Μια κβαντική επιφοίτηση για την συνάρτηση ζήτα

Οι φυσικοί βρίσκουν μια νέα προσέγγιση στο μαθηματικό πρόβλημα του ενός εκατομμυρίου δολλαρίων H συνάρτηση ζήτα του Riemann είναι μια φαινομενικά απλή συνάρτηση που προβληματίζει τους μαθηματικούς από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Το πιο διάσημο πρόβλημα, η υπόθεση Riemann,… Read More ›

Δύο αινιγματικά μυστήρια του σύμπαντος

H κοσμική μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου αποτελεί έναν θησαυρό πληροφοριών για το σύμπαν, καθώς επίσης και μια πηγή ερωτημάτων που δεν έχουν ακόμη επιλυθεί. Στο βίντεο που ακολουθεί, ο Dr. Don Lincoln από το Fermilab περιγράφει δύο άλυτα μυστήρια της κοσμικής… Read More ›

Το χρώμα της άπειρης θερμοκρασίας

Αυτό είναι το χρώμα της ορατής εκπεμπόμενης ακτινοβολίας ενός σώματος του οποίου η θερμοκρασία τείνει στο άπειρο, έστω κι αν οι ακτίνες γάμμα που θα την συνοδεύουν είναι θανατηφόρες. Παρόμοιο θα είναι επίσης και το χρώμα ενός τυπικού αστέρα νετρονίων,… Read More ›

Όταν η απλή φυσική μας φαίνεται δύσκολη

… δεν έχουμε τίποτα να χάσουμε, παρά μόνο τις αλυσίδες μας! O πρόγονος των τρομερών προβλημάτων φυσικής με ‘μεταβλητές μάζες’ που βασάνισαν γενιές μαθητών μέχρι σήμερα, ήταν η δημοσίευση με τίτλο ‘On a Class of Dynamical Problems‘ (1857) του μαθηματικού Arthur Cayley,… Read More ›

Πρόσφατα άρθρα

• Με πόσα μηδενικά τελειώνει ο αριθμός 100! (εκατό παραγοντικό);

Στα μαθηματικά τo παραγοντικό ενός φυσικού αριθμού n συμβολίζεται με n! και ορίζεται ως το γινόμενο όλων των θετικών ακεραίων μικρότερων ή ίσων με του n: n! = 1∙2∙3∙ … ∙n. Το ερώτημα που τίθεται είναι: αν γράψουμε τον αριθμό 100! με όλα τα ψηφία του, με πόσα… Read More ›

• Εμφύτευση τσιπ στον εγκέφαλο από την Neuralink

Έτοιμη για την πραγματοποίηση κλινικών δοκιμών σε ανθρώπους είναι η Neuralink, η οποία επιχειρεί την εμφύτευση τσιπ στον εγκέφαλο.Η εταιρεία που ίδρυσε ο Έλον Μασκ μαζί με τον επιχειρηματία και μηχανολόγο Max Hodak το 2016, υπόσχεται να φέρει την τεχνολογία… Read More ›

• Υποθαλάσσια μικρόβια παράγουν οξυγόνο σε βαθύ σκοτάδι χωρίς φωτοσύνθεση

Δεν θα υπήρχε καθόλου οξυγόνο στη Γη -άρα ούτε και άνθρωποι- εάν δεν υπήρχε το φως του Ήλιου, χάρη στο οποίο γίνεται η φωτοσύνθεση από τα φυτά και παράγεται οξυγόνο. Δανοί επιστήμονες έκαναν την απρόσμενη ανακάλυψη ότι το οξυγόνο, επίσης,… Read More ›

• Η τηλεκπαίδευση επιστρέφει στα σχολεία εξαιτίας της κακοκαιρίας

Τα πρωτόγνωρα για την εποχή κλιματικά φαινόμενα αναμένονται τόσο επικίνδυνα, που οι ειδικοί προβλέπουν ότι αν δεν λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα, θα προκαλέσουν τον θάνατο σχεδόν εκατό συνανθρώπων μας (ανά ημέρα κακοκαιρίας). Για τον λόγο αυτό, σύφωνα με πηγές του… Read More ›

• Μια κβαντική επιφοίτηση για την συνάρτηση ζήτα

• Το διαστημικό αεροπλάνο Radian One

Η αμερικανική εταιρεία αεροδιαστήματος Radian Aerospace παρουσίασε τα σχέδια ενός σκάφους που ανήκει στην κατηγορία των αποκαλούμενων διαστημοπλάνων. Πρόκειται για σκάφη που συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά συμβατικών αεροσκαφών και διαστημοπλοίων έτσι ώστε να απογειώνονται και να προσγειώνονται από τα αεροδρόμια αλλά… Read More ›

•  Γιατί πρέπει (σχεδόν) όλοι να φοράμε μάσκες N95

Όταν εφαρμόζουν σωστά στο πρόσωπο, οι μάσκες N95 μπορούν να φιλτράρουν τουλάχιστον το 95% των σωματιδίων στον αέρα, συμπεριλαμβανομένου του κορωνοϊού (νεώτερη ενημέρωση 22/1/2022) δείτε το βίντεο «Η εκπληκτική φυσική των μασκών N95» στα σχόλια Όταν εφαρμόζουν σωστά στο πρόσωπο,… Read More ›

• Τι είναι τα χάπια βιασμού, τι κάνουν, πως αναγνωρίζονται, πως αντιμετωπίζονται

Nikolas Dietis ᴾʰᴰ@N_Dietis Κατ’ αρχήν η φράση «το χάπι βιασμού» είναι ελαφρώς παραπλανητική, γιατί α) δεν πρόκειται μόνο για 1 φάρμακο αλλά για πολλά διαφορετικά, και β) δεν πρόκειται μόνο για μορφή χαπιού/σκόνης, αλλά και για ουσίες σε υγρή μορφή… Read More ›

