Το επιστημονικό όμικρον

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας επέλεξε την χρήση γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου για την ονομασία των διαφόρων παραλλαγών του κορωνοϊού. Έτσι, και η νέα παραλλαγή του κορωνοϊού (B.1.1.529) βαφτίστηκε όπως και οι προηγούμενες με ένα γράμμα από το ελληνικό αλφάβητο, το… Read More ›

Μια ‘σχολική’ απόδειξη του πρώτου νόμου του Κέπλερ

1ος νόμος Kepler: Οι τροχιά ενός πλανήτη είναι έλλειψη και Ήλιος βρίσκεται στην μία εστία της έλλειψης.2ος νόμος Kepler: Η ακτίνα που ενώνει τον Ήλιο και τον κάθε πλανήτη διαγράφει σε ίσους χρόνους ίσα εμβαδά.3ος νόμος Kepler: Το τετράγωνο της περιόδου περιφοράς του κάθε πλανήτη… Read More ›

Ένα κλιματικό μοντέλο σαν ‘σφαιρική αγελάδα’

Το απλούστερο κλιματικό μοντέλο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου Η παραγωγή γάλακτος σε μια φάρμα αγελάδων ήταν τόσο μικρή, που ο ιδιοκτήτης-αγρότης αποφάσισε να ζητήσει την βοήθεια των επιστημόνων από το γειτονικό πανεπιστήμιο. Το πανεπιστήμιο ανταποκρίθηκε άμεσα σχηματίζοντας μια ομάδα… Read More ›

Γιατί δεν υπάρχουν πράσινα αστέρια;

Το χρώμα που έχει ένα άστρο εξαρτάται από τη θερμοκρασία του: τα θερμότερα άστρα έχουν χρώμα  μπλε ή λευκό, τα λιγότερο θερμά κίτρινο ή πορτοκαλί και τα ψυχρότερα κόκκινο. Τι θερμοκρασία έχει ένα άστρο που φαίνεται πράσινο; Αυτή η ερώτηση… Read More ›

Πρόσφατα άρθρα

• Ένας εξωγήινος γκρεμός

Αυτός ο γκρεμός ύψους ενός χιλιομέτρου δεν βρίσκεται στην Γη ούτε στη Σελήνη ούτε σε κάποιον άλλον πλανήτη ή δορυφόρο τους. Βρίσκεται σε έναν κομήτη – στον σκοτεινό πυρήνα του κομήτη Churyumov-Gerasimenko(CG). Φωτογραφήθηκε το 2014 από το διαστημικό σκάφος Rosetta… Read More ›

• To συνολικό φως που εξέπεμψαν τα άστρα από την δημιουργία του σύμπαντος

… μέχρι σήμερα. Οι ακτίνες γ αποκαλύπτουν την ιστορία του σύμπαντος Πόσα άστρα σχηματίστηκαν στο σύμπαν και σε ποια χρονική περίοδο; Αυτό το θεμελιώδες ερώτημα είναι δύσκολο να απαντηθεί γιατί υπάρχουν συστηματικά σφάλματα στην μετατροπή του συνολικού φωτός που παρατηρούμε… Read More ›

• Το επιστημονικό όμικρον

• Μια ‘σχολική’ απόδειξη του πρώτου νόμου του Κέπλερ

• Ας κάνουμε την Black Friday, Buy Nothing Day

Black Friday, η Μαύρη Παρασκευή για τον πλανήτη Κι άλλο email για την Black Friday; Κι άλλη διαφήμιση; Πόσες προσφορές έχουν περάσει μπροστά από τα μάτια μας αυτές τις μέρες; Η “γιορτή” του υπερκαταναλωτισμού έφτασε και φέτος: άλλη μία χρονιά… Read More ›

• Ένα κλιματικό μοντέλο σαν ‘σφαιρική αγελάδα’

• Οι κίνδυνοι από εξωγήινα μικρόβια

Οτιδήποτε εκτοξεύεται από τη Γη με προορισμό το Διάστημα και ειδικά οι αποστολές που κατευθύνονται σε άλλα διαστημικά σώματα (πλανήτες, δορυφόρους, αστεροειδείς, κομήτες) υπόκειται στην μέγιστη δυνατή αποστείρωση ώστε να μην μεταφέρουν μαζί τους κάποιο γήινο μικροοργανισμό μολύνοντας με αυτόν… Read More ›

• Το Curiosity μας υπενθυμίζει την παρουσία του στον πλανήτη Άρη

… στέλνοντας μια έγχρωμη καρτ ποστάλ Ποιός θυμάται το διαστημικό όχημα της NASA Curiosity; Βρίσκεται στον πλανήτη Άρη από τις 6 Αυγούστου 2012! Η παρουσία του όμως περνάει απαρατήρητη εξαιτίας των νέων αποστολών στον Άρη – κυρίως από το νέο… Read More ›

• Εκτοξεύθηκε η πρώτη αποστολή για την προστασία του πλανήτη

… από επικίνδυνους αστεροειδείς Δείτε το βίντεο της εκτόξευσης της αποστολής DART (Double Asteroid Redirection Test) της NASA: Αναμένεται ότι στο τέλος του 2022 θα φτάσει στον στόχο του, τον Δίδυμο (διαμέτρου περίπου 800 μέτρων) και στο μικρότερο «ταίρι» του,… Read More ›

• Νέα έρευνα σχετικά με την διασπορά σταγονιδίων από βήχα

Συμπέρασμα: Αυθαίρετο το μέτρο της απόστασης δύο μέτρων Ο κανόνας της τήρησης απόστασης δύο μέτρων για λόγους προφύλαξης εν μέσω πανδημίας είναι ένας μάλλον αυθαίρετος και τυχαία επιλεγμένος αριθμός, παρά κάποιο σαφές μέτρο ασφάλειας, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα του Πανεπιστημίου του… Read More ›

• Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ExoMiner ανακάλυψε 301 νέους εξωπλανήτες

Οι επιστήμονες της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας επιβεβαίωσαν την ύπαρξη άλλων 301 εξωπλανητών, οι οποίοι έρχoνται να προστεθούν στους 4.569 ήδη βεβαιωμένους πλανήτες εκτός του ηλιακού συστήματός μας. Η ανακάλυψη έγινε με τη βοήθεια του νέου συστήματος τεχνητής νοημοσύνης ExoMiner που… Read More ›

