Ασβέστιο αξίας 500.000 δολαρίων

Ο Sir Martyn Poliakoff, στο βίντεο που ακολουθεί, μας δείχνει 2 γραμμάρια ανθρακικού ασβεστίου-48 (48CaCO3) που κοστίζουν 500.000 δολάρια. Γιατί μια τόση μικρή ποσότητα κοστίζει τόσο πολύ; Ο λόγος είναι ότι το ισότοπο του ασβεστίου 48Ca είναι εξαιρετικά σπάνιο, η φυσική του αφθονία είναι μόνο 0.187%, και ο διαχωρισμός του από τα άλλα ισότοπα του ασβεστίου είναι επίπονος και πανάκριβος.

Το 48Ca χρησιμοποιείται από τους πυρηνικούς φυσικούς στην παρασκευή υπερβαρέων πυρήνων. Ο Poliakoff μας υπενθυμίζει ότι οι περισσότεροι σταθεροί πυρήνες έχουν άρτιο αριθμό πρωτόνίων (Ζ) ή άρτιο αριθμό νετρονίων(Ν) και ότι πυρήνες με Ζ ή Ν έναν από τους αριθμούς 2, 8, 20, 28, 50, 82, 126 (μαγικοί αριθμοί) είναι εξαιρετικά σταθεροί.

Ο πυρήνας του ισοτόπου 48Ca είναι ένας διπλά μαγικός πυρήνας, αφού περιέχει 20 πρωτόνια και 28 νετρόνια. Αυτό παίζει ρόλο όταν το ασβέστιο-48 χρησιμοποιείται ως δέσμη ιόντων για τον βομβαρδισμό στόχων,  όπως Βερκέλιο-97 και Καλιφόρνιο-98, προς τον σχηματισμό των υπερβαρέων στοιχείων Τενεσίνιο-117 και Ογκάνεσον-118, αντίστοιχα. Στα πειράματα αυτά καταναλώνεται τουλάχιστον 1 μιλι-γραμμάριο 48Ca ανά ώρα.

Αν λοιπόν διαθέτετε έστω και μικρές ποσότητες ασβεστίου-48, θα βρείτε σίγουρους πελάτες ανάμεσα στους φυσικούς που ασχολούνται με την σύνθεση υπερ-βαρέων πυρήνων.

Δείτε το βίντεο με τον Sir Martyn Poliakoff

Κατηγορίες:ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ, ΧΗΜΕΙΑ

1. Χρειάζεται διόρθωση στο άρθρο σχετικά με τον αριθμό νετρονίων. Εκεί που λέει 28 πρωτόνια υπάρχει τυπογραφικό λάθος, αναφέρεται στα νετρόνια.