• Δύο αινιγματικά μυστήρια του σύμπαντος

• Το Σύμπαν είναι πιο έξυπνο από εμάς και θα είναι έκπληξη να είμαστε μόνοι μας μέσα σε αυτό

Του Θοδωρή Λαΐνα Η βρετανική Βασιλική Εταιρεία Αστρονομίας ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ότι απονέμει την κορυφαία διάκριση της, το Χρυσό Μετάλλιο Αστρονομίας για το 2022, στον ελληνοκυπριακής καταγωγής καθηγητή αστροφυσικής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ Γιώργο Ευσταθίου, έναν από τους… Read More ›

• Βίντεο με τον αστεροειδή που πέρασε κοντά από τη Γη

Τo Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών & Τηλεπισκόπησης (ΙΑΑΔΕΤ) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών οργάνωσε αποστολή για την παρατήρηση του αστεροειδή 7482 (1994 PC1) με το τηλεσκόπιο Κρυονερίου (1.2μ). Στις 18 Ιανουαρίου και στις 18:30 ώρα Ελλάδος, ο αστρονόμος του ΙΑΑΔΕΤ… Read More ›

• Το χρώμα της άπειρης θερμοκρασίας

• Ανιχνεύθηκε άνθρακας-12 στον Άρη

Το ρόβερ Curiosity της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ανίχνευσε την υπογραφή άφθονου «ελαφρού» άνθρακα στον Άρη [Υπάρχουν δυο σταθερά φυσικά ισότοπα άνθρακα, ο 12C και ο 13C, και ένα ραδιενεργό ο ο 14C με χρόνο ημιζωής περίπου 5.730 έτη], για τον οποίο υπάρχουν τρεις πιθανές εξηγήσεις: να προέρχεται από… Read More ›

• Η σπορά του Grothendieck

Πριν από μερικές ημέρες, στις 13 Ιανουαρίου 2022, εμφανίστηκε στις προθήκες των γαλλικών βιβλιοπωλείων μία νέα, καλαίσθητη έκδοση του περίφημου έργου, «Récoltes et Semailles» (Συγκομιδή και Σπορά, σε ελεύθερη απόδοση) του κορυφαίου μαθηματικού του 20ού αιώνα Alexandre Grothendieck (1928 – 2014). Το… Read More ›

• Όταν η απλή φυσική μας φαίνεται δύσκολη

• Η απαρχή της επιστήμης

Η επιτυχία των γνωστών φυσικών νόμων να εξηγήσουν τον κόσμο γύρω μας έχει εκθρέψει κατ’ επανάληψη ορισμένες αλαζονικές και αυτάρεσκες αντιλήψεις σχετικά με την κατάσταση της ανθρώπινης γνώσης, ιδιαίτερα όταν τα κενά στη γνώση μας για αντικείμενα και φαινόμενα θεωρούνται… Read More ›

• Μια από τις πιο βίαιες εκρήξεις ηφαιστείου όπως καταγράφηκε από το διάστημα

Το νησί Hunga-Tonga Haʻapai ανήκει στο βασίλειο Tonga. Περιλαμβάνει 169 νησιά από τα οποία κατοικούνται τα 36. Εκεί έγινε μια από τις πιο βίαιες εκρήξεις ηφαιστείων που έχουν καταγραφεί ποτέ από το διάστημα: Η έκρηξη διάρκειας οκτώ λεπτών ήταν τόσο… Read More ›

• Η βασιλική αστρονομική εταιρεία απονέμει το χρυσό μετάλλιο Γιώργο Ευσταθίου

Η βρετανική Βασιλική Εταιρεία Αστρονομίας ανακοίνωσε ότι απονέμει την κορυφαία διάκριση της, το Χρυσό Μετάλλιο Αστρονομίας για το 2022, στον ελληνοκυπριακής καταγωγής καθηγητή αστροφυσικής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ Γιώργο Ευσταθίου, έναν από τους κορυφαίους κοσμολόγους στον κόσμο.  Το Χρυσό Μετάλλιο,… Read More ›

• Η επίλυση του ενεργειακού προβλήματος διαμέσου της πυρηνικής σύντηξης

H Ευρώπη και το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» προωθούν την έρευνα με στόχο την άφθονη, καθαρή και βιώσιμη ενέργεια μέσω Σύντηξης Άφθονη, καθαρή και βιώσιμη ενέργεια είναι προϋπόθεση για την ανθρώπινη ευημερία. Αυτό το όνειρο θα πραγματοποιηθεί όταν οι επιστήμονες και μηχανικοί… Read More ›

• Παρατηρήθηκε για δεύτερη φορά δορυφόρος εξωπλανήτη

Βρίσκεται σε απόσταση 5.500 ετών φωτός και είναι υπερδιπλάσιος από τη Γη Αστρονόμοι ανακοίνωσαν ότι έχουν βάσιμες ενδείξεις για την ύπαρξη ενός τεράστιου εξωφεγγαριού -δηλαδή δορυφόρου ενός εξωπλανήτη- το οποίο είναι 2,6 φορές μεγαλύτερο από τη Γη. Είναι η δεύτερη… Read More ›

• Πολυσύμπαν και σωματίδιο Higgs

Μια νέα θεωρία που πρϋποθέτει την δημιουργία πολλών συμπάντων μαζί με το δικό μας σύμπαν, θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί η μάζα του σωματιδίου Higgs είναι μικρότερη σε σχέση με αυτή που προβλέπεοι το καθιερωμένο πρότυπο των στοιχειωδών σωματιδίων. Το… Read More ›