• Το διαστρικό αντικείμενο Οουμουαμούα δεν ήταν ‘παγόβουνο’ αζώτου

Oumuamua: Νέα θεωρία για την προέλευση του διαστρικού επισκέπτη Σύνταξη: Εύη Τσιριγωτάκη – http://www.ertnews.gr Το πρώτο γνωστό διαστρικό αντικείμενο στο ηλιακό μας σύστημα, γνωστό ως Oumuamua, συνεχίζει να γοητεύει αλλά και να προβληματίζει τους επιστήμονες. Είναι διαστρικός κομήτης ή κοσμικό παγόβουνο;… Read More ›

• Μια γρήγορη ματιά στον λευκό νάνο KPD 0005+5106

Ο λευκός νάνος KPD 0005+5106, που απέχει περίπου 1.300 έτη φωτός από τη Γη, εκπέμπει υψηλής ενέργειας ακτίνες Χ, η ένταση των οποίων αυξάνεται και μειώνεται ανά 4,7 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι γύρω από τον KPD 0005+5106 υπάρχει ένα αντικείμενο… Read More ›

• Φλερτ και μαθηματική λογική

«Η τακτική μου είναι να διδάσκω στον μαθητή όσο γίνεται περισσότερα και να του ζητώ όσο γίνεται λιγότερα». Αυτό ήταν ένα από τα πολλά που μας άφησε για να τον θυμόμαστε ο Ρέιμοντ Σμούλιαν φεύγοντας από τη ζωή το 2017, σε ηλικία 98… Read More ›

• Μια μεγάλη παρανόηση σχετικά με το ηλεκτρικό ρεύμα

Φανταστείτε έναν σουρεαλιστικό τρόπο σύνδεσης μιας ηλεκτρικής πηγής με έναν λαμπτήρα διαμέσου καλωδίων (μηδενικής αντίστασης) συνολικού μήκους 600.000 χιλιομέτρων, ενώ η πηγή και ο λαμπτήρας απέχουν μόνο 1 μέτρο! Τίθεται το ερώτημα: μετά από πόσο χρόνο από το κλείσιμο του… Read More ›

• Ο γάτος του Σρέντιγκερ στα παλιά λημέρια

… στην είσοδο του παλιού Φυσικείου Το ιστορικό κτίριο της οδού Σόλωνος που κάποτε φιλοξενούσε το Φυσικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, απέκτησε ξανά μια κάποιου είδους πειραματική δραστηριότητα. Αν και το γνωστό πείραμα με τον γάτο του Σρέντιγκερ ήταν ένα… Read More ›

• Οι ερμηνείες της κβαντομηχανικής

Η ερμηνεία της Κοπεγχάγης εναντίον της ερμηνείας de Broglie-Bohm και της ερμηνείας των πολλών κόσμων H κβαντομηχανική είναι σίγουρα η πιο επιτυχημένη επιστημονική θεωρία όλων των εποχών. Όχι μόνο εξήγησε τον κόσμο μας, αλλά και τον άλλαξε —μέσω της τεχνολογίας—… Read More ›

• Ένα μυστηριώδες φράγμα στο κέντρο του Γαλαξία μας

Σύνταξη: Εύη Τσιριγωτάκη – ertnews.gr Το κέντρο του Γαλαξία μας μπορεί να είναι ακόμη πιο παράξενο από ό,τι πίστευαν οι αστρονόμοι, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Μια ομάδα ερευνητών από την Κινεζική Ακαδημία Επιστημών στη Ναντζίνγκ, ερεύνησε έναν χάρτη ραδιενεργών ακτίνων γάμμα, τη μορφή… Read More ›

• Μια απαιτητική πτήση της ‘επινοητικότητας’ στον πλανήτη Άρη

H επινοητικότητα (Ingenuity), το μικρό ελικόπτερο της NASA στον πλανήτη Άρη, προετοιμάζεται για την 16η πτήση του που θα προγραμματίζεται να γίνει στις 20 Νοεμβρίου. Όμως, η 13η πτήση του Ingenuity διάρκειας 160,5 δευτερολέπτων, που έγινε στις 4 Σεπτεμβρίου 2021,… Read More ›

• Σκέψου σαν Φυσικός

… και δες τον Κόσμο με άλλα μάτια Έγραψα αυτό το βιβλίο για να υμνήσω τη φυσική – αυτή την επιστήμη που με ενθουσίαζε ήδη από τα εφηβικά μου χρόνια. Δεν ήμουν ο «σπασίκλας» της τάξης, αλλά ένοιωθα μια βαθιά… Read More ›

• Μην Κοιτάτε Πάνω

Δύο αστρονόμοι (Leonardo DiCaprio και Jennifer Lawrence), στα πρώτα στάδια της καριέρας τους, ανακαλύπτουν πως η τροχιά ενός κομήτη κατευθύνεται προς την Γη και πρόκειται να την καταστρέψει ολοκληρωτικά. Το επόμενο βήμα τους είναι να ξεκινήσουν μια περιοδεία στα μέσα… Read More ›

• Υπάρχει ζωή στον άλφα του Κενταύρου;

Μια νέα ερευνητική προσπάθεια θα εξετάσει αν στο πλησιέστερο στην Γη αστρικό σύστημα Άλφα του Κενταύρου υπάρχουν εξωπλανήτες που μπορούν να υποστηρίξουν την ζωή. Η αναζήτηση θα γίνει με το διαστημικό τηλεσκόπιο TOLIMAN που θα τεθεί σε τροχιά γύρω από… Read More ›

• Πόσες μαύρες τρύπες υπάρχουν στο σύμπαν;

Η απογραφή των μαύρων τρυπών Είναι γεγονός πως οι μαύρες τρύπες είναι δύσκολο να εντοπιστούν, αφού είναι τόσο μαύρες όσο και ο χώρος που τις περιβάλλει. Μπορούμε να τις εντοπίσουμε μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, όπως όταν γύρω τους περιφέρεται κάποιο… Read More ›

• Η μεγαλύτερης διάρκειας μερική έκλειψη Σελήνης του αιώνα μας

Tο βράδυ της Παρασκευής 19 Νοεμβρίου πρόκειται να υπάρξει και μια μερική έκλειψη Σελήνης, η οποία όμως δεν θα είναι ορατή από την Ελλάδα. Το «μονοπάτι» της έκλειψης θα περάσει από την ανατολική Ρωσία, την Ιαπωνία, τον Ειρηνικό Ωκεανό, την… Read More ›

