Ακτίνες Χ από τον πλανήτη Ουρανό

Με κοκκινωπό χρώμα παριστάνεται η ακτινοβολία Χ από τον πλανήτη Ουρανό
  • Οι αστρονόμοι ανακοίνωσαν την πρώτη ανίχνευση ακτίνων Χ από τον πλανήτη Ουρανό [A Low Signal Detection of X‐Rays From Uranus].
  • Ο Ουρανός είναι ο έβδομος πλανήτης κατά σειρά από τον Ήλιο. Είναι ένας γιγάντιος παγωμένος πλανήτης στο εξωτερικό Ηλιακό Σύστημα.
  • Όπως ο Δίας και ο Κρόνος, ο Ουρανός και οι δακτύλιοί του φαίνεται να παράγουν κυρίως ακτίνες Χ διασκεδάζοντας τις ηλιακές ακτίνες Χ, αλλά μερικές μπορεί επίσης να προέρχονται από το σέλας.
  • Γι αυτή την ανακάλυψη χρησιμοποιήθηκαν οι παρατηρήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου Chandra από το 2002 έως το 2017.
Μια γρήγορη ματιά στον Ουρανό

Οι αστρονόμοι εντόπισαν για πρώτη φορά ακτίνες Χ από τον Ουρανό, χρησιμοποιώντας το Παρατηρητήριο Ακτίνων Χ Chandra της NASA. Αυτό το αποτέλεσμα μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να μάθουν περισσότερα για αυτόν τον αινιγματικό γίγαντα του ηλιακού μας συστήματος.

Ο πλανήτης Ουρανός αποτελείται κυρίως από υδρογόνο και ήλιο έχει τετραπλάσια διάμετρο από τη Γη και διαθέτει σύστημα δύο δακτυλίων γύρω από τον ισημερινό του. Το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει τον Ουρανό από όλους τους άλλους πλανήτες του ηλιακού συστήματος είναι ότι ο άξονας ιδιο-περιστροφής του βρίσκεται σχεδόν πάνω στην εκλειπτική, το επίπεδο δηλαδή πάνω το οποίο βρίσκεται η τροχιά του γύρω από τον Ήλιο. Έτσι, καθώς ο Ουρανός περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο και τον εαυτό του, μοιάζει σαν να «κυλά» πάνω στην τροχιά του. Δεδομένου ότι το Voyager 2 ήταν το μόνο διαστημικό σκάφος που φωτογράφισε από κοντά τον Ουρανό, οι αστρονόμοι αντλούν προς το παρόν πληροφορίες γι’ αυτόν από τα διαστημικά τηλεσκόπια Chandra και Hubble. Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τις παρατηρήσεις του Chandra που έγιναν το 2002 και επαναλήφθηκαν το 2017. Οι ακτίνες X φαίνονται σε ροζ χρώμα πάνω σε μια φωτογραφία του πλανήτη από το τηλεσκόπιο Keck-I που λήφθηκε το 2004. Τ

Γιατί εκπέμπονται ακτίνες Χ από τον πλανήτη Ουρανό; Η απάντηση είναι ότι οφείλονται κυρίως στον Ήλιο. Οι αστρονόμοι παρατήρησαν ότι τόσο ο Δίας όσο και ο Κρόνος διασκορπίζουν την ακτινοβολία ακτίνων Χ που εκπέμπεται από τον Ήλιο, όπως ακριβώς η ατμόσφαιρα της Γης διασκορπίζει το φως του Ήλιου. Όμως υπάρχουν ενδείξεις ότι υπάρχει τουλάχιστον μία ακόμα πηγή ακτίνων Χ. Εάν το επιβεβαιώσουν περαιτέρω παρατηρήσεις, θα μπορούσε να έχει ενδιαφέρουσες επιπτώσεις στην κατανόηση του πλανήτη Ουρανού.

Ο Ουρανός περιβάλλεται στο κοντινό διαστημικό περιβάλλον του από φορτισμένα σωματίδια όπως ηλεκτρόνια και πρωτόνια. Εάν αυτά τα υψηλής ενέργειας σωματίδια συγκρούονται με τους δακτυλίους του, θα μπορούσαν να προκαλέσουν ακτινοβολία ακτίνων Χ. Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι τουλάχιστον μερικές από τις ακτίνες Χ να προέρχονται από σέλαα στον Ουρανό, ένα φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί στον συγκεκριμένο πλανήτη σε άλλα μήκη κύματος.

διαβάστε περισσότερες λεπτομέρειες: Uranus: First X-rays From Uranus Discovered