• Μπορούν οι αστεροειδείς να μειώσουν την μέση θερμοκρασία της Γης

… χωρίς να την καταστρέψουν; Η τεχνική της βαρυτικής υποβοήθησης συνήθως αναφέρεται στην επιτάχυνση των διαστημικών σκαφών, χωρίς την κατανάλωση επιπλέον καυσίμων, έτσι ώστε αυτά να φτάνουν γρηγορότερα στους πιο μακρινούς προορισμούς του ηλιακού μας σύστημα. Η τεχνική προτάθηκε για… Read More ›

• Ο Χέοπας αποκαλύπτει εξωπλανήτη σε σχήμα μπάλας ράγκμπι

Η είδηση δεν είναι ότι το διαστημικό τηλεσκόπιο της ESA, Cheops, ανακάλυψε έναν ακόμα εξωπλανήτη, τον WASP-103b, αλλά το ότι ο εν λόγω εξωπλανήτης δεν είναι σφαιρικός και μοιάζει με μπάλα του ράγκμπι. Και είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται… Read More ›

• Πριν από 6 χρόνια φτάσαμε στο L1!

Πριν από περίπου 6 χρόνια, στις 22 Γενάρη 2016, ο δορυφόρος-αποστολή LISA Pathfinder (LPF) του Ευρωπαικού Οργανισμού Διαστήματος έφτασε στο σημείο L1 (ή Λανγκραντζιανό σημείο 1), ανάμεσα της Γης και του Ηλίου. Στο L1, το βαρυτικό πεδίο ελαχιστοποιείται, καθιστώντας το… Read More ›

• Mrk 462: ένας νάνος γαλαξίας με μια γιγαντιαία μαύρη τρύπα

Mια μεγάλης μάζας μαύρη τρύπα ανακαλύφθηκε στον νάνο γαλαξία Mrk 462 με το διαστημικό τηλεσκόπιο ακτίνων Χ Chandra της NASA. Η μαύρη τρύπα έχει 200.000 μεγαλύτερη μάζα από τον Ήλιο και γι αυτό κατατάσσεται στην κατηγορία των ‘μικρότερων’ υπερμεγέθων μαύρων… Read More ›

• Η ψευδομαντεία της αστρολογίας

Από τις προβλέψεις της αστρολογίας, εκείνες που μπορούν να ελεγχθούν πειραματικά είναι εσφαλμένες. Και εκείνες που δεν μπορούν να ελεγχθούν πειραματικά δεν είναι επιστημονικές προβλέψεις. Είναι χρησμοί, σαν εκείνους που έδινε η Πυθία στο μαντείο των Δελφών. Γράφουν οι Βασιλική Παυλίδου… Read More ›

• Η ανακάλυψη του φράγκιου

Το στοιχείο φράγκιο με ατομικό αριθμό 87 μόλις και μετά βίας υπάρχει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μόνο 30 γραμμάρια του στοιχείου βρίσκονται στο σύνολο του φλοιού της Γης. Θεωρείται επίσης ως το πιο άχρηστο στοιχείο της πρώτης στήλης (ομάδας) του περιοδικού… Read More ›

• Η «επιστήμη» της … Νέας Εποχής

Η επίκληση της κβαντομηχανικής στην θρησκεία, την ιατρική, το θέατρο και τόσα άλλα, αν δεν είναι καθαρή διακωμώδηση των αρχών καιμτου περιεχομένου της, είναι τελείως ανυπόστατη. Γράφει ο δρ Στέφανος Τραχανάς* Ο μέσος μορφωμένος πολίτης που θα επισκεφθεί το διαδικτυακό… Read More ›

• Το ξεδίπλωμα του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb

Ολοκληρώθηκε και το τελευταίο βήμα της ανάπτυξης του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb που διήρκησε δύο εβδομάδες. Το μεγαλύτερο αστρονομικό κάτοπτρο που στάλθηκε ποτέ στο διάστημα ξεδιπλώθηκε. Ο χρυσός ανακλαστήρας, το κεντρικό στοιχείο του νέου τηλεσκοπίου James Webb, αναπτύχθηκε πλήρως στο… Read More ›

• Μια κάποια κλιματική ευαισθησία

Ο Σουηδός φυσικοχημικός Svante August Arrhenius ήταν ο πρώτος που υπολόγισε την σχέση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη με την συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, στην εργασία του με τίτλο ‘On the Influence of Carbonic Acid in the… Read More ›

• Tο εκρηκτικό τέλος ενός ερυθρού υπεργίγαντα

… λίγο πριν γίνει σουπερνόβα Αμερικανοί αστρονόμοι παρατήρησαν για πρώτη φορά σε πραγματικό χρόνο το δραματικό εκρηκτικό τέλος της ζωής ενός άστρου ερυθρού γίγαντα, καταγράφοντας την αυτοκαταστροφή και τον τελικό θάνατό του, λίγο πριν αυτό καταρρεύσει βαρυτικά και δημιουργήσει έναν… Read More ›

• Συγκρίνοντας την ύλη με την αντιύλη

Σε δημοσίευση στο περιοδικό Nature, οι φυσικοί της ερευνητικής ομάδας BASE στο CERN, περιγράφουν την ακριβέστερη σύγκριση, μέχρι τώρα, μεταξύ πρωτονίων και αντιπρωτονίων. Αναλύοντας τις μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο ‘εργοστάσιο’ αντιύλης του CERN, η ομάδα BASE μέτρησε το πηλίκο q/m (ηλεκτρικό φορτίο προς μάζα)… Read More ›

• Η υπόθεση Μπογκντάνοφ

Διαβάζουμε την είδηση στην γαλλική εφημερίδα Le Monde, ότι o Igor Bogdanoff πέθανε από κορωνοϊό στις 3/1/2022, έξι ημέρες μετά τον θάνατο του δίδυμου αδερφού του Grichka, επίσης από κορωνοϊό, σε ηλικία 72 ετών. Και οι δύο ήταν αρνητές του… Read More ›