• Σταθμοί στο Διάστημα

ΔΙΟΝΥΣΗΣ Π. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ* Πριν από 23 χρόνια, στις 20 Νοεμβρίου 1998, ξεκίνησε η κατασκευή του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ΔΔΣ) με την εκτόξευση της πρώτης μονάδας ελέγχου μετακινήσεων και αποθήκευσης καυσίμων με την ονομασία «Ζάρυα» (ξημέρωμα). Με χρηματοδότηση της ΝASA η… Read More ›

• Ιωάννης Ηλιόπουλος: Διεθνής Παρουσία στις Φυσικομαθηματικές Επιστήμες

Η Ακαδημία Αθηνών και η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, οργάνωσαν ημερίδα αφιερωμένη στον Απόδημο Ελληνισμό, με θέμα «Απόδημος Ελληνισμός – Η Ιστορία, το Έργο και η Προσφορά του στην Ελλάδα». Ακολουθεί η ομιλία του Ιωάννη… Read More ›

• Η αποστολή DAVINCI στην Αφροδίτη

Η αποστολή της NASA DAVINCI+ (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry and Imaging) θα πραγματοποιηθεί στο χρονικό διάστημα 2028-2030. Η Αφροδίτη διαθέτει μια καυτή επιφάνεια πιο ζεστή από τον φούρνο του σπιτιού σας και όξινη ατμόσφαιρα, 90 φορές… Read More ›

• Η διερεύνηση των ονείρων από τον Ρίτσαρντ Φάυνμαν

… και τον Στέφαν Κλάιν Όταν ο Richard Feynman, ο μελλοντικός νομπελίστας φυσικός, ήταν μικρό παιδί, του είπε ο πατέρας του ένα αίνιγμα: «Φαντάσου ότι έρχονται επίσκεψη οι Αρειανοί. Εκείνοι δεν κοιμούνται ποτέ και θέλουν να μάθουν πως νιώθει όποιος… Read More ›

• Η τελευταία πράσινη αναλαμπή του Ήλιου καθώς δύει

Πολλοί πιστεύουν ότι είναι απλώς ένας μύθος. Άλλοι πιστεύουν ότι είναι αλήθεια, αλλά η αιτία της δεν είναι γνωστή. Οι εξερευνητές περηφανεύονται που την είδαν. Πρόκειται για την ‘πράσινη ακτίνα’. Η αλήθεια είναι ότι η πράσινη ακτίνα υπάρχει και η… Read More ›

• Πώς θα υπολόγιζε ένας μαθητής Λυκείου την μάζα μιας μαύρης τρύπας;

Οι αστρονόμοι του Ευρωπαϊκού Νότιου Αστεροσκοπείου στη Χιλή, ενώ διερευνούσαν το αστρικό σμήνος NGC1850 διαπίστωσαν ότι ένα άστρο περιφερόταν μόνο του διαγράφοντας μια κυκλική τροχιά, χωρίς όμως να βλέπουν στο εσωτερικό της τροχιάς του κάποιο άλλο αντικείμενο, του οποίου η δύναμη… Read More ›

• Πώς η Muse ανακάλυψε μια μαύρη τρύπα έξω από τον γαλαξία μας

Το βίντεο που ακολουθεί περιγράφει την μέθοδο που χρησιμοποίησε μια ομάδα αστρονόμων για να ανακαλύψει μια μικρή μαύρη τρύπα έξω από τον γαλαξία μας. Η μαύρη τρύπα εντοπίστηκε στο αστρικό σμήνος NGC1850 χρησιμοποιώντας το όργανο Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE)… Read More ›

• Ημι-δορυφόρος της Γης ίσως είναι αρχαίο θραύσμα της Σελήνης

Αν αυτό όντως συμβαίνει, παραμένει άγνωστο το πώς ο βράχος αυτός αποκόπηκε από την Σελήνη. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι εκτινάχτηκε στο διάστημα μετά από πρόσκρουση άλλου σώματος στη Σελήνη. Μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί άλλοι αστεροειδείς με σεληνιακή καταγωγή…. Read More ›

• Ένας ανορθόδοξος τρόπος μέτρησης του g

… χρησιμοποιώντας ένα μπαλάκι, μια μετροταινία και ένα χρονόμετρο. Αφήνουμε ένα μπαλάκι να πέσει ελεύθερα από ύψος . Αν είναι το ύψος που φτάνει το μπαλάκι μετά την πρώτη αναπήδηση και το χρονικό διάστημα αναπηδήσεων, τότε να δείξετε ότι η… Read More ›

• Πού βρίσκονται οι ~4500 εξωπλανήτες που ανακαλύψαμε;

Στην εικόνα που ακολουθεί βλέπουμε τις θέσεις των εξωπλανητών που ανακαλύφθηκαν από το 1993 μέχρι το 2021. Η κάθε μέθοδος ανίχνευσης διακρίνεται με διαφορετικό χρώμα: Η τελική εικόνα που αναφέρεται στο έτος 2021 περιέχει 4334 εξωπλανήτες, αλλά ο αριθμός τους… Read More ›

• Πώς δημιουργήθηκαν τα στοιχεία που περιέχει ο περιοδικός πίνακας;

Η κανονική ύλη του σύμπαντος αποτελείται από ταπεινά άτομα. Ο πυρήνας κάθε ατόμου περιέχει πρωτόνια, ο αριθμός των οποίων καθορίζει τις ιδιότητες του κάθε στοιχείου και ονομάζεται ατομικός αριθμός – συμβολίζεται με Ζ. Υπάρχουν πάνω 100 γνωστά στοιχεία που ταξινομούνται… Read More ›

• Στην πυρηνική ενέργεια επενδύει η Ρολς Ρόις

Ηγείται κοινοπραξίας για τη δημιουργία μικρών αντιδραστήρων. Eντονη κινητικότητα παρατηρείται τον τελευταίο καιρό γύρω από το θέμα των μη ρυπογόνων μορφών ενέργειας, καθώς ο κόσμος προσπαθεί με ταχείς ρυθμούς να απομακρυνθεί από τη βαθιά εξάρτησή του από τα ορυκτά καύσιμα…. Read More ›

