Πότε και πώς θα έρθει το οριστικό τέλος του πλανήτη μας;

Τα τελευταία ~4 δισεκατομμύρια χρόνια ήταν μια απίστευτα επιτυχημένη και αδιάλειπτη πορεία για την ζωή στη Γη. Το μέλλον όμως δεν θα είναι τόσο λαμπρό.

Η ζωή στη Γη επιβιώνει και ευδοκιμεί για πάνω από 4 δισεκατομμύρια χρόνια, αλλά αυτό δεν θα συνεχίζεται για πάντα. Σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου αναμένονται καταστροφικά γεγονότα που θα πλήξουν τον πλανήτη Γη.

Καθώς ο ήλιος γερνά, ο πυρήνας του διαστέλλεται και θερμαίνεται, αυξάνοντας τον ρυθμό των πυρηνικών αντιδράσεων σύντηξης που πραγματοποιούνται στο εσωτερικό του. Μετά από 1-2 δισεκατομμύρια χρόνια, η ολοένα αυξανόμενη ακτινοβολία από τον Ήλιο θα θερμάνει και θα εξατμίσει τους ωκεανούς της Γης.

Στη συνέχεια, οι βαρυτικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των εσωτερικών πλανητών θα διαταράξουν τις τροχιές τους. Υπάρχει μια μικρή πιθανότητα για τον ‘εκτροχιασμό’ κάποιου πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης της Γης.

Μετά από 4 δισεκατομμύρια χρόνια, συμβαίνει η αναπόφευκτη συγχώνευση του Γαλαξία μας με τον γαλαξία της Ανδρομέδας. Παρά τους νέους σχηματισμούς άστρων, σουπερνόβα και αστρικές συγκρούσεις, υπάρχουν πολλές πιθανότητες η Γη να παραμένει ανεπηρέαστη.

Από πάνω προς τα κάτω βλέπουμε τον έναστρο ουρανό όπως φαίνεται από τη Γη κατά τη διάρκεια της προσέγγισης και σύγκρουσης του Γαλαξία μας μ’ αυτόν της Ανδρομέδας. Η πρώτη εικόνα δείχνει τον ουρανό όπως φαίνεται σήμερα και η τελευταία όπως θα φαίνεται μετά από 7 δισεκατομμύρια χρόνια (και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η σύγκρουση)

Μερικά δισεκατομμύρια χρόνια αργότερα, ο ήλιος θα περάσει στο αστρικό στάδιο του ερυθρού γίγαντα, καταπίνοντας σίγουρα τον Ερμή και την Αφροδίτη, ενώ η μοίρα της Γης παραμένει οριακά αμφίβολη.

Στο πλαίσιο βλέπουμε το τωρινό μέγεθος του Ήλιου σε σύγκριση με το εκτιμώμενο μέγιστο μέγεθός του στο μελλοντικό στάδιο του ερυθρού γίγαντα.

Η αστρική απώλεια μάζας θα ωθήσει την τροχιά της Γης προς τα έξω, αλλά θα έχει ακόμα πιθανότητες να επιβιώσει. Αν τα καταφέρει, τότε συνεχίσει θα περιφέρεται γύρω από έναν λευκό νάνο για τα επόμενα χρόνια.

Όταν προκύπτει ένας μεγάλος αριθμός βαρυτικών αλληλεπιδράσεων μεταξύ αστρικών συστημάτων, κάποιο άστρο μπορεί να δεχθεί ένα ‘λάκτισμα’ και να αποβληθεί από την δομή της οποίας αποτελεί μέλος. Παρατηρούμε άστρα που διαφεύγουν από τον Γαλαξία μας ακόμη και σήμερα. Άπαξ και φύγουν, δεν θα επιστρέψουν ποτέ. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί στον Ήλιο μας σε κάποιο χρονικό σημείο μεταξύ 1017 έως 1019 ετών από τώρα, με την τελευταία επιλογή πιο πιθανή. Τα περισσότερα σενάρια περιλαμβάνουν το σύστημα Γης-Σελήνης να παραμένει δεσμευμένο στον Ήλιο όταν συμβεί αυτό

Μετά από 1019 χρόνια, πολλαπλές βαρυτικές αλληλεπιδράσεις αποβάλλουν τα περισσότερα άστρα και ηλιακά συστήματα από τους γαλαξίες τους. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί και στον Ήλιο μας. Η Γη, ωστόσο, θα παραμείνει σε μια ελαφρώς τροχιά γύρω από το αστρικό μας κατάλοιπο.

Μετά από ~1026χρόνια, οι παλιρροιακές δυνάμεις θα διαλύσουν μοιραία τον πλανήτη. Το πτώμα του Ήλιου ως λευκού νάνου θα καταβροχθίσει επιτέλους τα υπολείμματα της Γης: κι αυτό θα είναι το οριστικό και αμετάκλητο τέλος της.

Η Γη θα μπορούσε να επιβιώσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αν είχε διαφύγει για κάποιο λόγο νωρίτερα από την βαρυτική έλξη του Ήλιου, και κυκλοφορούσε ως απομονωμένος αδέσποτος πλανήτης.

πηγή: https://bigthink.com/starts-with-a-bang/science-earth-end/