• Δια ζώσης διδασκαλία ή τηλεκπαίδευση

… σε Γυμνάσια-Λύκεια-Πανεπιστήμια Σε λίγη ώρα θα γίνει η επίσημη ανακοίνωση σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Αν εξαιρέσουμε τα Νηπιαγωγία και τα Δημοτικά, τι θα θέλατε να εφαρμοστεί σε Γυμνάσια-Λύκεια-Πανεπιστήμια από Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022;… Read More ›

• Κορυφώνονται απόψε και στην Ελλάδα οι διάττοντες Τεταρτίδες

Οι φετινές Τεταρτίδες μπορεί να αποδειχθούν ακόμη και η καλύτερη βροχή διαττόντων του φετινού έτους, σύμφωνα με τη βρετανική Βασιλική Αστρονομική Εταιρεία, δεδομένου ότι οι συνθήκες φέτος θα είναι ιδανικές για παρατήρηση, καθώς στις 2 Ιανουαρίου θα υπάρχει Νέα Σελήνη,… Read More ›

• Η εξέλιξη των ιών

1. Οι ιοί δεν εξελίσσονται με πρόθεση να γίνουν χειρότεροι ή ηπιότεροι. Δεν υπάρχει καμία «φυσική» πορεία ή «πρόθεση» για έναν ιό να γίνει το ένα ή το άλλο. «Some strategies are benign, while others cause serious disease in their… Read More ›

•  Δ. Νανόπουλος: Να καταλάβουμε την μοναδικότητά μας στο Σύμπαν

Ο καθηγητής και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών Δημήτρης Νανόπουλος, καταθέτει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ τις σκέψεις του για τη νέα χρονιά: Κύριε Νανόπουλε, το 2022 είναι ένα έτος προσδοκιών για τις επιστήμες; Και ποιες είναι για εσάς αυτές οι προσδοκίες;… Read More ›

• Έχει κάποια αρχή ο χρόνος;

Σύμφωνα με την θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης το σύμπαν δημιουργήθηκε πριν από 13.787±0.020 δισεκατομμύρια χρόνια. Εκεί θα τοποθετούσαμε και την αρχή του χρόνου. Ή μήπως το σύμπαν είναι αιώνιο και δεν υφίσταται καμία αρχή του χρόνου; Ο Stephen Hawking απέδειξε… Read More ›

• Τι ενδιαφέρον κρύβει το 2022;

(νεώτερη ενημέρωση 1/1/2022) Μαθηματικά το 2022, εκτός από άρτιος αριθμός, είναι και σφηνικός αριθμός διότι γράφεται ως γινόμενο τριών πρώτων αριθμών 2x3x337=2022. Διαθέτει όπως όλοι οι σφηνικοί αριθμοί οκτώ διαιρέτες (1, 2, 3, 6, 337, 674, 1011, 2022). Επίσης, είναι… Read More ›

• Πού βρίσκεται και τι κάνει τώρα το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb;

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πραγματοποιεί μια σειρά διαδοχικών ‘αγχωτικών’ βημάτων, μέχρι να φτάσει στην τελική του διαμόρφωση και θέση. Από την ημέρα των Χριστουγέννων, και επί 29 ημέρες θα βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού. Μπορείτε… Read More ›

• Τι μάθαμε για τους εξωγήινους το 2021;

1.  Το αμερικανικό Πεντάγωνο δημοσίευσε μια έκθεση που αξιολογούσε 144 πιθανές εμφανίσεις αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενων αντικειμένων από το 2004 έως 2021. Τα περισσότερα από αυτά τα ανεξήγητα εναέρια φαινόμενα (Unidentified Aerial Phenomena – UAP) αντιπροσώπευαν φυσικά αντικείμενα (δορυφόροι, καιρικά φαινόμενα,… Read More ›

• Σαν σήμερα, το 1571, γεννιέται ο αστρονόμος Κέπλερ

… που ανακάλυψε τους τρεις νόμους της κίνησης των πλανητών γύρω από τον Ήλιο Η απαρχή της Επιστημονικής Επανάστασης μπορεί να προσδιοριστεί χρονικά με την δημοσίευση των πρώτων έργων που αμφισβήτησαν με ριζοσπαστικό τρόπο προηγούμενες αυθεντίες και παγιωμένες αντιλήψεις. Ένα… Read More ›

• Η Φυσική το 2021

Σχετικά με το πείραμα Muon g-2 στο Fermilab που κλόνισε το Καθιερωμένο Πρότυπο των στοιχειωδών σωματιδίων, τους χρονοκρυστάλλους, μια νέα φάση της ύλης που φαίνεται να παραβιάζει έναν από τους πιο σημαντικούς νόμους της φυσικής, την εκτόξευση του διαστημικού τηλεσκοπίου… Read More ›

• Εκτοξεύθηκε με επιτυχία το μεγαλύτερο και ισχυρότερο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb

Εκτοξεύθηκε με επιτυχία το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, ο διάδοχος του παλαιότερου τηλεσκοπίου Hubble. Το James Webb είναι το μεγαλύτερο και το πιο εξελιγμένο τηλεσκόπιο που έχει ποτέ σταλεί στο διάστημα, ανοίγοντας έτσι μια νέα εποχή στην αστρονομία και στην… Read More ›

• Δημήτρης Νανόπουλος εφ’ όλης της ύλης

Συνέντευξη του ακαδημαϊκού Δημήτρη Νανόπουλου από τον Παντελή Σαββίδη στην εκπομπή «Πρίσμα» της Δημοτικής Τηλεόρασης Θεσσαλονίκης TV-100: via JD M

