Η κλιματική αλλαγή στον πλανήτη Ποσειδώνα

Η ανεξήγητη πτώση της θερμοκρασίας του κατά 8 βαθμούς Κελσίου

Θερμικές εικόνες του Ποσειδώνα που λήφθηκαν από το όργανο VISIR του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου από το 2006 έως 2021, που δείχνουν τον Ποσειδώνα να ψύχεται σταδιακά

Ο Ποσειδώνας είναι ο όγδοος, κατά σειρά απόστασης από τον ήλιο, πλανήτης του ηλιακού συστήματος. Ολοκληρώνει μια περιφορά γύρω από τον ήλιο κάθε 164,8 χρόνια και η μέση απόστασή του από τον Ήλιο είναι 30,1 αστρονομικές μονάδες (4,5 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα). Είναι ένας από τους ψυχρότερους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος με θερμοκρασίες που φτάνουν στις κορυφές των νεφών του έως και -218 oC (*).

Οι αστρονόμοι αναλύουν θερμικές υπέρυθρες εικόνες του Ποσειδώνα από διάφορα τηλεσκόπια εδώ και 20 χρόνια. Οι παρατηρήσεις που χρονολογούνται από το 2003 δείχνουν ότι η θερμοκρασία στο νότιο ημισφαίριο του πλανήτη πέφτει, παρά το γεγονός ότι αυτές οι μετρήσεις έγιναν στις αρχές της εποχής του καλοκαιριού.

Εξαιτίας του καλοκαιριού στο νότιο ημισφάιριο του Ποσειδώνα, αναμένουμε οι θερμοκρασίες να αυξάνονται αργά με την πάροδο του χρόνου. Αλλά οι μετρήσεις δείχνουν το αντίθετο, ότι η θερμοκρασία έπεσε κατά 8°C περίπου, μέσα σε 15 χρόνια. Οι παρατηρήσεις αποκάλυψαν επίσης και μια έκπληξη κοντά στο νότιο πόλο του πλανήτη. Μεταξύ 2018 και 2020, μια περιοχή θερμάνθηκε κατά περίπου 11°C, μια μη αναμενόμενη γρήγορη μεταβολή, δεδομένου ότι στον Ποσειδώνα το έτος διαρκεί 165 γήινα χρόνια και μια εποχή διαρκεί πάνω από 40 χρόνια, οπότε θα περιμέναμε αυτές οι αλλαγές να είναι πολύ πιο αργές.

Δεν είναι σαφές τι προκαλεί αυτές τις δύο αντίθετες μεταβολές στην ατμόσφαιρα του Ποσειδώνα. Η ταχεία θέρμανση θα μπορούσε απλώς να οφείλεται στον καιρό – παρόμοια θέρμανση παρατηρήθηκε στον Κρόνο κατά τη διάρκεια σχηματισμού μιας τεράστιας καταιγίδας στον βόρειο πόλο του – αλλά η μακροπρόθεσμη ψύξη είναι μάλλον πιο περίπλοκη. Θα μπορούσε ίσως να σχετίζεται με τον 11ετή κύκλο της ηλιακής δραστηριότητας, που επηρεάζει την χημεία στην ατμόσφαιρα του πλανήτη ή κάποια εποχιακή διαδικασία που δεν κατανοούμε πλήρως.

Επειδή οι εποχές στον Ποσειδώνα έχουν μεγάλη διάρκεια, θα χρειαστεί κάποιος χρόνος μέχρι να καταλάβουμε τι προκαλεί αυτές τις περίεργες αλλαγές στο κλίμα του. Χρειαζόμαστε δηλαδή μερικές δεκαετίες παρατηρήσεων ακόμα μέχρι να λυθεί το μυστήριο!

(*) Άσκηση: Να δείξετε ότι η μέση θερμοκρασία του πλανήτη Ποσειδώνα στα υψηλότερα στρώματα της ατμόσφαιράς του προσεγγίζεται από την εξίσωση: T=T_{S} \sqrt[4]{\left(\frac{R_{S}}{r} \right)^{2} \frac{1-a}{4}}. Δίνονται: η λευκάγεια (αλμπέντο) του Ποσειδώνα α=0,29, η απόσταση Ποσειδώνα-Ήλιου r=4,5∙1012m, η ακτίνα του Ήλιου RS=7∙108m και η επιφανειακή θερμοκρασία του ήλιου TS=5770 K (η λύση βρίσκεται εδώ, αρκεί να θεωρήσετε τον Ποσειδώνα στην θέση της Γης).

πηγή: Subseasonal Variation in Neptune’s Mid-infrared Emissionhttps://www.newscientist.com/article/2315625-neptune-has-been-slowly-cooling-for-15-years-when-it-should-be-warming/?utm_medium=social&utm_campaign=echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1649695480