Η κβαντομηχανική στα σχολεία

(νεώτερη ενημέρωση 17/12/2022)

====================================

Ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης διοργανώνει διαδικτυακό σεμινάριο-συζήτηση με τον Στέφανο Τραχανά με αφορμή το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών της Γ Λυκείου και την διδασκαλία εισαγωγικών εννοιών της Κβαντομηχανικής.

Ο Στέφανος Τραχανάς, συγγραφέας βασικών Πανεπιστημιακών συγγραμμάτων Κβαντομηχανικής και διδάσκων για σειρά ετών στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, θα απαντήσει σε απορίες για τον τρόπο προσέγγισης των εννοιών που περιλαμβάνει το αναλυτικό πρόγραμμα στο κεφάλαιο της Κβαντομηχανικής.

Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου και ώρα 18:00. Μπορείτε να δηλώσετε την συμμετοχή σας στην φόρμα εγγραφών, θέτοντας ταυτόχρονα και μια ερώτηση-απορία προς τον κ. Τραχανά σχετικά με τη διδασκαλία της Κβαντομηχανικής στη Γ´ Λυκείου.

περισσότερες πληροφορίες εδώ: http://www.sfkritis.gr/%cf%80%cf%81%cf%8c%cf%83%ce%ba%ce%bb%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%83%ce%b5-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%83%ce%b5%ce%bc%ce%b9%ce%bd%ce%ac%cf%81%ce%b9%ce%bf-%cf%83/

Eν τω μεταξύ μπορείτε να παρακολουθήσετε το δωρεάν διαδικτυακό μάθημα στην πλατφόρμα του mathesis με τίτλο «Εισαγωγή στην Κβαντική Φυσική 1: Οι βασικές αρχές«, – διδάσκοντες: Στέφανος Τραχανάς και Γιάννης Καραδάμογλου
(στην τρέχουσα έκδοσή του, το μάθημα έχει προσαρμοστεί ειδικά για καθηγητές Λυκείου, οι οποίοι φέτος καλούνται για πρώτη φορά να διδάξουν μια στοιχειώδη εισαγωγή στις βασικές έννοιες της κβαντομηχανικής. Το μάθημα περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα διδασκόμενα στο Λύκειο θέματα, ενώ η τελευταία του εβδομάδα πάει και ένα μικρό βήμα πιο πέρα.)

Κατηγορίες:ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΚΒΑΝΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

1. Ας μάθουν στο σχολείο τον νόμο του Ωμ και μετά συζητάμε για κβαντομηχανική. Από την ύλη της κατεύθυνσης έχουν βγει πιο απαραίτητα θέματα .

• Γιατί να μην μαθαίνουν στο σχολείο
      και το νόμο του Ωμ
      και κάποιες έννοιες κβαντομηχανικής
      και τα «πιο απαραίτητα θέματα κατεύθυνσης που έχουν βγει»
      και ότι άλλο είναι απαραίτητο και δεν διδάσκεται;

2. Μακάρι να πάει καλά (σίγουρα ο κ. Τραχανάς θα βοηθήσει σε αυτό) αλλά με τις γνωστές παθογένεις του ελληνικου σχολείου είναι πιθανό να μην υπάρξουν καλά αποτελέσματα. Αντί για νέα πειράματα χωρίς μεγάλη μελέτη για τον τρόπο πραγματοποίησης, δε θα ήταν καλύτερα να κοιτάξουν άλλα προβλήματα στη διδασκαλία της φυσικής και των μαθηματικών στο σχολείο (https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/389851_i-apotyhia-stis-thetikes-epistimes-einai-apotyhia-toy-systimatos);

3. Η κλασσική φυσική δεν είναι ευκολότερη από την κβαντική. Ούτε τα ιδιόρρυθμα θερμοδυναμικά διαφορικά, ούτε οι λαγκρανζιανές, ούτε το πρόβλημα των τριών σωμάτων.
    Απλά έχουμε περισσότερη εξοικίωση με την απλούστευσή τους.
    Δεν δέχομαι να τελειώνει η φυσική στην εποχή που γεννιέται η βιολογία. Το DNA ανακαλύφθηκε τη δεκαετία του 60. Πώς θα εξηγήσουμε γιατί δεν έγινε νωρίτερα;
    Επιπλέον, η σωματιδιακή φυσική δεν είναι τόσο δύσκολη. Ούτε η αστροφυσική. Γιατί να είναι εκτός;