• Δείτε την εκτόξευση του τηλεσκοπίου James Webb

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb είναι έτοιμο για εκτόξευση στο ευρωπαϊκό διαστημοδρόμιο στην Γαλλική Γουιάνα. Το τηλεσκόπιο βρίσκεται μέσα στον πύραυλο Ariane 5, o οποίος θα εκτοξευθεί την ημέρα των Χριστουγέννων. Η εκτόξευση, εκτός απροόπτου, θα γίνει κάπου μεταξύ 2:20 μ.μ. και 2:52… Read More ›

• Εκεί όπου συναντώνται η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία

Σε όλη την ιστορία της επιστήμης, υπήρχε πάντα μια ισχυρή αλληλεπικάλυψη ανάμεσα στη φυσική και στην αδελφή της επιστήμη, τη χημεία. Πράγματι, κάποιοι από τους μεγαλύτερους επιστήμονες όλων των εποχών, όπως ο Μάκλ Φάραντεϊ, αποτέλεσαν το μήλο της έριδας για… Read More ›

• Η σύγκρουση του Γαλαξία μας με τον γαλαξία της Ανδρομέδας

Όταν σε περίπου 5 δισεκατομμύρια χρόνια ο Ήλιος θα έχει μετατραπεί σε ερυθρό γίγαντα με διάμετρο περίπου μια αστρονομική μονάδα, όση η μέση απόσταση της Γης από τον Ήλιο, ο Γαλαξίας μας θα συγκρουστεί με τον κοντινότερο γείτονά του, τον… Read More ›

• Ανακαλύφθηκαν 70 αδέσποτοι εξωπλανήτες

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν στον γαλαξία μας τουλάχιστον 70 «ξέμπαρκους» σκοτεινούς εξωπλανήτες, οι οποίοι δεν ανήκουν σε κάποιο αστρικό σύστημα και δεν κινούνται πέριξ κάποιου μητρικού άστρου, αλλά περιφέρονται μοναχικά στο διάστημα, «ελεύθεροι και ωραίοι» μεν, χωρίς όμως τη ζεστασιά και… Read More ›

• Οι φανταστικοί αριθμοί στην Φυσική

Ποιά είναι η λύση της εξίσωσης x2=−1; Εκ πρώτης όψεως φαίνεται αδύνατη, αφού το τετράγωνο ενός πραγματικού αριθμού δεν μπορεί να είναι αρνητικό. Όμως οι εξισώσεις που δεν έχουν λύσεις εκνευρίζουν τους μαθηματικούς. Γι αυτό επινόησαν μια νέα κατηγορία αριθμών…. Read More ›

• Maggie: μια γιγάντια δομή από αέριο υδρογόνο στον γαλαξία μας

Τα αέρια νέφη του μεσοαστρικού χώρου βρίσκονται σε θερμοκρασία 10 έως 100 Κ και περιέχουν κυρίως υδρογόνο σε ατομική ή μοριακή μορφή. Τέτοια αέρια νέφη ήταν πολύ δύσκολο να ανιχνευθούν από τους αστρονόμους, διότι τα ψυχρά αυτά νέφη δεν εμφάνιζαν… Read More ›

• Ανακαλύφθηκαν 4 γιγαντιαίες κοιλότητες στο σμήνος γαλαξιών RBS 797

… από το διαστημικό τηλεσκόπιο ακτίνων Χ Chandra της NASA Μπορεί να οφείλονται σε δύο τεράστιες μαύρες τρύπες που περιφέρονται πολύ κοντά η μια γύρω από την άλλη. Τα σμήνη γαλαξιών είναι οι μεγαλύτερες δομές στο σύμπαν που συγκρατούνται εξαιτίας… Read More ›

• Το παράδοξο του Bertrand

Το παράδοξο του Bertrand είναι ένα πρόβλημα πιθανοτήτων που παρουσιάζεται στο βιβλίο του «Calcul des probabilités (1889)» και διατυπώνεται ως εξής: Θεωρούμε ένα ισόπλευρο τρίγωνο εγγεγραμμένο σε κύκλο. Αν χαράξουμε τυχαία μια οποιαδήποτε χροδή του κύκλου, ποιά είναι η πιθανότητα… Read More ›

• Γιατί κάνει κρύο τον χειμώνα (και ζέστη το καλοκαίρι);

Ξεκινά αύριο επίσημα ο χειμώνας. Την Τρίτη το απόγευμα 21 Δεκεμβρίου, περίπου στις 6 μ.μ. ώρα Ελλάδας, ο Ήλιος θα βρεθεί στο χειμερινό ηλιοστάσιο, σηματοδοτώντας έτσι την αρχή του φετινού χειμώνα στην Ελλάδα και γενικότερα στο βόρειο ημισφαίριο. Τι σημαίνει… Read More ›

• Φαϊνμάνιο (Feynmanium): Το τέλος του περιοδικού πίνακα στοιχείων;

Θα τελειώσει κάποτε ο περιοδικός πίνακας των στοιχείων; Ο αστικος μύθος λέει πως ο Ρίτσαρντ Φάυνμαν είχε θέσει ένα τέλος στο περιοδικό σύστημα μετά το υποθετικό στοιχείο 137, που ονομάζεται untriseptium ή ανεπίσημα feynmanium προς τιμήν του. Το επιβεβαιώνει και… Read More ›

• Οι μαύρες τρύπες σχηματίστηκαν αμέσως μετά την Μεγάλη Έκρηξη;

Πώς σχηματίστηκαν οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες; Τι είναι η σκοτεινή ύλη; Με ένα εναλλακτικό μοντέλο για το πώς δημιουργήθηκε το σύμπαν, σε αντίθεση με την μέχρι σήμερα αποδεκτή θεωρία της εξέλιξης του σύμπαντος, μια ομάδα αστρονόμων προτείνει ότι και τα… Read More ›