• Βελτίωση των μετρήσεων της κοσμικής διαστολής με βαρυτικά κύματα

[Πρόκειται για το άρθρο ‘IMPROVING MEASUREMENTS OF THE COSMIC EXPANSION WITH GRAVITATIONAL WAVES» που δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο του LIGO. Το άρθρο έχει αναρτηθεί και στην Ελληνική γλώσσα, μεταφρασμένο από τους Παναγιώτη Ιωσήφ, Δημήτρη Πέσιο και Γεώργιο Παππά (AUTh Virgo group).]… Read More ›

• Ένας εντυπωσιακός πίνακας με όλα τα βαρυτικά κύματα που ανιχνεύθηκαν μέχρι σήμερα

Στις 7 Νοεμβρίου 2021, οι ερευνητικές ομάδες των ανιχνευτών βαρυτικών κυμάτων LIGO-Virgo-KAGRA δημοσίευσαν τα αποτελέσματα του δεύτερου μισού του τρίτου κύκλου των παρατηρήσεών τους (O3b). Σε σχέση με την τελευταία έκδοση καταλόγου (O3a) τον Οκτώβριο του 2020, αναφέρονται 35 επιπλέον… Read More ›

• Αν το σύμπαν είναι μια γιγάντια προσομοίωση σε υπολογιστή

… πόσα μπιτ πληροφορίας περιέχει; Το bit (=binary digit), στα ελληνικά δυφίο, είναι η στοιχειώδης μονάδα πληροφορίας στο δυαδικό σύστημα με τα γνωστά ψηφία 0 και 1. Στους υπολογιστές αποθηκεύεται σε κάποιο φυσικό σύστημα που μπορεί να βρίσκεται σε δυο καταστάσεις… Read More ›

• Πλωτοί πυρηνικοί αντιδραστήρες

Η Ρωσία άρχισε να πειραματίζεται με την τροφοδοσία σπιτιών με ζεστό νερό, το οποίο προέρχεται από πυρηνικό αντιδραστήρα πάνω σε ένα πλοίο δεμένο σε προβλήτα κοντά στις κατοικίες. Το πείραμα γίνεται στην απομακρυσμένη αρκτική παραθαλάσσια πόλη Πέβεκ της Σιβηρίας και… Read More ›

• Ποιό ποτήρι είναι μισογεμάτο (ή μισοάδειο)

Τα 4 ποτήρια του σχήματος είναι πανοποιότυπα. Έστω Η το μέγιστο ύψος του ποτού μέσα στο ποτήρι όταν αυτό είναι γεμάτο. Σε ποιά περίπτωση το ποτήρι μπορεί να θεωρηθεί μισογεμάτο; Όταν το ύψος του ποτού μέσα στο ποτήρι είναι: Α)… Read More ›

• Γιατί η παραλλαγή Δέλτα του κορωνοϊού είναι τόσο μεταδοτική;

Νομπελίστρια βιολόγος έλυσε το μυστήριο Μια μετάλλαξη που είχε διαφύγει μέχρι σήμερα της προσοχής των επιστημόνων δείχνει τελικά να ευθύνεται για την αυξημένη μεταδοτικότητα του στελέχους Δέλτα του κορωνοϊού, αποκαλύπτει μελέτη που δημοσιεύεται την Παρασκευή στο Science [Rapid assessment of… Read More ›

•  Εντοπίστηκε φθόριο σε γαλαξία σε απόσταση 12 δισ. έτη φωτός από τη Γη

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων έκανε την πιο μακρινή ανίχνευση φθορίου στο σύμπαν, σε έναν γαλαξία σε απόσταση περίπου 12 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Είναι η πρώτη φορά που το εν λόγω χημικό στοιχείο -το οποίο, μεταξύ άλλων, υπάρχει… Read More ›

• Διαστημικό σκάφος θα συγκρουστεί με αστεροειδή

… με σκοπό να του αλλάξει την πορεία Μέσα σε λίγο λιγότερο από ένα χρόνο, ένα διαστημικό σκάφος της NASA θα συντριβεί εσκεμμένα στην επιφάνεια ενός αστεροειδή. Ο στόχος; Να τον κάνει να παρεκκλίνει από την πορεία του. Η αποστολή… Read More ›

• Εκθετικά αυξανόμενη σκοτεινή ύλη

Ένα νέο μοντέλο ερμηνεύει την τωρινή πυκνότητα της σκοτεινής ύλης θεωρώντας ότι η συμβατική ύλη μετατράπηκε σε σκοτεινή ύλη στο αρχέγονο σύμπαν. Οι κοσμολόγοι προσδιορίζουν την ποσότητα της σκοτεινής ύλης που βρίσκεται στο σύμπαν μας από τα δεδομένα της κοσμικής… Read More ›

• Ανιχνεύθηκαν ίχνη νερού και μονοξειδίου του άνθρακα σ’ έναν γαλαξία πολύ μακρινό

Οι αστρονόμοι που χρησιμοποιούν το τηλεσκόπιο ALMA στην έρημο Ατακάμα της Χιλής, ανακάλυψαν νερό και μονοξείδιο του άνθρακα στον γαλαξία SPT0311-58, ο οποίος απέχει περίπου 12,88 δισεκατομμύρια έτη φωτός από την Γη. Η ανίχνευση αυτών των δύο μορίων σε αφθονία… Read More ›

• Συχνές Ερωτήσεις για το Σύμπαν

Η αναζήτηση απαντήσεων σε θεμελιώδεις ερωτήσεις μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που βλέπετε τον εαυτό σας και το περιβάλλον σας. Γιατί δεν μπορώ να ταξιδέψω πίσω στο χρόνο; Γιατί δεν μας έχουν επισκεφτεί οι εξωγήινοι; Ή μήπως το έκαναν; Υπάρχει… Read More ›

• Η ελαφρότητα του συνόλου

Γιατί ένα σύστημα έχει μικρότερη μάζα από το άθροισμα μαζών των μεμονωμένων συστατικών του;  Αν βάλετε σε μια ζυγαριά 10 κύβους, ο καθένας με μάζα 10g, τότε προφανώς θα διαπιστώσετε ότι η συνολική μάζα τους είναι 100g. Aν η ζυγαριά δείξει,… Read More ›

