης αστεροειδών με κινεζικούς πυραύλους Long March-5

Σε περίπτωση που κάποιος αδέσποτος διαστημικός βράχος απειλήσει τη Γη, η Κίνα θα μπορούσε να τον εκτρέψει σε ασφαλή απόσταση βομβαρδίζοντάς τον με πυραύλους. Αυτό τουλάχιστον προτείνουν ερευνητές του Εθνικού Κέντρου Διαστημικής Επιστήμης στην Κίνα, οι οποίοι πιστεύουν ότι 23… Read More ›

• Ο Σταμάτης Κριμιζής στο Astronio

Ο Δρ Σταμάτης Κριμιζής έχει «ταξιδέψει» μέσα από το έργο του σε όλους τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος! Ήταν μέρος της ομάδας που αποκάλυψε την άγονη και δίχως μαγνητικό πεδίο επιφάνεια του Άρη, συμμετείχε αποφασιστικά στις αποστολές Voyager με… Read More ›

• Το διαστημικό τηλεσκόπιο Κέπλερ εντόπισε 4 αδέσποτους πλανήτες

Ερευνητική ομάδα υπό τον Iain McDonald του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ στη Βρετανία μελετώντας δεδομένα του διαστημικού τηλεσκοπίου Kepler που λήφθησαν το 2016 ανακάλυψαν τέσσερις πλανήτες που υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν το πλανητικό τους σύστημα και περιπλανώνται μόνοι στο διάστημα. Σύμφωνα μάλιστα με τους… Read More ›

• H ακριβέστερη μέτρηση του χρόνου ζωής των νετρονίων

Tα νετρόνια είναι ασταθή σωματίδια όταν βρίσκονται έξω από τον πυρήνα των ατόμων. Όταν ένα νετρόνιο διασπάται, μεταπίπτει σε πρωτόνιο εκπέμποντας ένα ηλεκτρόνιο και ένα αντι-νετρίνο: Ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου ζωής των νετρονίων είναι μια από τις δυσκολότερες μετρήσεις… Read More ›

• Τι είναι το φωτόνιο;

Μπορεί το στοιχειώδες σωματίδιο του φωτός να είναι τόσο συνηθισμένο, κρύβει όμως και πολλές εκπλήξεις. Αυτό που οι φυσικοί αποκαλούν φωτόνια, είναι αυτό που σε απλή γλώσσα ονομάζουμε φως. Ως κβάντα φωτός, τα φωτόνια είναι τα μικρότερα δυνατά πακέτα ηλεκτρομαγνητικής… Read More ›

• Όμορφα ριζικά

Ισχύει ή όχι η παραπάνω εξίσωση; Όχι μόνο ισχύει αλλά μπορούμε να κατασκευάσουμε μια άπειρη ακολουθία τέτοιων σχέσεων. Πώς γίνεται αυτό; Ψάχνουμε θετικούς ακέραιους αριθμούς A>1, B και C, τέτοιους ώστε: και ο μέγιστος κοινός διαιρέτης των Β και C… Read More ›

• Μια πρόταση υπερπαραγωγής αντινετρονίων και υπερονίων

Τα αντινετρόνια και τα υπερόνια είναι δύσκολο να παραχθούν και να μελετηθούν, αλλά οι ερευνητές προτείνουν μια νέα μέθοδο παραγωγής αυτών των σωματιδίων χρησιμοποιώντας τους υπάρχοντες επιταχυντές. Για να μελετήσουν σωματίδια που δεν υπάρχουν ελεύθερα στη φύση, οι φυσικοί πρέπει… Read More ›

• Υδροστατική πίεση και ελεύθερη πτώση

Είναι γνωστό ότι η υδροστατική πίεση (Ρυδρ=ρgh) έχει νόημα μόνο εφόσον το υγρό βρίσκεται μέσα σε πεδίο βαρύτητας. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί με ένα απλό και καλοκαιρινό πείραμα. Αντί να πειραματιστούμε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό όπου επικρατούν συνθήκες έλλειψης βαρύτητας… Read More ›

• Συνεχίζονται οι προσπάθειες για την διάσωση του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble

(νεώτερη ενημέρωση) Ξανά σε λειτουργία το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble Οι αστρονόμοι μπορούν να ξεφυσήσουν με ανακούφιση: έπειτα από ένα μήνα πυρετώδους προσπάθειας, η NASA κατάφερε να επαναφέρει σε λειτουργία το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble. Το τροχιακό παρατηρητήριο, που φέτος συμπληρώνει… Read More ›

• Τα ίχνη εξωγήινων πολιτισμών που αντλούν ενέργεια από μαύρες τρύπες

1. Γιατί ανθρώπινος πολιτισμός ανήκει στην κατηγορία μηδέν; Ο μόνος γνωστός προηγμένος πολιτισμός στο σύμπαν είναι ο δικός μας. Όμως, πόσο προηγμένος είναι ο γήινος πολιτισμός; Σύμφωνα με την κατάταξη που προτάθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 από τον… Read More ›

• Ένας λευκός νάνος στην κόψη του ξυραφιού

Οι λευκοί νάνοι είναι νεκρά αστέρια που έχουν καταναλώσει τα πυρηνικά τους καύσιμα, αλλά δεν καταρρέουν βαρυτικά εξαιτίας της πίεσης που ασκεί το σχετικιστικά εκφυλισμένο αέριο των ηλεκτρονίων τους. Επιπλέον όσο μεγαλύτερη είναι η μάζα τους τόσο μικρότερη είναι η… Read More ›

• Εντυπωσιακοί τρόποι αναζήτησης σκοτεινής ύλης

Η σκοτεινή ύλη παραμένει ένα από τα άλυτα μυστήρια της σύγχρονης φυσικής. Στο βίντεο που ακολουθεί ο Dr Don Lincoln από το Fermilab μας εξηγεί δύο πρωτότυπες μεθόδους με τις οποίες οι επιστήμονες του Fermilab αναζητούν κάποια είδη σκοτεινής ύλης… Read More ›

• Κβαντικοί Υπολογιστές και Κβαντική Φυσική

Οι κβαντικοί υπολογιστές δεν είναι η επόμενη γενιά υπερυπολογιστών – είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Για να συζητήσουμε τις πιθανές εφαρμογές τους, πρέπει να κατανοήσουμε τη θεμελιώδη φυσική που καθορίζει την θεωρία της κβαντικής πληροφορικής: Διαβάστε το άρθρο του Scott Aaronson… Read More ›

• Πότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται ‘καθαρότερα’ από τα βενζινοκίνητα;

Πόσο πράσινη είναι πραγματικά η ηλεκτροκίνηση; Tι δείχνει ανάλυση του Reuters Ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, το οποίο κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος καθώς οι κυβερνήσεις το έχουν θέσει ψηλά στην ατζέντα τους, είναι η μείωση των εκπομπών των οχημάτων και… Read More ›