• Ο Ήλιος και η μπανάνα ως πηγές νετρίνων

Τα νετρίνα βρίσκονται παντού. Δύσκολα όμως εντοπίζονται γιατί αλληλεπιδρούν σπάνια με την ύλη. Παρά το γεγονός ότι εντοπίζονται δύσκολα οι φυσικοί έχουν κατασκευάσει μεγάλους ανιχνευτές που τα ανιχνεύουν. Kαι όχι μόνο. Πλέον μπορούν να κατασκευάζουν δέσμες νετρίνων σε επίγειους επιταχυντές… Read More ›

• Πολύ σκληρό για να πεθάνει το ελικοπτεράκι στον Άρη

Το Ingenuity μετά την 17η πτήση του στην επιφάνεια του Άρη είχε χάσει την ραδιο-επαφή του με το διαστημικό όχημα Perseverance την Κυριακή 5 Δεκεμβρίου κατά την 17η πτήση του, όταν μετά από μία ακόμη πτήση του προσγειώθηκε πίσω από… Read More ›

• Το διαστημικό σκάφος OSIRIS-REx θα επισκεφτεί τον «κακόφημο» αστεροειδή Άποφι

Αφού συνέλεξε πέρυσι δείγματα από τον αστεροειδή Μπενού, τα οποία επιστρέφει στη Γη, το σκάφος OSIRIS-REx της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) μπορεί στη συνέχεια να κάνει μια «στάση» σε έναν άλλο «κακόφημο» αστεροειδή, τον Άποφι, ο οποίος κάποτε είχε θεωρηθεί αρκετά επικίνδυνος να πέσει στη… Read More ›

• Ανακαλύφθηκαν μεγάλες ποσότητες νερού στον Άρη

Το σκάφος Exo Mars Trace Gas Orbiter (ΤGO), μια κοινή αποστολή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και της Ρωσικής Διαστημικής Υπηρεσίας (Roscosmos), το οποίο βρίσκεται εδώ και χρόνια σε τροχιά γύρω από τον ‘Αρη, εντόπισε σημαντικές ποσότητες κρυμμένου νερού στην… Read More ›

• O πιο περιζήτητος πρώτος αριθμός

Πρώτοι αριθμοί ονομάζονται οι αριθμοί που διαιρούνται μόνο με την μονάδα και τον εαυτό τους, όπως οι 2, 3, 5, 7, 11, 13, κ.λπ. Από τους πρώτους αριθμούς προκύπτουν όλοι οι άλλοι (οι σύνθετοι αριθμοί) με την πράξη του πολλαπλασιασμού. Δηλαδή… Read More ›

• Για πρώτη φορά στην ιστορία ένα διαστημόπλοιο άγγιξε τον Ήλιο

To διαστημικό σκάφος της NASA Parker Solar Probe εισήλθε στην ατμόσφαιρα του Ήλιου κάνοντας νέες ανακαλύψεις Ένα σημαντικό ορόσημο και νέα αποτελέσματα από το Parker Solar Probe της NASA ανακοινώθηκαν στις 14 Δεκεμβρίου σε συνέντευξη Τύπου στο Συνέδριο της Αμερικανικής… Read More ›

• Εξακολουθεί να ισχύει η θεωρία του Αϊνστάιν για την βαρύτητα μετά τις τελευταίες παρατηρήσεις των ανιχνευτών LIGO/VIRGO/KAGRA;

[Πρόκειται για το άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 2021 στο ligo.org με τίτλο: DOES EINSTEIN’S THEORY OF GRAVITY HOLD UP TO THE LATEST LIGO/VIRGO/KAGRA OBSERVATIONS?, μεταφρασμένο στα Ελληνικά από τους Θ. Αποστολάτο, Ν. Στεργιούλα και Γ. Παππά (Virgo-AUTh group).]… Read More ›

• Η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν και ο εξονυχιστικός έλεγχος του διπλού πάλσαρ

Η θεωρία Γενικής Σχετικότητας του Αϊνστάιν για μια ακόμη φορά επιβεβαιώθηκε, περνώντας άλλο ένα τεστ στο σύμπαν. Αφού παρακολούθησε επί 16 χρόνια ένα ζεύγος αστέρων νετρονίων (πάλσαρ) να κινούνται το ένα πέριξ του άλλου καμπυλώνοντας τον χωροχρόνο, μια μεγάλη διεθνής… Read More ›

• Νιπόνιο: το χημικό στοιχείο που δεν υπάρχει

Έχετε δει ποτέ ‘εικονογραφημένο’ περιοδικό πίνακα στοιχείων από την Ιαπωνία; Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε το τμήμα ενός τέτοιου περιοδικού συστήματος στοιχείων που περιέχει το στοιχείο ρήνιο (Re). Στο ίδιο πλαίσιο με το ρήνιο βλέπουμε το πρόσωπο του Ιάπωνα χημικού Masataka… Read More ›

• Κοσμικός πληθωρισμός – ένας λύτης προβλημάτων

Για τον Alan Guth, η κατανόηση της προέλευσης του σύμπαντος ξεκίνησε σε μια αίθουσα διαλέξεων του Πανεπιστημίου Cornell το φθινόπωρο του 1978. Ήταν εκείνο το εξάμηνο που ο Guth, τότε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής, παρακολούθησε μια σειρά από ομιλίες του αστρονόμου… Read More ›

• Εξερευνώντας την αθέατη πλευρά της Σελήνης

Το σεληνιακό όχημα Yutu-2 κατευθύνεται προς τον κύβο Το σεληνιακό όχημα Yutu-2 αποτελεί μέρος της κινεζικής αποστολής Chang’e 4 στην Σελήνη. Η αποστολή Chang’e 4 εκτοξεύθηκε στις 7 Δεκεμβρίου 2018, μπήκε σε σεληνιακή τροχιά στις 12 Δεκεμβρίου 2018, και προσελήνώθηκε στην… Read More ›