• Συνοπτικό Αστροημερολόγιο Νοεμβρίου

8/11 Μηνίσκος Σελήνης και Αφροδίτη κοντά, 10/11 Ερμής και Άρης κοντά, 12/11 κομήτης 67/P στην κοντινότερη απόσταση από την Γη, 17/11 μέγιστο βροχής διαττόντων «Λεοντίδες» , 19/11 πανσέληνος, 19/11 μερική έκλειψη Σελήνης μη ορατή στην Ελλάδα (astrovox.gr) Ο ΜΗΝΑΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ… Read More ›

• Δείτε τα αποτελέσματα της ηλιακής καταιγίδας που χτύπησε την Γη

Μια ισχυρή ηλιακή έκλαμψη της περασμένης Πέμπτης ‘έπληξε’ την Γη. Και τα αποτελέσματά της ήταν πράγματι εντυπωσιακά, χωρίς όμως να προκαλέσει τις τεράστιες καταστροφές που παπαγάλιζαν κάθε λογής χαζολόγοι. Αντιθέτως, δημιούργησε εκπληκτικά στιγμιότυπα σέλαος στις βόρειες αρκτικές περιοχές όπως βλέπουμε… Read More ›

• Το τέλος των πάντων

… σύμφωνα με την αστροφυσική  «(…) Όταν μιλάμε για πράγματα που θα έπρεπε πραγματικά να μας ανησυχούν, δεν είναι δυνατόν στην κορυφή της λίστας να βρίσκονται ο Θερμικός Θάνατος, η αποσύνθεση του κενού, η Μεγάλη Θραύση, ή οτιδήποτε τέτοιο, τέλος… Read More ›

• Το επιταχυνόμενο σύμπαν μας

Τα πειραματικά δεδομένα και οι θεωρητικές ερμηνείες Μια ειδική έκδοση του EPJST (The European Physical Journal Special Topics), που επιμελήθηκαν οι Β. Ananthanarayan & Subhendra Mohanty, συγκεντρώνει μια συλλογή άρθρων που μελετούν το φαινόμενο της επιταχυνόμενης διαστολής του σύμπαντος και… Read More ›

• Ο θάνατος του στείρου (sterile) νετρίνου

Τα νετρίνα εμφανίζονται σε τρεις διαφορετικούς τύπους (ή γεύσεις) – το νετρίνο του ηλεκτρονίου, το νετρίνο του μιονίου και το νετρίνο του σωματιδίου ταυ. Μπορούν να «ταλαντώνονται» μεταξύ αυτών των γεύσεων, μεταπίπτοντας από τον έναν τύπο νετρίνου σε άλλον καθώς… Read More ›

• Ατομικό ρολόι επιβεβαιώνει την γενική θεωρία της σχετικότητας σε αποστάσεις χιλιοστού

Η θεωρία της γενικής σχετικότητας του Αϊνστάιν μας λέει ότι ο ρυθμός των ρολογιών εξαρτάται από την βαρύτητα (ένα φαινόμενο που είναι γνωστό ως βαρυτική ερυθρή μετατόπιση). Ένα ρολόι τοποθετημένο σε κάποιο υψόμετρο χτυπά γρηγορότερα σε σχέση με ένα ρολόι… Read More ›

• Θέλουμε να κοιτάξουμε το αόρατο

Ηλίας Μαγκλίνης – kathimerini.gr Λίγο µετά την εμφάνιση του φαντάσματος του πατέρα του Αμλετ, ο τελευταίος λέει στον Οράτιο, σε μία από τις πιο πολυσυζητημένες αποστροφές του έργου: «Η γη κι ο ουρανός, Οράτιε, βρίθει από πράγματα που δεν μπορεί… Read More ›

• Ανακαλύφθηκε εξωπλανήτης σε άλλον γαλαξία

… από το διαστημικό τηλεσκόπιο Chandra Οι αστρονόμοι βρήκαν ενδείξεις για έναν πιθανό υποψήφιο εξωπλανήτη στον γαλαξία M51 (ο γαλαξίας της δίνης) που βρίσκεται σε απόσταση 31 εκατομμύρια έτη φωτός από την Γη. Όλοι οι μέχρι τώρα ανακαλυφθέντες εξωπλανήτες βρίσκονταν… Read More ›

• Περί σωματιδιακής φυσικής

Ο Σάββας Δημόπουλος είναι φυσικός στοιχειωδών σωματιδίων στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Γεννήθηκε το 1952 στην Κωνσταντινούπολη και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Πόλη μεταβαίνοντας στην Αθήνα εξαιτίας των διωγμών των Τούρκων. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Χιούστον, ενώ ολοκλήρωσε… Read More ›

• Η φωτογραφία του νεαρότερου εξωπλανήτη

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε έναν από τους μικρότερης σε ηλικία εξωπλανήτες που έχουν βρεθεί ποτέ. Το πλανητικό «νεογνό» κινείται γύρω από ένα μακρινό άστρο στο Νέφος του Ταύρου και η ανακάλυψη έγινε με το τηλεσκόπιο του Αστεροσκοπείου Κεκ στη… Read More ›

• Ένα περίεργο ζεύγος αλληλεπιδρώντων γαλαξιών

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA/ESA φωτογράφισε το σύστημα Arp 86, ένα περίεργο ζευγάρι αλληλεπιδρώντων γαλαξιών που απέχει περίπου 220 εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη και βρίσκεται στον αστερισμό του Πήγασου. Το Arp 86 αποτελείται από τους γαλαξίες NGC… Read More ›

• Η ανακάλυψη της υπερρευστότητας του ηλίου-3

Μετά την ανακάλυψη της υπερρευστότητας του ηλίου-4 το 1938, τέθηκε το ερώτημα αν και το ήλιο-3 παρουσιάζει την ίδια συμπεριφορά. Ένα ερώτημα που παρέμενε αναπάντητο για σχεδόν 35 χρόνια. Το άτομο του ηλίου-3 (3He) διαθέτει δυο ηλεκτρόνια και ο… Read More ›

• Η απαρχή των εμβολίων mRNA

Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού είναι διαθέσιμα για την ανθρωπότητα, διότι προηγήθηκαν επί δεκαετίες ερευνητικές προσπάθειες από διάφορους επιστήμονες. Με άλλα λόγια, πριν από το τελικό επίτευγμα υπήρξαν άλλες σημαντικές ανακαλύψεις. Ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Νικόλαος Κατσιλάμπρος αναφέρει ότι… Read More ›

