Το James Webb (ξανα)κοιτάζει τον Ουρανό

Νέες εικόνες αποκαλύπτουν έναν παράξενο και παγωμένο πλανήτη

Όταν το Voyager 2 πέταξε δίπλα από τον Ουρανό το 1986, ο πλανήτης φαινόταν να είναι μια χωρίς χαρακτηριστικά, σχεδόν συμπαγής μπλε μπάλα. Τώρα, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb μας δείχνει μια πολύ πιο δυναμική και ενδιαφέρουσα άποψη. Δαχτυλίδια, πολλά από τα 27 φεγγάρια του, καταιγίδες και ένα φωτεινό, βόρειο «πολικό κάλυμμα» κοσμούν αυτές τις νέες εικόνες, όπου αναδεικνύονται περισσότερες λεπτομέρειες σε σχέση με τις εικόνες που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο Απρίλιο.

Το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει τον Ουρανό από όλους τους άλλους πλανήτες του ηλιακού συστήματος είναι ότι ο άξονας περιστροφής γύρω από τον εαυτό του βρίσκεται σχεδόν πάνω στην εκλειπτική, το επίπεδο δηλαδή πάνω το οποίο βρίσκεται η τροχιά του γύρω από τον Ήλιο. Έτσι, καθώς ο Ουρανός περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο και τον εαυτό του, μοιάζει σαν να «κυλά» πάνω στην τροχιά του. Καθώς οι δορυφόροι και οι δακτύλιοί του περιστρέφονται κάθετα στον ισημερινό του πλανήτη, το όλο σύστημα μοιάζει σαν ένας «στόχος». Το αποτέλεσμα στο «ημερολόγιο» του Ουρανού είναι ότι κάθε πόλος έχει πολύ μεγάλη περίοδο νύχτας και μια πολύ μεγάλη περίοδο ημέρας, 42 γήινα έτη.
Ο Ουρανός χρειάζεται 84 χρόνια για μια περιφορά γύρω από τον Ήλιο. Τώρα επικρατεί προχωρημένη άνοιξη στο βόρειο πόλο, ο οποίος είναι ορατός, ενώ το καλοκαίρι στον βόρειο πόλο θα είναι το 2028.

πηγή: https://webbtelescope.org/images