Πώς λειτουργεί το ινδικό εμβόλιο COVAXIN

Η ινδική εταιρεία Bharat Biotech συνεργάστηκε με το Εθνικό Ινστιτούτο ιολογίας και το Ινδικό Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας για την ανάπτυξη ενός εμβολίου κατά του κορωνοϊού που ονομάζεται Covaxin. Η Ινδία ενέκρινε το εμβόλιο για επείγουσα χρήση στις 3 Ιανουαρίου 2021, παρά την έλλειψη δημοσιευμένων δεδομένων της κλινικής Φάσης 3 που θα έδειχναν ότι το εμβόλιο είναι ασφαλές και αποτελεσματικό.

Ένα εμβόλιο φτιαγμένο από κορωνοϊούς

Το Covaxin λειτουργεί «διδάσκοντας» το ανοσοποιητικό σύστημα να παράγει αντισώματα κατά του κορωνοϊού SARS-CoV-2. Τα αντισώματα προσκολλώνται στις χαρακτηριστικές πρωτεϊνικές ακίδες που βρίσκονται την επιφάνεια του ιού.

Για να δημιουργήσει το Covaxin, η Bharat Biotech χρησιμοποίησε ένα δείγμα του κορωνοϊού που απομόνωσε το Εθνικό Ινστιτούτο Ιολογίας της Ινδίας.

Σκοτώνοντας τον ιό

Αφού οι ερευνητές παρήγαγαν μεγάλες ποσότητες των κορωνοϊών, τους περιέλουσαν με μια χημική ένωση που ονομάζεται β-προπιολακτόνη. Η ένωση αυτή απενεργοποίησε τους κορωνοϊούς αδρανοποιώντας τα γονίδια τους. Οι αδρανοποιημένοι κορωνοϊοί δεν μπορούσαν πλέον να αναπαραχθούν. Όμως οι πρωτεΐνες τους, συμπεριλαμβανομένων των χαρακτηριστικών πρωτεϊνών-ακίδων, παρέμεναν άθικτες.Οι ερευνητές απομάκρυναν στη συνέχεια τους απενεργοποιημένους ιούς και τους ανάμιξαν με μια μικρή ποσότητα μιας ένωσης με βάση το αλουμίνιο που ονομάζεται ανοσοενισχυτικό. Τα ανοσοενισχυτικά διεγείρουν το ανοσοποιητικό σύστημα αυξάνοντας την απόκρισή του στο εμβόλιο.
Απενεργοποιημένοι ιοί για την παρασκευή εμβολίων έχουν χρησιμοποιηθεί για πάνω από έναν αιώνα. Ο Jonas Salk τους χρησιμοποίησε για να δημιουργήσει το εμβόλιο κατά της πολιομυελίτιδας στη δεκαετία του 1950 και αποτελούν τις βάσεις για εμβόλια εναντίον άλλων ασθενειών, όπως η λύσσα και η ηπατίτιδα Α.

Υποβοηθώντας μια ανοσολογική αντίδραση

Επειδή οι κορωνοϊοί στο Covaxin είναι νεκροί, εισαγόμενοι με την ένεση του εμβολίου στο χέρι ενός ατόμου, προφανώς δεν προκαλούν Covid-19. Μόλις εισέλθουν στο σώμα, μερικοί από τους απενεργοποιημένους ιούς καταπίνονται από έναν τύπο ανοσοκυττάρου που ονομάζεται αντιγονοπαρουσιαστικό κύτταρο.
Το αντιγονοπαρουσιαστικό κύτταρο διαλύει τον κορωνοϊό και εμφανίζει μερικά από τα θραύσματά του στην επιφάνειά του. Ένα βοηθητικό Τ κύτταρο μπορεί να ανιχνεύσει το θραύσμα. Εάν το θραύσμα ταιριάζει σε μία από τις επιφανειακές του πρωτεΐνες, το Τ κύτταρο ενεργοποιείται και μπορεί να βοηθήσει στην στρατολόγηση άλλων ανοσοκυττάρων που θα ανταποκριθούν στο εμβόλιο.

Δημιουργώντας αντισώματα

Άλλα ανοσοκύτταρα, που ονομάζονται Β κύτταρα, μπορούν να συναντήσουν επίσης απενεργοποιημένους κορωνοϊούς. Κάποια από τα Β κύτταρα είναι σε θέση να ταιριάξουν με τις πρωτεϊνικές ακίδες του κορωνοϊού. Αν στη συνέχεια αυτά τα Β κύτταρα ενεργοποιηθούν από τα βοηθητικά Τ κύτταρα, θα αρχίσουν να πολλαπλασιάζονται και να διαχέουν αντισώματα που στοχεύουν την χαρακτηριστική πρωτεΐνη-ακίδα που έχει στην επιφάνειά του ο κορωνοϊός.

Σταματώντας τον ιό

Μετά το εμβόλιο Covaxin, το ανοσοποιητικό σύστημα μπορεί να ανταποκριθεί στην μόλυνση ζωντανών κορωνοϊών. Τα Β κύτταρα παράγουν αντισώματα που κολλούν στους εισβολείς. Τα αντισώματα που στοχεύουν την ακίδα πρωτεΐνη μπορούν να αποτρέψουν την είσοδο του ιού στα κύτταρα. Άλλα είδη αντισωμάτων μπορούν να μπλοκάρουν τον ιό με άλλα μέσα.

Μνήμες από τον ιό

Το  Covaxin δοκιμάζεται σε δύο δόσεις, σε χρονικό διάστημα τεσσάρων εβδομάδων.Αν η κλινική δοκιμή της Φάσης 3 της Bharat Biotech αποδείξει ότι το Covaxin είναι αποτελεσματικό, οι ερευνητές θα πρέπει να το μελετήσουν για μήνες ώστε να δουν πόσο διαρκεί αυτή η προστασία. Eίναι πιθανό ο αριθμός των αντισωμάτων να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, αλλά το ανοσοποιητικό σύστημα περιέχει επίσης ειδικά κύτταρα που ονομάζονται κύτταρα μνήμης Β που μπορούν να διατηρούν πληροφορίες για τον κορωνοϊό για χρόνια ή ακόμα και δεκαετίες (4/1/2021).

διαβάστε περισσότερες λεπτομέρειες ΕΔΩ: https://www.nytimes.com/interactive/2021/health/bharat-biotech-covid-19-vaccine.html