• Ο ραδιοφωνικός εντοπισμός εξωπλανητών

Αστρονόμοι κατάφεραν για πρώτη φορά χρησιμοποιώντας ραδιοτηλεσκόπια να εντοπίσουν εξωπλανήτες – πλανήτες σε άλλα ηλιακά συστήματα. Χρησιμοποιώντας την πιο ισχυρή κεραία του κόσμου – το Low Frequency Array στις Κάτω Χώρες (LOFAR) – ανακάλυψαν τα ραδιοσήματα που εκπέμπουν 19 ερυθροί… Read More ›

• Ήχοι από τον πλανήτη Άρη

Το Perseverance είναι το πρώτο διαστημόπλοιο που καταγράφει ήχους από τον Άρη. Τα δύο μικρόφωνα του διαστημικού οχήματος Perseverance κατέγραψαν σχεδόν πέντε ώρες με ήχους: από ριπές ανέμου στον Άρη, από τους τροχούς, του κινητήρα του οχήματος, τις κινήσεις του… Read More ›

• Πώς οι πυρηνικές βόμβες θα σώσουν την Γη

Θάρθει μια μέρα που οι αστρονόμοι θα εντοπίσουν έναν αστεροειδή λίγους μήνες μακριά από το καταστροφικό ραντεβού του με την Γη. Η μόνη μας πιθανότητα επιβίωσης σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι να χρησιμοποιήσουμε μια πυρηνική βόμβα για να αποφύγουμε… Read More ›

• Η μαθηματική ιδιοφυία του Μπαχ

Όταν κινούμαστε κατά μήκος μιας λωρίδας του Μέμπιους (Möbius) τότε επιστρέφoυμε στο σημείο απ’ όπου ξεκινήσαμε με την δεξιά και αριστερή πλευρά μας ανεστραμμένες. Αν κάνουμε έναν ακόμα γύρο της λωρίδας επιστρέφοντας στο σημείο εκκίνησης το σώμα μας θα πάρει… Read More ›

• Ένας ΚΟΣΜΟΣ χωρίς σκοτεινή ύλη(*)

Η αστρονόμος Vera Rubin, η συνεισφορά της οποίας άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το σύμπαν, είχε δηλώσει το 2005 σε μια συνέντευξή της στο περιοδικό New Scientist: «Αν μπορούσα να διαλέξω, θα προτιμούσα να μάθω ότι πρέπει να… Read More ›

• Ένα πορτραίτο με τους μεγαλύτερους αστεροειδείς του ηλιακού μας συστήματος

Χρησιμοποιώντας το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή, οι αστρονόμοι απεικόνισαν 42 από τα μεγαλύτερα αντικείμενα στη ζώνη των αστεροειδών, που βρίσκονται μεταξύ Άρη και Δία. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν απεικονιστεί τόσο γρήγορα και… Read More ›

• Επέστρεψε στη Γη το κινηματογραφικό συνεργείο που γύρισε την πρώτη ταινία στο διάστημα

Το διαστημόπλοιο Σογιούζ MS-18, που μετέφερε την Γιούλια Περεσίλντ, τον Κλιμ Σιπένκο και τον κοσμοναύτη Όλεγκ Νοβίτσκι, προσγειώθηκε στις στέπες του Καζακστάν στις 04:36, όπως προβλεπόταν, σύμφωνα με τις εικόνες που μεταδόθηκαν απ’ ευθείας από τη ρωσική διαστημική υπηρεσία Η… Read More ›

• Ένας μετεωρίτης στο κρεβάτι της

Ποιά είναι η πιθανότητα να μας σκοτώσει ένας μετεωρίτης; Η Ruth Hamilton, από το Golden της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά, στις 3 Οκτωβρίου και ώρα 11:35 μμ ξύπνησε τρομαγμένη από έναν εκρηκτικό θόρυβο και την πτώση ενός αντικειμένου στο κρεβάτι… Read More ›

• Τρεις αστροναύτες έφτασαν στον κινεζικό διαστημικό σταθμό

… και θα παραμείνουν για 6 μήνες! Εκεί, θα συνεχίσουν την κατασκευή του διαστημικού τους σταθμού, θα επαληθεύσουν την καλή λειτουργία εξοπλισμού, ενώ θα κάνουν επίσης επιστημονικά πειράματα, θα συγκεντρώσουν για παράδειγμα πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο που το ανθρώπινο… Read More ›

• Η τεχνητή νοημοσύνη ολοκλήρωσε την 10η συμφωνία του Μπετόβεν

Η 10η συμφωνία του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770–1827) είναι ένα υποθετικό έργο του, που ‘συναρμολογήθηκε’ το 1988 από τον Barry Cooper από τα αποσπασματικά και πρόχειρα σχεδιαγράμματα που άφησε ο Μπετόβεν. Τα χειρόγραφα αυτά αναφέρονταν σαφώς στην ίδια συμφωνία, που… Read More ›

• Το διαστημικό σκάφος Lucy εκτοξεύεται προς τους Τρώες

Η νέα τολμηρή αποστολή Lucy (Λούσι) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), που έχει ως στόχο την εξερεύνηση για πρώτη φορά των πολυπληθών Τρωικών αστεροειδών κοντά στον Δία, είναι έτοιμη για εκτόξευση το Σάββατο (στις 12:34 μ.μ. ώρα Ελλάδας) από το… Read More ›

• Δημήτρης Νανόπουλος: Το χαοτικό μας σήμερα

Ζούµε σε µια απίστευτα ενδιαφέρουσα εποχή, όπου το ανθρώπινο είδος εξελίσσεται ταχύτατα µέσα από τη συσσωρευµένη γνώση αιώνων, προερχόµενη κυρίως από τις θετικές επιστήµες, τη φυσική, τη βιολογία και γενικότερα αυτές που αποκαλούµε life sciences. Ο θαυµαστός καινούργιος κόσµος του… Read More ›

• Βαλκανική Ολυμπιάδα Φυσικής

Τα θέματα της 3ης Βαλκανικής Ολυμπιάδας Φυσικής που διεξήχθη στις 25 Σεπτεμβρίου 2021: Στην 3η Βαλκανική Ολυμπιάδα Φυσικής διακρίθηκαν οι παρακάτω μαθητές (από την Ελλάδα, με χάλκινο μετάλλιο βραβεύθηκε ο Σπύρος Τερλεμές, ενώ έλαβαν εύφημο μνεία οι Μενέλαος Ράπτης και Μελίνα… Read More ›