• Η ευθυγράμμιση των πλανητών στον αποψινό ουρανό

Τι σημαίνει η ευθυγράμμιση των πλανητών στον αποψινό ουρανό; Απολύτως τίποτα! Ή μάλλον σημαίνει κάτι. Ότι οι τροχιές των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος βρίσκονται πάντα στο ίδιο επίπεδο (περίπου). Συνεπώς, όταν οι πλανήτες παρατηρούνται από την Γη θα προβάλλονται… Read More ›

• Ένας πολύ μακρινός γαλαξίας χωρίς σκοτεινή ύλη

Μια… περίεργη, αλλά και πολύ ενδιαφέρουσα ανακάλυψη έγινε στον τομέα της αστρονομίας. Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων δεν βρήκε καθόλου ίχνη σκοτεινής ύλης στον γαλαξία AGC 114905. Αυτό ενισχύει την πεποίθηση ότι περιέργως φαίνεται να υπάρχουν στο σύμπαν γαλαξίες που δεν περιέχουν αυτή… Read More ›

• Η εκτόξευση του νέου διαστημικού τηλεσκοπίου IXPE

Το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο ακτίνων-Χ της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), με την ονομασία IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer), εκτοξεύθηκε την Πέμπτη από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στη Φλόριντα πάνω σε πύραυλο Falcon 9 της SpaceX. Πρόκειται για μια κοινή αποστολή με την… Read More ›

• Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb θα ξαναγράψει την κοσμική ιστορία

Εφόσον λειτουργήσει. Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST) της NASA, προγραμματίζεται να εκτοξευθεί στις 22 Δεκεμβρίου 2021. Αναμένεται να γίνει το πιο ισχυρό τηλεσκόπιο στην ιστορία της ανθρωπότητας, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα επιστημονικά επιτεύγματα του 21ου αιώνα. Θα γίνει… Read More ›

• Ο κύβος στην Σελήνη και το πρόσωπο στον Άρη

Την περασμένη εβδομάδα δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στην επιφάνεια της Σελήνης από το κινεζικό ρόβερ Yutu-2, όπου φαίνεται ένα μυστηριώδες αντικείμενο σε σχήμα κύβου. Πρόκειται για κατασκευή που άφησαν εξωγήινοι στο φεγγάρι; Οι ειδικοί λένε ότι ο κύβος είναι απλά… Read More ›

• Φωτογράφισαν τεράστιο εξωπλανήτη στο διπλό αστρικό σύστημα β Κενταύρου

Ευρωπαίοι και Αμερικανοί αστρονόμοι ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν και «φωτογράφησαν» ένα νέο αέριο γιγάντιο εξωπλανήτη γύρω από το διπλό αστρικό σύστημα Βήτα Κενταύρου, που είναι ορατό με γυμνά μάτια. Ο εξωπλανήτης είναι περίπου δεκαπλάσιος από τον Δία σε μάζα και κινείται γύρω όχι από ένα… Read More ›

• Φωτογράφισαν την παραλλαγή Όμικρον

Ερευνητές της ιατρικής σχολής στο πανεπιστημίου του Χογκ-Κογκ απομόνωσαν και φωτογράφισαν την παραλλαγή Όμικρον του κορωνοϊού χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικό μικροσκόπιο σάρωσης. Μας αρκεί η φωτογραφία της. Αποφεύγουμε τον διαλογισμό μ’ αυτή και τις φίλες της, κάνοντας το εμβόλιο -, αλλά δεδομένου… Read More ›

• Νόμπελ Φυσικής 2021: Οι διαλέξεις των βραβευθέντων φυσικών

Αύριο, 8 Δεκεμβρίου και ώρα 9:45 π.μ., θα πραγματοποιηθούν οι διαλέξεις των βραβευθέντων με το Νόμπελ Φυσικής 2021. Το φετινό Νόμπελ Φυσικής απονεμήθηκε στους Syukuro Manabe (1/4), Klaus Hasselmann (1/4) διότι έθεσαν τα θεμέλια της γνώσης μας για το κλίμα… Read More ›

• Η τελευταία ευκαιρία για να δούμε τον κομήτη Leonard

Ο κομήτης, ο C/2021 A1 (Λέοναρντ), εμφανίστηκε ήδη στον γήινο ουρανό μέσα στον μήνα Δεκέμβριο, και φαίνεται ως ο πιο φωτεινός κομήτης του 2021. Πρόκειται για έναν ταχύτατο κομήτη που ταξιδεύει με την εντυπωσιακή ταχύτητα των 254.412 χιλιομέτρων την ώρα… Read More ›

• Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός στη Σελήνη

Το παραπάνω στιγμιότυπο ‘συνέλαβε’ ο Andrew McCarthy τον περασμένο μήνα με το τηλεσκόπιό του από την Αριζόνα. Για την ακρίβεια η φωτογραφία προέκυψε από την πολύπλοκη επεξεργασία πολλών εικόνων του βίντεο με την διέλευση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ΔΔΣ) μπροστά… Read More ›

• Βίντεο: Ο Πεινασμένος Ιπποπόταμος στο Διάστημα

H Space X, η διαστημική εταιρεία του Έλον Μασκ, έφερε επανάσταση στη διαστημική βιομηχανία με τους επαναχρησιμοποιούμενους πυραύλους. Μέχρι σήμερα σε κάθε εκτόξευση διαστημικού φορτίου ή διαστημοπλοίου χρησιμοποιούνται πύραυλοι για την προώθηση τους στο Διάστημα οι οποίοι όμως είναι μιας… Read More ›

