I Love (you Susie) Q

… και οι εξισώσεις I-Love-Q στα άστρα νετρονίων

I-Love-Q

Oh, Susie Q, Baby I love you, Susie Q
I like the way you walk I like the way you talk, Susie Q
Well, say that you’ll be true and never leave me blue, Susie Q
Well, say that you’ll be mine, baby all the time, Susie Q
I like the way you walk I like the way you talk, Susie Q.
Oh Susie Q, Baby I love you, Susie Q

To “Susie Q” είναι ένα τραγούδι που έγραψε ο Dale Hawkins και κυκλοφόρησε το 1957. Έκτοτε πολλά συγκροτήματα της rock μουσικής το διασκεύασαν, όπως οι Rolling Stones το 1964 και οι Creedence Clearwater Revival το 1968.

H εκτέλεση των Rolling Stones:

Στη συνέχεια θα εξετάσουμε το αν υπάρχει κάποια σχέση του τραγουδιού “ Ι love you, Susie Q” με την … Φυσική.

Κάνοντας μια αναζήτηση στο Google, ανακαλύπτει κανείς δυο τουλάχιστον εργασίες στην αστροφυσική, σχετικές με αστέρες νετρονίων, με τους εξής τίτλους:
1. I-Love-Q
των Kent Yagi, Nicolas Yunes
2. Why I-Love-Q
των Kent Yagi, Leo C. Stein, George Pappas, Nicolαs Yunes, Theocharis A. Apostolatos
και το I can’t help falling in Love with Q
στο τεύχος Αυγούστου 2015 του περιοδικού  Physics World,  όπου ο Matthew R Francis παρουσιάζει την εργασία των παραπάνω ερευνητών.

Υποθέτω λοιπόν πως η έκφραση των αστροφυσικών I-Love-Q συνδέεται τουλάχιστον ασυνείδητα με το τραγούδι Susie Q.

Καθώς όμως το νόημα του «I Love you Susie Q» που λέει το τραγούδι είναι ξεκάθαρο, δεν συμβαίνει το ίδιο και με την έκφραση «I-Love-Q» των αστροφυσικών.

Τα Ι , Love  και Q είναι τα σύμβολα φυσικών μεγεθών. Ενώ τα Ι και Q είναι μάλλον οικεία ως σύμβολα φυσικής, αυτό που μπερδεύει την κατάσταση είναι το Love!

Η έκφραση «I-Love-Q» αναφέρεται στις εξισώσεις που συνδέουν φυσικά μεγέθη που χρησιμοποιούνται στην περιγραφή των αστέρων νετρονίων: της ροπής αδράνειας Ι, του αριθμού Love (από το όνομα του μαθηματικού Augustus Edward Hough Love), και της τετραπολικής ροπής Q

H ροπή αδράνειας Ι έχει στην περιστροφική κίνηση παρόμοιο ρόλο με την μάζα στην μεταφορική κίνηση. Όσο μεγαλύτερη ροπή αδράνειας έχει ένα σώμα, τόσο δυσκολότερα περιστρέφεται.
O αριθμός Love σχετίζεται με την παλλιρροϊκή παραμόρφωση εξαιτίας της παρουσίας συνοδών άστρων. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός αυτός, τόσο πιο παραμορφωμένο είναι το άστρο.
Η τετραπολική ροπή Q μας δείχνει κατά πόσον το σχήμα του αστέρα αποκλίνει του σφαιρικού εξαιτίας της περιστροφής του.
Οι σχέσεις μεταξύ των τριών αυτών μεγεθών αναφέρονται ως I-Love-Q.

Ένα άστρο νετρονίων είναι το υπόλειμμα από την κατάρρευση ενός άστρου μεγάλης μάζας: η ύλη στο εσωτερικό του είναι εξαιρετικά πυκνή και αποτελείται κυρίως από νετρόνια. Η πυρηνική φυσική που απαιτείται για την περιγραφή και κατανόηση της κατάστασης της ύλης που περιέχεται σ’ αυτά τα αστρονομικά αντικείμενα είναι εν γένει περίπλοκη και δύσκολο να διατυπωθεί.

Οι επιστήμονες μπορούν να αντλήσουν τεράστια γνώση για τους αστέρες νετρονίων χωρίς να κατανοούν τις λεπτομέρειες της εσωτερικής τους δομής.

Γνωρίζοντας ένα οποιοδήποτε από τα τρία μεγέθη (Ι, Love και Q) μπορούν να υπολογιστούν με εκπληκτική ακρίβεια και τα άλλα δυο – χωρίς κάποια επιπλέον μέτρηση. Οι σχέσεις «I-Love-Q» επιτρέπουν τους αστροφυσικούς να μάθουν σχετικά με το σχήμα και τον βαθμό παραμόρφωσης αυτών των άστρων χωρίς να γνωρίζουν τις λεπτομέρειες της εσωτερικής τους δομής. Δεν έχει σημασία αν το άστρο συνίσταται από διαφορετικές αναλογίες νετρονίων, κουάρκ ή άλλων σωματιδίων, τα μεγέθη Ι, Love και Q θα ικανοποιούν τις ίδιες παγκόσμιες εξισώσεις.

“I-Love-Q” λένε λοιπόν οι αστροφυσικοί και “I love you Susie Q” απαντά ο πρωτοπόρος του Rock and Roll, Dale Hawkins:

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ, ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ

1. Ωραία ανάρτηση!