• Ανακαλύφθηκε ο πρώτος γιγάντιος εξωπλανήτης που επιβίωσε από το θάνατο του άστρου του

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε το πρώτο επιβεβαιωμένο πλανητικό σύστημα που πιθανώς προεικονίζει το μέλλον του δικού μας ηλιακού συστήματος, όταν ο Ήλιος πια θα έχει «φάει τα ψωμιά του» σε περίπου πέντε δισεκατομμύρια χρόνια. Πρόκειται για έναν αέριο γίγαντα… Read More ›

• Αναζητώντας το αόρατο σύμπαν

«Μια φθινοπωρινή μέρα ανέβαινα με σκυμμένο το κεφάλι ένα ανηφορικό μονοπάτι στο δάσος που περιβάλλει το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας (Centre National de la Recherche Scintifique – CNRS) στο Ζιφ-συρ-Υβέτ για να πάω στο γραφείο μου στο πλάτωμα του Σακλέ…. Read More ›

• Μισό Νόμπελ Φυσικής στα μυστηριώδη υαλώδη σπιν

Τρεις επιστήμονες μοιράστηκαν το Νόμπελ Φυσικής 2021 για τις πρωτοποριακές μελέτες τους στην κατανόηση περίπλοκων φυσικών συστημάτων. Το μισό βραβείο μοιράστηκαν οι Syukuro Manabe(1/4) και ο Klaus Hasselmann(1/4) διότι έθεσαν τα θεμέλια της γνώσης μας για το κλίμα της Γης. Μπορείτε να… Read More ›

• Παράξενα ραδιοκύματα φθάνουν στη Γη από το κέντρο του Γαλαξία

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε ασυνήθιστα σήματα που έρχονται από την κατεύθυνση του κέντρου γαλαξία μας. Τα εν λόγω ραδιοκύματα δεν ταιριάζουν με καμία γνωστή ραδιοπηγή, γι’ αυτό πιθανώς προέρχονται από κάποιο άγνωστο έως τώρα αντικείμενο του διαστήματος. Κανένας επιστήμονας,… Read More ›

• Ένα Νόμπελ για την ανανεωτική και κοινωνικά υπεύθυνη Φυσική

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που έδωσε ο κορυφαίος Ιταλός φυσικός Giorgio Parisi στην Ιταλίδα δημοσιογράφο Elena Dusi με αφορμή τη βράβευσή του με το φετινό Νόμπελ Φυσικής. Η υποψία ότι ο Τζόρτζο Παρίζι (Giorgio Parisi), κορυφαίος Ιταλός θεωρητικός φυσικός, διάσημος… Read More ›

• Μειώθηκε η λευκαύγεια (albedo) της Γης

Το επί τοις εκατό ποσοστό της ηλιακής ακτινοβολίας που ανακλάται από την Γη ονομάζεται λευκαύγεια ή albedo (‘albus’ στα λατινικά σημαίνει ‘λευκό’). Όταν η λευκαύγεια έχει μεγάλη τιμή, η Γη ανακλά περισσότερη ηλιακή ακτινοβολία προς το διάστημα και έτσι είναι… Read More ›

• Η χαμηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα

Οι φυσικοί του Πανεπιστημίου της Βρέμης, στη Γερμανία έφτασαν στην χαμηλότερη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί ποτέ σε εργαστήριο. Το πέτυχαν ως μέρος ενός πειράματος που περιλάμβανε την ελεύθερη πτώση κβαντικού αερίου (συμπύκνωμα Bose-Einstein) και επιβράδυνση της κίνησής του με μαγνητικά… Read More ›

•  Τι είναι αυτό που κάνει τον πλανήτη Άρη ξεχωριστό;

Ο Γιώργος Τσακυρίδης μηχανικός διαστήματος που εργάστηκε στην αποστολή InSight της NASA εξηγεί Στα τέλη του Ιουλίου, σε τρία ξεχωριστά επιστημονικά άρθρα, ανακοινώθηκαν τα πρώτα συμπεράσματα της αποστολής του InSight της NASA στον Άρη. Khan A et al.: Upper mantle… Read More ›

• Η πορεία της επιστήμης και η σχέση μας με την ποίηση

… στα νέα μαθήματα του Mathesis Ο καινούριος κύκλος μαθημάτων του Mathesis εξετάζει δύο φαινομενικά ασύνδετους κόσμους. Από την μία πλευρά, εξερευνά την ιστορική πορεία της επιστήμης και την αναζήτηση απαντήσεων για το σύμπαν μέσα από τη λογική και τους… Read More ›

• Ένα καταλυτικό βραβείο νόμπελ Χημείας

Οι Benjamin List και David MacMillan βραβεύθηκαν με το Νόμπελ Χημείας 2021 για την ανάπτυξη ενός νέου και ευφυούς εργαλείου για τη δημιουργία μορίων: την οργανοκατάλυση. Πρόκειται για καταλύτες που είναι εύχρηστοι, φθηνοί και αποδοτικοί στην ασύμμετρη κατάλυση με εφαρμογές… Read More ›

• Δύο βροχές διαττόντων

… απόψε 8/10 και στις 21/10 Όσοι αγαπούν να σηκώνουν τα μάτια τους στον ουρανό, θα έχουν την ευκαιρία μέσα στον Οκτώβριο να δουν – εφόσον ο καιρός το επιτρέψει – δύο βροχές διαττόντων (Δρακοντίδες και Ωριωνίδες), την πανσέληνο και… Read More ›

• Η αρχαία λίμνη του Άρη που μετατράπηκε σε κρατήρα

Το διαστημικό όχημα της NASA Perseverance κινείται μέσα σε μια μεγάλη αρχαία λίμνη του Άρη Η πρώτη επιστημονική ανάλυση των εικόνων που έστειλε από τον ‘Αρη στη Γη το ρομποτικό ρόβερ «Perseverance» (Επιμονή) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), επιβεβαιώνουν τις… Read More ›

• Πότε και πώς θα έρθει το οριστικό τέλος του πλανήτη μας;

Τα τελευταία ~4 δισεκατομμύρια χρόνια ήταν μια απίστευτα επιτυχημένη και αδιάλειπτη πορεία για την ζωή στη Γη. Το μέλλον όμως δεν θα είναι τόσο λαμπρό. Η ζωή στη Γη επιβιώνει και ευδοκιμεί για πάνω από 4 δισεκατομμύρια χρόνια, αλλά αυτό… Read More ›

