Ο πλανήτης-νάνος Δήμητρα περιστρεφόμενος

Posted on 11/05/2015

(νεώτερη ενημέρωση 10-12-2015))

Επί πολλά χρόνια οι επιστήμονες προσπαθούν να δουν τι ακριβώς είναι οι μυστηριώδεις λαμπερές κηλίδες στην επιφάνεια του νάνου πλανήτη Δήμητρας (Ceres).

Πλέον, σύμφωνα με τους επιστήμονες, που με επικεφαλής τον Αντρέας Ναθούες του γερμανικού Ινστιτούτου Μαξ Πλανκ για την Έρευνα στο Ηλιακό Σύστημα, που ανέλυσαν τα στοιχεία που έστειλε η διαστημοσυσκευή «Αυγή» (Dawn) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), φαίνεται πως αποτελούνται από ένα πολύ πεζό συστατικό: άλατα σαν αυτά που βάζουμε στο μπάνιο!

Όπως αναφέρουν στη δημοσίευσή τους στο περιοδικό «Nature», όταν ένας μικρότερος αστεροειδής πέφτει πάνω στη Δήμητρα, δημιουργεί έναν κρατήρα, φέρνοντας έτσι στο φως ένα υπόγειο στρώμα αλμυρού πάγου.

Όσο πιο πρόσφατο είναι αυτό το παγωμένο νερό με τα άλατα, τόσο πιο πολύ λάμπει η περιοχή. Στη συνέχεια και καθώς σταδιακά ο εκτεθειμένος πάγος εξαχνώνεται, δηλαδή μετατρέπεται σε αέριο, οι κηλίδες γίνονται όλο και πιο αχνές.

Ένυδρα θειικά άλατα

Αν και το συμπέρασμα δεν είναι οριστικό, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα φωτεινά σημάδια αποτελούνται κυρίως από ένυδρα θειικά άλατα του μαγνησίου, όπως ο εξαϋδρίτης.

Αυτού του είδους τα άλατα στη Γη, που τα γνωρίζουμε και ως «άλατα Έψομ (Epsom)», χρησιμοποιούνται ποικιλοτρόπως: στο μπάνιο για χαλάρωση των μυών, ως φάρμακο (π.χ. για τη φλεγμονή των αρθρώσεων), ως καλλυντικό, στην κηπουρική κ.α.

Η ανάλυση των εικόνων δείχνει ότι υπάρχουν περίπου 130 τέτοιες φωτεινές κηλίδες στη Δήμητρα, η οποία, με διάμετρο περίπου 950 χιλιομέτρων, είναι το μεγαλύτερο σώμα στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ ‘Αρη και Δία.

Τα φωτεινά σημάδια βρίσκονται κυρίως σε κρατήρες και είναι πολύ πιο φωτεινά από την υπόλοιπη επιφάνεια της Δήμητρας, η οποία δεν αντανακλά περισσότερο φως από ό,τι μια φρεσκοστρωμένη άσφαλτος.

Οι κηλίδες, αντίθετα, έχουν μια λάμψη που κυμαίνεται από εκείνη του τσιμέντου έως εκείνη των πάγων στους ωκεανούς της Γης.

Πλανήτης με μικρή πυκνότητα

Η Δήμητρα έχει μικρή πυκνότητα, με το ένα τέταρτο της μάζας της να αποτελείται από νερό, το περισσότερο από το οποίο βρίσκεται σε μορφή πάγου κάτω από τη σκοτεινή επιφάνειά της.

Αυτοί ακριβώς οι πάγοι αυτοί φαίνεται πως παίζουν ρόλο στη δημιουργία των εναποθέσεων αλάτων.

Η εξήγηση αυτή θα πρέπει πάντως να επιβεβαιωθεί, όταν η διαστημοσυσκευή «Dawn» κάνει το τέταρτο και τελευταίο πέρασμά της πάνω από τη Δήμητρα έως το τέλος του έτους, σε ύψος 375 χλμ. από την επιφάνεια, πολύ χαμηλότερα από τις τρεις προηγούμενες φορές.
efsyn.gr
================
ceres_dawnΔιαδοχικές εικόνες του πλανήτη-νάνου Δήμητρα από το διαστημικό σκάφος της NASA, Dawn. Λήφθηκαν από απόσταση 13600 χιλιόμετρα, στις 3 και 4 Μαΐου 2015. Οι αντανακλάσεις στην επιφάνειά του, σύμφωνα με τους επιστήμονες της NASA, ίσως να οφείλονται σε πάγο.

Διαβάστε σχετικά:
1. Προσεγγίζοντας τον πλανήτη-νάνο Δήμητρα