Αδέσποτος πλανήτης σε απόσταση 100 ετών φωτός

Η καλλιτεχνική άποψη περιπλανώμενου πλανήτη.  Ναι, υπάρχουν αδέσποτοι πλανήτες που κινούνται στο σκοτεινό διάστημα, μακριά από τη βαρύτητα και το φως ενός άστρου-ήλιου.

Μια έρευνα αστρονόμων από την Ιαπωνία και τη Νέα Ζηλανδία, πριν από ενάμισι περίπου χρόνο, διαπίστωνε την ύπαρξη δέκα περίπου περιπλανώμενων πλανητών με μάζες περίπου όσο η μάζα του Δία. Οι πλανήτες που βρέθηκαν απέχουν απόσταση 10000 με 20000 έτη φωτός από τη Γη.

Διαβάστε το σχετικό άρθρο: Οι ελεύθερα περιπλανώμενοι πλανήτες είναι περισσότεροι από τα άστρα

Οι αποκαλούμενοι «ορφανοί πλανήτες» είναι πολύ δύσκολο να παρατηρηθούν και γι αυτό οι επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι πολλοί περισσότεροι. Το πλήθος τους εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον όσο το πλήθος των πλανητών που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από άστρα όπως ο Ήλιος. Η έρευνα δεν είναι ευαίσθητη σε πλανήτες που είναι μικρότεροι από τον Δία και Κρόνο, αλλά οι θεωρίες υποστηρίζουν ότι και μικρότεροι σε μέγεθος πλανήτες σαν τη Γη, θα μπορούσαν με μεγάλη συχνότητα να διαφεύγουν από τα άστρα τους. Και τούτο διότι τα πλανητικά συστήματα συχνά γίνονται ασταθή αποβάλλοντας τους πλανήτες τους.
Τώρα μια άλλη ομάδα αστρονόμων από τον Καναδά και τη Γαλλία εντόπισαν έναν νέο περιπλανώμενο πλανήτη (που φέρει το περίεργο όνομα: CFBDSIR2149-0403) σε απόσταση 100 ετών φωτός από τη Γη.

Ο περιπλανώμενος πλανήτης CFBDSIR2149-0403 βρίσκεται στο αστρικό σμήνος που είναι γνωστό ως AB Doradus Moving Group και αποτελείται από 30 άστρα περίπου.

Η ανακάλυψη αναμένεται να δώσει νέα ώθηση στην έρευνα των «άστεγων» πλανητών.
Ο πλανήτης αυτός, που κυκλοφορεί αποδεσμευμένος από οποιαδήποτε βαρυτική έλξη, έχει μάζα 5,5 φορές μεγαλύτερη του Δία και μια μικρή ηλικία για πλανήτες, 20 με 200 εκατομμύρια χρόνια. Οι θερμοκρασία στην επιφάνειά του υπολογίζεται περίπου 700 βαθμού Κέλβιν.

Η τεχνική (του βαρυτικού μικροφακού) που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των περιπλανώμενων αυτών πλανητών, βασίζεται στο φαινόμενο της βαρυτικής εστίασης – όπου η βαρύτητα του πλανήτη παίζει το ρόλο του μεγεθυντικού φακού για το φως ενός μακρινού άστρου. Αυτό συμβαίνει όταν ο πλανήτης θα περάσει μπροστά από ένα απομακρυσμένο άστρο, που είναι ορατό στα γήινα τηλεσκόπια.
Δείτε το σχετικό βίντεο:

bbc.co.uk – arxiv.org