Ανακοίνωση-έκπληξη της NASA για την Ευρώπη …

Posted on 21/09/2016

… τον δορυφόρο του Δία

(νεώτερη ενημέρωση 26/9/2016)

Διαβάστε την ανακοίνωση της NASA για τους πίδακες νερού που εκτινάσσονται από τις ρωγμές στον πάγο που καλύπτει την Ευρώπη ΕΔΩ: NASA’s Hubble Spots Possible Water Plumes Erupting on Jupiter’s Moon Europa
europe1Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble είδε τους πίδακες των υδρατμών που εκτινάσσονται σε ύψος εκατοντάδων χιλιομέτρων από ρωγμές του πάγου στην επιφάνεια της Ευρώπης. Κάτω από τον πάγο φαίνεται ότι υπάρχει ένας ωκεανός αλμυρού νερού που απλώνεται σε όλο τον δορυφόρο.

europe2

O δορυφόρος Ευρώπη του Δία από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble to 2014. Διακρίνονται τα ίχνη των πιδάκων υδρατμών στο κάτω μέρος

Η φασματική ανάλυση των υδρατμών που εκτινάσσονται στο διάστημα θα μπορούσε να αποκαλύψει την ανίχνευση οργανικών ουσιών που πιθανόν να σχετίζονται με την ύπαρξη ζωής. Οι επιστήμονες σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν την υπέρυθρη όραση του James Webb Space Telescope της NASA, το οποίο θα αρχίσει να λειτουργεί το 2018, για την διερεύνηση των πιδάκων της Ευρώπης.

europe

Οι πίδακες υδρατμών στο κάτω μέρος της εικόνας όπως τους φωτογράφισε το Hubble

Σύμφωνα με τους ερευνητές της NASA, ο τεράστιος ωκεανός της Ευρώπης θεωρείται ως ένα από τα πιο ελπιδοφόρα σημεία του ηλιακού μας συστήματος που θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή.
===========================

Οι ερευνητές της ΝASA σε συνέντευξη τύπου που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016 και ώρα Ελλάδας 9 μ.μ.
θα παρουσιάσουν νέα (και απροσδόκητα) ευρήματα από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble σχετικά με τον παγωμένο δορυφόρο του Δία, Ευρώπη.
Μπορείτε να την παρακολουθήσετε ΕΔΩ: http://www.nasa.gov/live

europe1

Μία «αναπάντεχη ανακάλυψη» στην Ευρώπη θα ανακοινώσει η NASA

Του Κώστα Δεληγιάννη
Συνέντευξη Τύπου για την επόμενη Δευτέρα ανακοίνωσε η NASA, με θέμα τον δορυφόρο του Δία Ευρώπη και ειδικότερα τις «απροσδόκητες ενδείξεις δραστηριότητας που φαίνεται να σχετίζονται με την ύπαρξη ενός ωκεανού στο υπέδαφος».

Η ανακοίνωση της αμερικανικής υπηρεσίας διαστήματος δεν δίνει άλλες πληροφορίες για τα ευρήματα που θα δημοσιοποιήσει, πέρα το ότι προέκυψαν από εικόνες του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble.

Εδώ και δεκαετίες, οι επιστήμονες υποπτεύονταν ότι κάτω από το έδαφος του δορυφόρου του Δία κρύβεται ένας μεγάλος ωκεανός. Ωστόσο, με δεδομένο πως δεν έχει σταλεί κάποιο ρομποτικό όχημα, το οποίο να εξερευνήσει επιτόπου την Ευρώπη, μέχρι σήμερα αυτή η υπόθεση δεν μπορούσε να επιβεβαιωθεί.

Αυτό που κάνει πάντως ακόμη πιο συναρπαστική την προοπτική επιβεβαίωσης της ύπαρξης ενός ωκεανού στο υπέδαφος είναι μία μελέτη τον περασμένο Μάιο ερευνητών από το Εργαστήριο Αεριοπροώθησης (JPL) της NASA, οι οποίοι προσδιόρισαν τη χημική σύσταση που θα πρέπει να έχουν αυτές οι ποσότητες ύδατος, αν υπάρχουν.

Έτσι, όπως βρήκαν, η χημική ισορροπία του αλμυρού νερού στην Ευρώπη θα είναι παρόμοια με αυτήν των γήινων ωκεανών. Κάτι που σημαίνει πως οι ποσότητες υδρογόνου και οξυγόνου θα πρέπει να είναι αρκετές για την ανάπτυξη ζωής, παρόλο που ο δορυφόρος δεν παρουσιάζει ηφαιστειακή δραστηριότητα.

Παρόλο που τέτοιες μελέτες παραμένουν σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο μέχρι να επιβεβαιωθεί τελεσίδικα η ύπαρξη του ωκεανού, αυτό δεν σημαίνει πως οι επιστήμονες δεν έχουν στοιχεία τα οποία να συνηγορούν σε αυτό το ενδεχόμενο. Πρώτα καλύτερα, το γεγονός ότι το ανάγλυφο του δορυφόρου είναι ασυνήθιστα ομοιογενές.

Επιπλέον, υπάρχουν μετρήσεις που υποδεικνύουν πως από την Ευρώπη εκτινάσσονται πίδακες νερού, ενώ πέρυσι επιστήμονες ανακοίνωσαν πως ορισμένες περιοχές της φαίνεται να καλύπτονται από αλμυρό νερό φαίνεται να καλύπτει ορισμένες η έλλειψη ασυνήθιστα.

Με δεδομένη την απόστασή της από τον ήλιο, η μεγαλύτερη ποσότητα αυτού του νερού θα πρέπει να είναι σε κατάσταση πάγου. Ωστόσο, οι ερευνητές πιστεύουν πως οι ισχυρές παλιρροϊκές δυνάμει από τον Δία διατηρούν σε υγρή μορφή τον ωκεανό στο υπέδαφος.

Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις πως αυτές οι παλιρροϊκές δυνάμεις προκαλούν γεωλογικά φαινόμενα που μοιάζουν με τις κινήσεις τεκτονικών πλακών, τα οποία με τη σειρά τους ενδεχομένως έχουν οδηγήσει στη δημιουργία υδροθερμικών πηγών, όπου το νερό έχει πολύ υψηλή θερμοκρασία.

Μάλιστα, παρατηρήσεις με τηλεσκόπιο δείχνουν πως ίσως στην Ευρώπη υπάρχει διπλάσια ή και τριπλάσια ποσότητα νερού απ’ ό,τι στη Γη. Επομένως, αν τη Δευτέρα επιβεβαιωθεί η ύπαρξη αυτής της υγρής έκτασης, πιθανότατα θα επιταχύνει η NASA τη μη επανδρωμένη αποστολή στον δορυφόρο του Δία, τη μελέτη της οποίας χρηματοδότησε φέτος.

Ετικέτα: , ,