• Η ζωή του σωματιδίου Higgs

Πόσο ζει ένα σωματίδιο Higgs; Το σωματίδιο Higgs ζει πολύ λίγο. Αφού γεννηθεί μέσα από τις συγκρούσεις σωματιδίων, το διάσημο σωματίδιο ζει για λιγότερο από ένα τρισεκατομμυριοστό του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου ή 1,6×10-22 δευτερόλεπτα. Κι αυτό σύμφωνα με την θεωρία,… Read More ›

• Ένας γρήγορος υπολογισμός της θερμοκρασίας του σύμπαντος

…διαμέσου της αρχέγονης πυρηνοσύνθεσης Η ιδέα της αρχέγονης πυρηνοσύνθεσης κατά την διάρκεια των πρώτων λεπτών της Μεγάλης Έκρηξης – ένα από τα θεμέλια της σύγχρονης κοσμολογίας, διατυπώθηκε για πρώτη φορά στην δημοσίευση του 1948 των Alpher, Bethe και Gamow, και… Read More ›

• Ολική έκλειψη Ηλίου ορατή μόνο στους πιγκουίνους

H ολική έκλειψη Ηλίου που θα συμβεί αύριο (4 Δεκεμβρίου 2021) θα είναι μοναδική του φετινού έτους και δεν θα είναι ορατή από την Ελλάδα. Το «μονοπάτι» της έκλειψης θα είναι ορατό πλήρως μόνο για λίγο από την Ανταρκτική και… Read More ›

• O «σιδερένιος» και «καυτός» εξωπλανήτης GJ 367b

… σε μια άσκηση Λυκείου Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε, σε απόσταση μόνο 31 ετών φωτός, έναν βραχώδη εξωπλανήτη μικρότερο από τη Γη (με περίπου τα τρία τέταρτα του μεγέθους της ή λίγο μεγαλύτερο από τον Άρη), ο οποίος έχει… Read More ›

• Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποδεικνύει νέα μαθηματικά θεωρήματα

… καθοδηγούμενη από την ανθρώπινη διαίσθηση Για πρώτη φορά επιστήμονες των υπολογιστών και μαθηματικοί, από τη Βρετανία και την Αυστραλία, χρησιμοποίησαν την τεχνητή νοημοσύνη για να τους βοηθήσει να αποδείξουν ή να προτείνουν νέα μαθηματικά θεωρήματα στα πολύπλοκα πεδία της… Read More ›

• Τι είναι η κοσμική μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου;

(νεώτερη ενημέρωση 23/11/21) Η θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης καθιερώθηκε διότι εξηγεί (α) την διαστολή του σύμπαντος, (β) την περιεκτικότητα του Υδρογόνου και του Ηλίου στο σύμπαν και (γ) την κοσμική μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου. Κι αν η διαστολή του σύμπαντος ήταν… Read More ›

• Ανακαλύφθηκε το κοντινότερο στη Γη ζευγάρι από τεράστιες μαύρες τρύπες

Οι αστρονόμοι ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν το κοντινότερο στη Γη ζεύγος τεραστίων μαύρων οπών που έχει παρατηρηθεί ποτέ, σε απόσταση περίπου 89 εκατομμυρίων ετών φωτός. Τα δύο αντικείμενα έχουν, επίσης, τη μικρότερη μεταξύ τους απόσταση (1.600 ετών φωτός) από οποιοδήποτε άλλο… Read More ›

• Xenobots: Τα πρώτα ζωντανά ρομπότ μπορούν πλέον να αναπαράγονται

Οι Αμερικανοί επιστήμονες που ανέπτυξαν τα πρώτα μικροσκοπικά ζωντανά ρομπότ ανακοίνωσαν ότι τα xenobots- όπως ονομάζονται- μπορούν πλέον να αναπαραχθούν και μάλιστα με τρόπο που δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ στα φυτά και τα ζώα. Τα xenobots, που αναπτύχθηκαν από τα βλαστικά… Read More ›

• Συνοπτικό Αστροημερολόγιο Δεκεμβρίου

Δεκέμβριος 2021 – Συνοπτικό Αστροημερολόγιο 1 Ο κομήτης C/2021 A1 (Leonard) ίσως γίνει ορατός διά γυμνού οφθαλμού 4 Ολική έκλειψη Ηλίου μη ορατή στην Ελλάδα 4 Νέα Σελήνη – Σελήνη στο περίγειο (κοντινότερο του έτους) 7 Μέγιστη λαμπρότητα Αφροδίτης 8… Read More ›

• Πυρηνικά εργοστάσια στη Σελήνη

Η NASA θέλει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο στη Σελήνη μέχρι το 2030 … και περιμένει τις προτάσεις σας Μπορεί η NASA να ανακοίνωσε την αναβολή της πρώτης επανδρωμένης αποστολής στη Σελήνη μετά από μισό αιώνα αλλά συνεχίζει να σχεδιάζει όχι μόνο… Read More ›

• Τι σχέση έχει ο Ήλιος με την προέλευση του νερού της Γης;

Ο ηλιακός άνεμος και η διαστημική σκόνη μπορεί να εξηγούν πώς δημιουργήθηκε το νερό στη Γη Μία νέα μελέτη της διαστημικής σκόνης δείχνει ότι το νερό πάνω στη Γη μπορεί να δημιουργήθηκε κάποτε στο διάστημα με τη βοήθεια του ηλιακού… Read More ›

• Τι γνωρίζουμε για πλανήτη Ερμή;

O Ερμής είναι ο μικρότερος και ο ταχύτερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος. Πρόκειται για «σιδερένιο πλανήτη», αφού περίπου το 70% της μάζας του αποτελείται από σίδηρο. Περισσότερα για τον Ερμή και την αποστολή BepiColombo, από το ‘Astronio’ στο βίντεο… Read More ›