Ο νέος βασιλιάς των δορυφόρων

Posted on 08/10/2019

Ομάδα επιστημόνων υπό τον Σκοτ Σέπαρντ του Carnegie Institution of Washington ανακάλυψε 20 νέους δορυφόρους σε τροχιά γύρω από τον Κρόνο- κάτι που φέρνει τον συνολικό αριθμό τους στα 82, με αποτέλεσμα να ξεπεράσουν αυτούς του Δία, που ανέρχονται στα 79.
Η ανακάλυψη ανακοινώθηκε τη Δευτέρα από το Minor Planet Center της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης.
Ο καθένας από τους νέους δορυφόρους που ανακαλύφθηκαν έχει διάμετρο περίπου πέντε χιλιομέτρων. 17 από αυτούς κινούνται αντίθετα με τη φορά της περιστροφής του πλανήτη, και οι άλλοι 3 έχουν την ίδια κατεύθυνση. Από αυτούς, οι δύο είναι πιο κοντά στον πλανήτη και χρειάζονται περίπου δύο χρόνια για να πραγματοποιήσουν μια περιφορά γύρω από τον Κρόνο. Οι άλλοι 17 είναι πιο μακρινοί και χρειάζονται πάνω από τρία χρόνια.
«Η μελέτη των τροχιών αυτών των δορυφόρων μπορεί να αποκαλύψει την προέλευσή τους, καθώς και πληροφορίες για τις συνθήκες γύρω από τον Κρόνο κατά τον σχηματισμό του» είπε ο Σέπαρντ.
Οι εξώτεροι δορυφόροι του Κρόνου φαίνονται να ανήκουν σε τρία διαφορετικά συμπλέγματα, από άποψης των γωνιών στις οποίες περιφέρονται γύρω από τον πλανήτη. Δύο από τους δορυφόρους που κινούνται σε φορά ίδια με αυτήν της περιστροφής του πλανήτη ανήκουν σε μια ομάδα εξώτερων δορυφόρων με γωνίες περίπου 46 μοιρών, την «ομάδα Ίνουϊτ», (με ονόματα από τη μυθολογία Ίνουϊτ). Αυτοί οι δορυφόροι ίσως κάποτε να αποτελούσαν έναν μεγαλύτερο δορυφόρο, που διασπάστηκε στο μακρινό παρελθόν. Αντίστοιχα, οι νεοανακαλυφθέντες δορυφόροι που κινούνται με αντίθετη φορά από αυτήν της περιστροφής του Κρόνου, έχουν παρόμοιες κλίσεις με άλλους, γνωστούς δορυφόρους, υποδεικνύοντας πως ίσως να είναι και αυτά κομμάτια από έναν αρχαίο «μητρικό» δορυφόρο. Οι δορυφόροι αυτοί απαρτίζουν την «Norse» ομάδα (με ονόματα που προέρχονται από τη σκανδιναβική μυθολογία). Ένας από τους νεοανακαλυφθέντες δορυφόρους είναι ο πιο μακρινός δορυφόρος που έχει βρεθεί να κινείται σε τροχιά γύρω από τον Κρόνο.
«Αυτό το είδος ομαδοποίησης των εξώτερων δορυφόρων παρατηρείται επίσης και γύρω από τον Δία, υποδεικνύοντας πως βίαιες συγκρούσεις έλαβαν χώρα μεταξύ δορυφόρων στο σύστημα του Κρόνου, ή με εξωτερικής προέλευσης αντικείμενα, όπως διερχόμενους αστεροειδείς ή κομήτες» εξήγησε ο Σέπαρντ.
«Στη νιότη του ηλιακού συστήματος, ο ήλιος περιτριγυριζόταν από έναν δίσκο αερίων και σκόνης, από τον οποίο γεννήθηκαν οι πλανήτες. Θεωρείται πως ένας παρόμοιος δίσκος αερίων και σκόνης υπήρχε γύρω από τον Κρόνο κατά τον σχηματισμό του» σημείωσε ο Σέπαρντ. «Το γεγονός πως αυτοί οι νεονακαλυφθέντες δορυφόρους ήταν σε θέση να συνεχίσουν να περιφέρονται γύρω από τον Κρόνο μετά τη διάσπαση των μητρικών δορυφόρωνν τους, υποδεικνύει ότι αυτές οι συγκρούσεις έλαβαν χώρα αφού η διαδικασία σχηματισμού του πλανήτη είχε σχεδόν ολοκληρωθεί, και οι δίσκοι δεν αποτελούσαν πλέον παράγοντα».
Οι νέοι δορυφόροι εντοπίστηκαν με τηλεσκόπιο Subaru στο Μάουνα Κέα της Χαβάης. Πέραν του Σέπαρντ, στην ομάδα συμμετείχαν οι Ντέιβιντ Τζούιτ (UCLA) και Τζαν Κλέινα (University of Hawaii).

πηγή: https://www.naftemporiki.gr/story/1521655/o-basilias-ton-feggarion-o-kronos-kseperase-ton-dia-se-arithmo-feggarion-meta-tin-anakalupsi-allon-20https://www.space.com/saturn-20-newfound-moons-naming-contest.html