Κάμπτοντας το φως μακρινών γαλαξιών

Το σμήνος γαλαξιών Abell 2813 (γνωστό επίσης και ως ACO 2813) σε μια εξαιρετική φωτογραφία από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble:

Ανάμεσα στις μικροσκοπικές κουκκίδες, τα σπειροειδή και ωοειδή σχήματα που είναι οι γαλαξίες του σμήνους Abell 2813, υπάρχουν διάφορα σχήματα καμπυλομένων τόξων φωτός, διαμέσου των οποίων αναδεικνύεται το φαινόμενο του βαρυτικού φακού.

Το φαινόμενο του βαρυτικού φακού εμφανίζεται όταν η μάζα ενός αντικειμένου προκαλεί κάμψη του φωτός. Τα καμπυλωμένα τόξα φωτός στην φωτογραφία δεν παριστάνουν «καμπύλους» γαλαξίες, αλλά είναι το φως γαλαξιών που βρίσκονται στην πραγματικότητα πολύ μακριά σε σχέση με το σμήνος γαλαξιών Abell 2813. Το σμήνος έχει τόσο μεγάλη μάζα που δρα ως βαρυτικός φακός, λυγίζοντας το φως των απομακρυσμένων γαλαξιών κάνοντάς τους να φαίνονται παραμορφωμένοι από τη Γη, με πολλά διαφορετικά σχήματα όπως μακριές γραμμές ή τόξα.

Πρόκειται για μια ισχυρή παρατηρησιακή απόδειξη ότι οι μεγάλες μάζες λυγίζουν το φως, ένα συμπέρασμα που προέβλεπε η πιο διάσημη επιστημονική θεωρία: η θεωρία της γενικής σχετικότητας του Αϊνστάιν.

πηγή: https://esahubble.org/images/potw2115a/