• Διαστημική αποστολή στη Ζώνη των Αστεροειδών

… σχεδιάζουν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ατμοσφαιρικής και Διαστημικής Φυσικής του Πανεπιστημίου του Κολοράντο Μετά την επιτυχία της πρώτης τους αποστολής στον Άρη, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανακοίνωσαν ότι επόμενος στόχος του διαστημικού προγράμματος είναι η… Read More ›

• Βραβείο Νόμπελ Φυσικής στα μοντέλα που προβλέπουν την κλιματική αλλαγή

Τρεις επιστήμονες μοιράζονται Νόμπελ Φυσικής 2021 για τις πρωτοποριακές μελέτες τους στην κατανόηση περίπλοκων φυσικών συστημάτων. Ο Syukuro Manabe(1/4) και ο Klaus Hasselmann(1/4) διότι έθεσαν τα θεμέλια της γνώσης μας για το κλίμα της Γης και στο πώς αυτό επηρεάζεται… Read More ›

• Βραβείο Νόμπελ Χημείας 2021

(νεώτερη ενημέρωση) Τo βραβείο Νομπέλ 2021 στην Χημεία απονεμήθηκε στους Benjamin List και David W.C. MacMillan “για την ανάπτυξη ασύμμετρης οργανοκατάλυσης» Δημιούργησαν ένα νέο και ευφυές εργαλείο για την δημιουργία μορίων, την οργανοκατάλυση, η οποία χρησιμοποιείται στην έρευνα για νέα… Read More ›

• Βραβείο Νόμπελ Ιατρικής στην ερμηνεία των αισθήσεων αφής, πίεσης και θερμοκρασίας

Σύμφωνα με την επιτροπή των Νόμπελ οι David Julius και Ardem Patapoutian βραβεύθηκαν με το Νομπέλ Ιατρικής 2021 διότι: «οι ανακαλύψεις τους ξεκλείδωσαν ένα από τα μυστικά της φύσης εξηγώντας τη μοριακή βάση για την αίσθηση της ζέστης, του κρύου, της αφής και… Read More ›

• Βραβείο Νόμπελ Φυσικής 2021

(νεώτερη ενημέρωση) Τo βραβείο Νομπέλ 2021 στην Φυσική απονεμήθηκε στους Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann και Giorgio Parisi “για τις πρωτοποριακές συνεισφορές τους στην κατανόηση περίπλοκων φυσικών συστημάτων.” Το μισό βραβείο μοιράζονται οι Syukuro Manabe και Klaus Hasselmann «για την φυσική… Read More ›

• Βραβείο Νόμπελ Ιατρικής 2021

(νεώτερη ενημέρωση) To βραβείο Νομπέλ 2021 στην Ιατρική μοιράζονται οι David Julius και Ardem Patapoutian ‘για τις ανακαλύψεις τους σχετικά με τους υποδοχείς θερμοκρασίας και αφής’ Σύμφωνα με την ανακοίνωση της επιτροπής των βραβείων οι ανακαλύψεις του Αμερικανού David Julius,… Read More ›

• Άντα, η πρώτη προγραμματίστρια ήταν κόρη του Λόρδου Βύρωνα

Διείδε ότι οι υπολογιστές μέσα από αριθμούς μπορούν να επεξεργάζονται και οντότητες όπως γράμματα του αλφαβήτου ή νότες της μουσικής ΠΕΤΡΟΣ Σ. ΣΤΕΦΑΝΕΑΣ*-www.kathimerini.gr Ο Λόρδος Βύρωνας είχε μια μόνο κόρη εντός γάμου, την λαίδη Αυγούστα Άντα Μπάϊρον, κόμισσα του Λάβλεϊς…. Read More ›

•  Παραγωγή bitcoins με ηφαιστειακή ενέργεια

… στο Ελ Σαλβαδόρ Στις αρχές Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση του Ελ Σαλβαδόρ ανακοίνωσε ότι υιοθετεί ως επίσημο νόμισμα της χώρας το ψηφιακό νόμισμα Βitcoin. Σαν πρώτο βήμα ξόδεψε 225 εκατομμύρια δολάρια για να αυξήσει το δημόσιο απόθεμά του σε 550… Read More ›

• Πιθανοί υποψήφιοι για το Νόμπελ Φυσικής 2021

Μέχρι να γίνει η επίσημη ανακοίνωση για το βραβείο Νόμπελ Φυσικής στις 5 Οκτωβρίου, ας δούμε τι λένε οι φετινές προβλέψεις γι αυτό: 1. Ξεκινάμε με τους ‘αιώνιους’ υποψήφιους από το ερευνητικό πεδίο της Κβαντικής Φυσικής: Alain Aspect , John… Read More ›

• Ο πλανήτης Ερμής από κοντά

Η κοινή ευρωπαϊκή-ιαπωνική αποστολή BepiColombo φωτογράφισε τον πλανήτη Ερμή την 1η Οκτωβρίου 2021 καθώς το διαστημόπλοιο κινήθηκε κοντά στον πλανήτη για έναν ελιγμό βαρυτικής υποβοήθησης. Η παραπάνω φωτογραφία τραβήχτηκε στις 23:44:12 UTC, όταν το διαστημικό σκάφος απείχε περίπου 2418 χιλιόμετρα… Read More ›

• Νόμπελ Ιατρικής στο εμβόλιο κατά του κορωνοϊού;

Η βράβευση με Νόμπελ των ερευνητών που ανέπτυξαν την τεχνολογία εμβολίων mRNA είναι θέμα χρόνου Η πανδημία μπορεί να μην έχει τελειώσει, όμως οι επιστήμονες που ανέπτυξαν τα πρώτα εμβόλια mRNA κατά του κοροναϊού θεωρούνται ήδη υποψήφιοι για Νόμπελ. Ορισμένοι… Read More ›

• Πώς θα αναζητήσουμε άγνωστες μορφές εξωγήινης ζωής;

Μεγάλο μέρος της αστροβιολογίας επικεντρώνεται στην αναζήτηση εξωγήινων οργανισμών των οποίων η χημεία είναι παρόμοια με τη δική μας – κάτι το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να μην ισχύει. Το προηγούμενο εξάμηνο, στο σεμινάριο των πρωτοετών φοιτητών μου στο Harvard,… Read More ›