Ψάρια στο διάστημα

Τα ψάρια χάνουν τον προσανατολισμό τους στον Διαστημικό Σταθμό Tiangong της Κίνας

Ψάρι-ζέβρα κολυμπά στο μικρό ενυδρείο (1,25 λίτρα) του κινεζικού διαστημικού σταθμού

Τέσσερα ψάρια-ζέβρα επιβιώνουν στο διάστημα, σχεδόν ένα μήνα μετά την εκτοξευσή τους με το Shenzhou-18, στον διαστημικό σταθμό Tiangong της Κίνας. Αποτελούν μέρος ενός πειράματος που μελετά την ανάπτυξη σπονδυλωτών σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας.

Μπορεί τα ψάρια να έχουν επιβιώσει μέχρι στιγμής, παρουσιάζουν όμως κάποια σημάδια αποπροσανατολισμού. Οι αστροναύτες – Ye Guangfu, Li Cong και Li Guangsu – ανέφεραν περιπτώσεις κολύμβησης προς τα πίσω και κυκλικές κινήσεις, που δείχνουν ότι η μικροβαρύτητα έχει επίδραση στην αντίληψη του χώρου.

Τα ψάρια-ζέβρα με το επιστημονικό όνομα Danio Rerio, είναι τα αγαπημένα ψάρια των επιστημόνων. Έχουν μήκος μόλις πέντε εκατοστά, ελάχιστο πάχος και εύκολα διατηρείται μεγάλος αριθμός τους στα εργαστήρια. Έχει παρόμοιο γενετικό κώδικα με τον άνθρωπο σε ποσοστό 70%, είναι σχεδόν διάφανο και μπορεί να επανορθώσει τυχόν βλάβες στην καρδιά του. Οι επιστήμονες έχουν ήδη χρησιμοποιήσει τα ψάρια αυτά για να κατανοήσουν τη λειτουργία εκατοντάδων ανθρωπίνων γονιδίων. Για όλους αυτούς τους λόγους έχει αναδειχθεί στον καλύτερο σύμμαχο των επιστημόνων στη μάχη κατά πολλών σοβαρών και χρόνιων παθήσεων. Μελετώντας το ψάρι-ζέβρα οι επιστήμονες επιχειρούν να ξεκλειδώσουν τον ρόλο των 20.000 γονιδίων του ανθρώπου. Δεδομένου ότι τα νεογέννητα ψαράκια είναι διάφανα, οι επιστήμονες μπορούν να παρατηρήσουν όλα όσα συμβαίνουν στο εσωτερικό τους. Κάνοντας κάθε είδους πειραματικές αλλαγές σε ένα ψάρι-ζέβρα, μπορεί κανείς δει αμέσως τα αποτελέσματα στη φυσιολογία τους.

Για πρώτη φορά εκτοξεύθηκαν ψάρια στο διάστημα το 1973 στο Skylab. Ακολούθησαν: η αποστολή Apollo-Soyuz το 1975, η αποστολή Soyuz 21 στον σοβιετικό διαστημικό σταθμό Salyut 5 το 1976, και παρόμοιες αποστολές με τα διαστημικά λεωφορεία την δεκαετία του 1990. Επίσης, το 2012, ένα ιαπωνικό ερευνητικό πρόγραμμα μετέφερε ψάρια στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, η μελέτη των οποίων αποκάλυψαν μείωση της οστικής πυκνότητας στα ψάρια μέσα σε μόλις δέκα ημέρες. Και οι αστροναύτες βιώνουν παρόμοια αποτελέσματα, όχι όμως σε τόσο γρήγορες χρονικές κλίμακες. Επιπλέον, όσον αφορά τους αστροναύτες, τα αποτελέσματα αυτά μπορούν να μετριαστούν κάπως με συχνή άσκηση στο διάστημα.

πηγή: https://www.universetoday.com/167115/fish-are-adapting-to-weightlessness-on-the-chinese-space-station/