Οι χρωματικές εκρήξεις των σουπερνόβα

Οι αστρονόμοι Chen et al δημιούργησαν μια νέα εικόνα του υπολείμματος σουπερνόβα 30 Doradus B (ή 30 Dor B), συνδυάζοντας δεδομένα ακτίνων Χ από το παρατηρητήριο ακτίνων Χ Chandra (μωβ χρώμα), οπτικά δεδομένα από το τηλεσκόπιο Blanco στη Χιλή (πορτοκαλί και κυανό χρώμα) και δεδομένα υπέρυθρων από το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer (κόκκινο χρώμα). Προστέθηκαν επίσης και τα οπτικά δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σε ασπρόμαυρο, ώστε να γίνουν ευδιάκριτα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αστρονομικού φαινομένου. Το 30 Dor B βρίσκεται στο Μεγάλο Νέφος του Μαγγελάνου, έναν μικρό γειτονικό μας γαλαξία σε απόσταση 160.000 έτη φωτός από τη Γη. Αποτελεί το μέρος μιας μεγαλύτερης περιοχής του διαστήματος όπου τα τελευταία 8 έως 10 εκατομμύρια χρόνια σχηματίζονται συνεχώς νέα άστρα.

Οι νέες παρατηρήσεις δείχνουν ότι η κεντρική περιοχή του 30 Dor B προέκυψε από δύο ξεχωριστές εκρήξεις σουπερνόβα. Τόσο το πάλσαρ όσο και οι φωτεινές ακτίνες Χ που φαίνονται στο κέντρο του 30 Dor B πιθανότατα προήλθαν από μια έκρηξη σουπερνόβα μετά την κατάρρευση ενός τεράστιου άστρου πριν από περίπου 5.000 χρόνια. Όμως, το μεγαλύτερο αχνό κέλυφος των ακτίνων Χ, είναι αρκετά μεγάλο για να έχει προκύψει από το ίδιο σουπερνόβα. Οι αστρονόμοι καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον δύο εκρήξεις σουπερνόβα έγιναν στο 30 Dor B, με το μεγαλύτερο κέλυφος των ακτίνων Χ να προέκυψε από άλλο ή και περισσότερα σουπερνόβα πολύ νωρίτερα στο παρελθόν. Οι παρατηρήσεις στη συγκεκριμένη περιοχή θα συνεχιστούν έως ότου οι αστρονόμοι κατανοήσουν το πώς ακριβώς προέκυψε η εντυπωσιακή εικόνα που βλέπουμε σήμερα.

πηγή: https://chandra.cfa.harvard.edu/photo/2024/30dorb/?fbclid=IwAR2ishdWofF14yifIRCBoyI1SvpqdrnY8hqjC_ih_Kx6LyU0dguChOrherU