Σουπερνόβα από το πολύ υδρογόνο

SN 2019yvr: Ένας μυστήριος υπερκαινοφανής αστέρας (σουπερνόβα)

Τα δεδομένα από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble δείχνουν ότι ένα σχετικά ψυχρό και διογκωμένο άστρο, πλούσιο σε υδρογόνο, τελείωσε τη ζωή του ως σουπερνόβα χωρίς υδρογόνο. Μέχρι τώρα, εθεωρείτο πως τα σουπερνόβα χωρίς υδρογόνο προέρχονται μόνο από εξαιρετικά θερμά και συμπαγή άστρα που έχουν επίσης έλλειψη υδρογόνου. Οι αστροφυσικοί Kilpatrick et al δημοσίευσαν την ανακάλυψή τους στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society με τίτλο «A cool and inflated progenitor candidate for the Type Ib supernova 2019yvr at 2.6 yr before explosion»

Η ανακάλυψη αυτή είναι πολύ σημαντική για την θεωρία της αστρικής εξέλιξης, σύμφωνα με τον Sung-Chul Yoon, αστροφυσικό στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σεούλ της Νότιας Κορέας. Οι θεωρητικοί έχουν κάποιες ιδέες για το πώς συμπεριφέρονται τα τεράστια άστρα λίγο πριν εκραγούν, αλλά τέτοια μεγάλα άστρα είναι λιγοστά και ακόμα λιγότερα όσα βρίσκονται στο στάδιο λίγο πριν εκραγούν ως υπερκαινοφανείς. Ο εντοπισμός και η μελέτη του αστέρα που είναι υπεύθυνος για ένα τέτοιο σουπερνόβα μας δίνει την ευκαιρία να ελέγξουμε σενάρια για το πώς τα άστρα εξελίσσονται λίγο πριν από την έκρηξη. Ένα τηλεσκόπιο πρέπει να έχει μελετήσει το άστρο πριν αυτό εκραγεί ως σουπερνόβα. Όμως η εύρεση τέτοιων άστρων είναι δύσκολη.

Όταν τον Δεκέμβριο του 2019, στον γαλαξία NGC 4666 που βρίσκεται περίπου 46 εκατομμύρια έτη φωτός από την Γη ανακαλύφθηκε ένα σουπερνόβα, οι αστροφυσικοί έσπευσαν να ελέγξουν παλιές παρατηρήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble στην ίδια περιοχή του ουρανού. Ήθελαν να βρουν το άστρο που βρίσκονταν πίσω από την έκρηξη που ονομάστηκε SN 2019yvr.

Ψάχνοντας και επιπλέον παρατηρήσεις της περιοχής από επίγεια τηλεσκόπια, βρέθηκε ένα άστρο στο ίδιο σημείο με το σουπερνόβα, που είχε παρατηρηθεί 2,6 χρόνια πριν από την έκρηξη. Φαινόταν να είναι ένα κίτρινο άστρο με θερμοκρασία 6.500 °C και περίπου 320 φορές μεγαλύτερο από τον ήλιο.

Αφού το σουπερνόβα SN 2019yvr δεν είχε υδρογόνο, και ο πρόγονός του θα έπρεπε να έχει επίσης έλλειψη υδρογόνου. Αλλά όταν ένα άστρο δεν διαθέτει περίβλημα υδρογόνου, τότε περιμένουμε να βλέπουμε βαθύτερα στο εσωτερικό του προς τα θερμότερα στρώματα. Δηλαδή, το άστρο θα έπρεπε να φαίνεται εξαιρετικά θερμό, μπλε και συμπαγές – ίσως σε θερμοκρασία 10.000 έως 50.000 °C και όχι περισσότερο από 50 φορές μεγαλύτερο από τον ήλιο. Απεναντίας, ο ψυχρός, μεγάλος, κίτρινος πρόγονος του SN 2019yvr, έδειχνε πως περιείχε πολύ υδρογόνο. Για να δημιουργηθεί από ένα τέτοιο άστρο σουπερνόβα όπως το SN 2019yvr, πρέπει να έχει αποβάλλει μεγάλο μέρος του υδρογόνου του πριν εκραγεί. Αλλά πως γίνεται αυτό;

Προτείνονται δύο σενάρια. Το άστρο θα μπορούσε να αποβάλλει μεγάλο μέρος του υδρογόνου του στο διάστημα μέσα από βίαιες εκρήξεις, πιθανώς προκαλούμενες από κάποια αστάθεια στον πυρήνα του άστρου. Ή από την αλληλεπίδρασή του με κάποιο άλλο κοντινό άστρο, δηλαδή το υδρογόνο του άστρου θα μπορούσε να είχε αφαιρεθεί από ένα άλλο άστρο που ήταν σε τροχιά γύρω από αυτό.

Οι αστρονόμοι προτείνουν να στραφεί το τηλεσκόπιο Hubble σε αυτή την περιοχή του ουρανού. Θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθούν ότι το άστρο που είδαν πριν από 2,6 χρόνια, σήμερα δεν υπάρχει, εφόσον ταυτίζεται με το SN 2019yvr. Οι ερευνητές θα μπορούσαν επίσης να ελέγξουν αν κάποιο άστρο, που πιθανόν να αλληλεπιδρούσε με τον τον πρόγονο του SN 2019yvr, υπάρχει ακόμα. Η ερμηνεία της περίπτωσης SN 2019yvr θα είναι ένα σημαντικό βήμα προς την πλήρη κατανόηση της δημιουργίας των σουπερνόβα.

διαβάστε περισσότερες λεπτομέρειες ΕΔΩ:

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ, ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ, ΣΟΥΠΕΡΝΟΒΑ