• Το πρόβλημα ίσως δεν είναι αν θα είναι εντός ή όχι, αλλά πως θα υλοποιηθεί. Δεν χρειάζεται λίγη μελέτη γι’ αυτό; Ειδικά με τις παθογένειες του ελληνικού σχολείου είναι σίγουρο ότι θα είναι καλά τα αποτελέσματα; Εξάλλου αν ένας μαθητής θέλει να μάθει για την κβαντομηχανική υπάρχει το mathesis. Δεν είναι καλύτερα να δούμε γενικά πώς θα βελτιωθεί η επίδοση στη φυσική και τα μαθηματικά (https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/389851_i-apotyhia-stis-thetikes-epistimes-einai-apotyhia-toy-systimatos). Πώς θα γίνουν καλύτερα τα μαθήματα; Αν είναι να κάνουν κβαντομηχανική απλώς για να πουν ότι έκαναν χωρίς να υπάρχει κάποιου είδους εξασφάλιση ότι θα πάει σχετικά καλά τι νόημα έχει;

• Αν πρέπει να βγουν εκτός τα κεφάλαια που δεν έχουν «κάποιου είδους εξασφάλιση», τότε θα καταργηθεί όλο το μάθημα.
        Αν συγκρίνουμε το κεφάλαιο της κβαντομηχανικής (από το τρέχον βιβλίο) με άλλα που είναι χρόνια διδαγμένα, ποιο θα είναι πιο δυσνόητο; Και αν το συγκρίνουμε με την κβαντομηχανική που διδάσκονται στο μάθημα της χημείας;
        Τα βιβλία της β’ λυκείου τα έχετε δει;
        Κατά την άποψή μου, αυτό που ενοχλεί με την εισαγωγή νέας (σύγχρονης) ύλης, είναι ότι πρέπει να κάνουμε έναν επιπλέον κόπο να προετοιμάσουμε το καινούριο μάθημα.
        Πρέπει να το πάρουμε απόφαση: η κβαντομηχανική δεν είναι καινούργια πλέον. Είναι υπεραιωνόβια! Γιατί η φυσική να μένει τόσο πίσω από τις άλλες επιστήμες στα ελληνικά σχολεία;

• Καλά δεν είναι κακό να διδαχθεί, απλώς δεν είναι και πολύ σίγουρο ότι υπάρχει η κατάλληλη ετοιμότητα. Θα μπορούσε ας πούμε να ξεκινήσει έναν χρόνο αργότερα. Όπως γράφει και ο σύλλογος φυσικών Κρητης: Άλλωστε η εισαγωγή Σύγχρονης Φυσικής στο Λύκειο, έστω και με αυτό τον τρόπο, είναι ένα σημαντικό βήμα. Αυτό που μάλλον είναι σημαντικό όμως είναι να διορθωθούν παθογένειες το συστήματος διδασκαλίας στο ελληνικό σχολείο γενικότερα, όπως το να υπάρχουν περισσότερες ώρες εργαστηρίου (αυτά που γράφει στο άρθρο του link)

• «Εξάλλου αν ένας μαθητής θέλει να μάθει για την κβαντομηχανική υπάρχει το mathesis»

Εξάλλου αν ένας μαθητής θέλει να μάθει για ‘οτιδήποτε’ υπάρχει το ‘κατάλληλο site’

4. Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Τραχανά, τους βοηθούς του και το σύλλογο φυσικών Κρήτης.
    Επίσης, ευχαριστούμε εσάς που ανεβάσατε το βίντεο γιατί δεν μπορούσαν όλοι να το παρακολουθήσουν ζωντανά.

5. Αν δείτε την ομιλία Τραχανά στο παραπάνω βίντεο απαντά και σε αυτό. Θεωρεί ότι ορθά αποφασίστηκε να διδαχθεί φέτος η Κβαντομηχανική και εξηγεί αναλυτικά το γιατί. Επίσης αναφέρει ότι η Κβαντομηχανική διδάσκεται εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια σε πολλά άλλα εκπαιδευτικά συστήματα.

