Αναζήτηση εξωγήινων πολιτισμών στην γειτονιά ενός σουπερνόβα

Θα μπορούσε ένας υπερκαινοφανής αστέρας (ή σουπερνόβα) να χρησιμοποιηθεί από εξωγήινους για να τραβήξουν την προσοχή μας;

Μια ομάδα αστρονόμων ψάχνουν στην γειτονιά του νέου σουπερνόβα SN 2023ixf στους σπειροειδείς βραχίονες του γαλαξία Messier 101, ελπίζοντας να βρουν σήματα από εξωγήινους πολιτισμούς. Σε εργασία τους που υποβλήθηκε προς δημοσίευση, υποστηρίζουν ότι αν υπάρχουν προηγμένοι εξωγήινοι πολιτισμοί στη γειτονιά του σουπερνόβα, εξαιτίας της λαμπρότητας και της εγγύτητάς του μπορεί να να το εκμεταλλευτούν για να τους προσέξουμε.

Το σουπερνόβα SN2023ixf στον γαλαξία «ακιδωτός τροχός» ή NGC 5457 ή Messier 101. Το σουπερνόβα είναι το φωτεινό σημείο που δείχνει η κίτρινη αιχμή του βέλους. Η φωτογραφία λήφθηκε από τον Eliot Herman, λίγες ώρες μετά την ανακάλυψη του σουπερνόβα, στις 19 Μαΐου 2023.

Το σουπερνόβα ονομάζεται SN 2023ixf και εντοπίστηκε για πρώτη φορά από τον ερασιτέχνη αστρονόμο Koichi Itagaki στις 19 Μαΐου 2023. Βρίσκεται σε έναν βραχίονα του γαλαξία Messier 101, που βρίσκεται στον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου, σε απόσταση 21 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη.

Η ερευνητική ομάδα προτείνει ότι αν υπάρχουν προηγμένοι εξωγήινοι πολιτισμοί οπουδήποτε κοντά στον σουπερνόβα, μπορεί να χρησιμοποιήσουν την έκρηξη ως ένα είδος σήματος. Αν υπάρχουν εξωγήινοι πολιτισμοί κοντά στο σουπερνόβα, γνωρίζοντας ότι η λαμπρή έκρηξη θα είναι ορατή από πολύ μακρινές αποστάσεις, θα μπορούσαν ταυτόχρονα να στείλουν κάποιο είδος σήματος που υποδηλώνει την παρουσία τους, με την ελπίδα ότι θα το εντοπίσουμε ταυτόχρονα με την παρατήρηση του σουπερνόβα.

Ο υπερκαινοφανής SN 2023ixf είναι τύπου ΙΙ, που σημαίνει ότι στο παρελθόν ήταν ένα άστρο τουλάχιστον οκτώ φορές μεγαλύτερο από τον ήλιο. Το φως από μια τέτοια έκρηξη μπορεί να παραμείνει ορατό από αρκετούς μήνες έως μερικά χρόνια. Οι ερευνητές επικεντρώνουν την προσοχή τους στο επονομαζόμενο «ελλειψοειδές SETI», μια περιοχή σε σχήμα αυγού γύρω από το σουπερνόβα, ώστε να αναζητήσουν σήματα από εξωγήινους. Το σχήμα καθορίζεται από το χρονικό πλαίσιο που υπεισέρχεται, όταν τόσο οι εξωγήινοι όσο και οι παρατηρητές στη Γη θα μπορούσαν να δουν το φως από την έκρηξη. Αυτή η ζώνη γύρω από το SN 2023ixf περιλαμβάνει 108 άστρα.

Το ελλειψοειδούς SETI που ορίζεται από το σουπερνόβα SN 2023ixf περιέχει 108 άστρα γύρω από τα οποία μπορεί να αναπτύχηκαν εξωγήινοι πολιτισμοί