Σύννεφα στον Τιτάνα

Ήταν πρωί Σαββάτου, στις 5 Νοεμβρίου, όταν οι αστρονόμοι έλαβαν τα δεδομένα του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb. Η εικόνα έδειχνε δύο περαστικά σύννεφα πάνω από τη θάλασσα. Όχι όμως στη Γη, αλλά σε έναν από τους 80 δορυφόρους του Κρόνου, στον μεγαλύτερο από αυτούς, τον Τιτάνα.

Εικόνες του δορυφόρου του Κρόνου Τιτάνα, που καταγράφηκαν από το όργανο NIRCam του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb, στις 4 Νοεμβρίου 2022

Οι διάφορες παρατηρήσεις και οι αποστολές εξερεύνησης του Τιτάνα με κυριότερη την αποστολή Cassini αποκάλυψαν ότι ο Τιτάνας βρίσκεται σε μια γεωατμοσφαιρική κατάσταση παρόμοια με αυτή που πιστεύεται ότι βρισκόταν η Γη στην βρεφική της ηλικία. Για αυτόν τον λόγο ο Τιτάνας αποτελεί πλέον μόνιμο στόχο μελέτης αφού από την μια πλευρά μπορούμε να μάθουμε στοιχεία για την εξέλιξη του πλανήτη μας αλλά παράλληλα ενδέχεται να έχουν αναπτυχθεί στον δορυφόρο κάποιες μορφές ζωής.

Διεθνής ομάδα ερευνητών με επικεφαλής αστρονόμους του Universite Paris Cité στη Γαλλία ανακοίνωσε τα ευρήματα της επεξεργασίας των δεδομένων που κατέγραψαν τα προηγμένα και πολύ ισχυρά όργανα του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb στον Τιτάνα αλλά και το επίσης πολύ ισχυρό επίγειο τηλεσκόπιο Keck στη Χαβάη. Η ατμόσφαιρα του Τιτάνα κυριαρχείται από αιθαλομίχλη γεγονός που καθιστά τον δορυφόρο ιδιαίτερα θολό στον εξωτερικό παρατηρητή δυσκολεύοντας έτσι πολύ την μελέτη του. Το James Webb κατάφερε να διεισδύσει στο εσωτερικό της ατμόσφαιρας του Τιτάνα και να καταγράψει την παρουσία νεφών στο βόρειο ημισφαίριο του κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά.

Εξέλιξη των νεφών στον Τιτάνα για 30 ώρες μεταξύ 4 Νοεμβρίου και 6 Νοεμβρίου 2022, από Webb NIRCam (αριστερά) και Keck NIRC-2 (δεξιά).

Η παρουσία των νεφών σε συνδυασμό με άλλα δεδομένα που συνέλεξε το τηλεσκόπιο Keck αποδεικνύουν ότι ο Τιτάνας διαθέτει ατμοσφαιρικά μοτίβα που παραπέμπουν στην παρουσία εποχιακού κύκλου, εναλλαγή εποχών δηλαδή, με τα νέφη που εντοπίστηκαν να κάνουν την εμφάνιση τους σύμφωνα με τους ερευνητές στα τέλη της καλοκαιρινής περιόδου στον Τιτάνα. Η δημιουργία των νεφών οφείλεται όπως εκτιμούν οι ερευνητές στην αύξηση θερμοκρασίας που βιώνει η επιφάνεια του Τιτάνα ενεργοποιώντας τις διεργασίες εμφάνισης νεφών.

Στη Γη τα σύννεφα δημιουργούνται από την θερμότητα που δέχεται η επιφάνεια των ωκεανών από τον Ήλιο η οποία εξατμίζει κάποιες ποσότητες νερού και οι υδρατμοί που δημιουργούνται προκαλούν στην συνέχεια μια αλυσιδωτή αντίδραση στην ατμόσφαιρα που έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νεφών. Στον Τιτάνα έχει διαπιστωθεί η ύπαρξη λιμνών και θαλασσών υδρογονανθράκων και η αύξηση της θερμοκρασίας της επιφάνειας τους κατά την καλοκαιρινή περίοδο προκαλεί πιθανότατα παρόμοια διεργασία γέννησης νεφών παρόμοια με αυτή της Γης. Όπως είναι ευνόητο η ανακάλυψη αυτή φωτίζει ακόμη περισσότερο τις γεωατμοσφαιρικές συνθήκες και μηχανισμούς του Τιτάνα ενισχύοντας τη θεωρία της ομοιότητας τους με την νεαρή Γη.

πηγή: https://www.naftemporiki.gr/techscience/1411799/to-james-webb-apokalypse-oti-o-titanas-echei-epoches-kai-synnefa-poy-gennioyntai-opos-kai-ta-giina-vinteo/https://blogs.nasa.gov/webb/2022/12/01/webb-keck-telescopes-team-up-to-track-clouds-on-saturns-moon-titan/