• Ωστόσο αναφέρεται ότι υπάρχουν πολλοί φυσικοί που διαφωνούν με αυτό (να διδαχθεί φέτος). Επίσης, υπάρχουν πολλές διαφορές ανάμεσα στα εκπαιδευτικά συστήματα. Π.χ. Η Ελλάδα επενδύει τα λιγότερα στην εκπαίδευση στην Ευρώπη (https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/397093_poso-ependyoyme-stin-ekpaideysi) Εν πάση περιπώσει, το σημαντικό είναι να υπάρξουν τα καλύτερα αποτελέσματα για τα παιδιά.

6. Μια και θίχτηκε, σ’ ένα σχόλιο, η διδασκαλία του νόμου του Ωμ, η εμπειρία μου από αποφοίτους σχολών τεχνιτών ιατρικών οργάνων, είναι ότι ΟΥΤΕ αυτοί διδάσκονται (ή υποχρεώνονται να μαθαίνουν) τον νόμο του Ωμ ή βασικά στοιχεία ηλεκτρολογίας, αν και η εργασία τους αναγκαιοί αυτές τις γνώσεις, τουλάχιστον για λόγους ασφαλείας.

7. Καλή χρονιά με υγεία σε όλους.
    Γιατί να μη διδάσκεται η Κβαντομηχανική στα σχολεία;

Με την κβαντική μηχανική μπορούμε να ερμηνεύσουμε την Δίοδο Σήραγγας, τους αστέρες νετρονίων, το γραφένιο,τα Laser και πολλά άλλα πολλά χρήσιμα φαινόμενα.
    Είναι αρκετά τα χρόνια που πραγματοποιήθηκαν και καλό θα είναι τα νέα παιδιά να ακούνε για αυτές τις εφαρμογές και να γνωρίζουν ότι προέρχονται από νεότερη φυσική και όχι φυσική του 17-18-19 αιώνα.

8. Καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους με υγεία.
    + και από εμένα! Έπρεπε ήδη εδώ και δεκαετίες να διδάσκονται στοιχεία και βασικές αρχές κβαντομηχανικής στο μάθημα φυσικής, στο γενικό λύκειο τουλάχιστον.
    Η κβαντομηχανική βοήθησε στην ψηφιακή επανάσταση μέσω της οποίας μεταβήκαμε στην εποχή της πληροφορίας. Τα ψηφιακά δεδομένα που παράγονται κάθε μέρα είναι τόσα πολλά και πληθαίνουν, που αναγκαστήκαμε να αυξήσουμε την κλίμακα προθεμάτων στο SI.

Οι εφαρμογές της κβαντομηχανικής επεκτείνονται και σε τομείς που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πριν μερικές δεκαετίες, όπως είναι η εκμετάλλευση του κβαντικού φαινομένου των ατόμων Rydberg για την κατασκευή συσκευών λήψης εξαιρετικά ασθενών ραδιοσημάτων, κοινώς κβαντικών κεραιών και κβαντικών δεκτών ραδιοσυχνοτήτων με μοναδικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες. Περισσότερα σχετικά έχω γράψει εδώ:https://www.hlektronika.gr/forum/showthread.php?t=101884

Η τεχνολογία των νέων κβαντικών κεραιών θα συμβάλει αποκλειστικά στην ανάπτυξη των δικτύων 5G, IoT, αλλά και όλων των μελλοντικών δικτύων τηλεπικοινωνιών (6G κλπ) όσον αφορά την διαχείριση του απίστευτου όγκου των ψηφιακών δεδομένων που (θα) παράγουμε.
    Πιθανόν να βοηθήσουν και σε άλλους τομείς όπως στη ραδιοαστρονομία και τη βιοφυσική-ιατρική.
    Δεν μπορούμε να αποκλείουμε την κβαντομηχανική, πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία. Όσο περνάει ο καιρός θα βρίσκουμε τρόπους να εκμεταλλευτούμε εφαρμογές της στην πράξη. Η κβαντομηχανική έχει πολλά να μας δώσει ακόμη.