Η νέα φωτογραφία «με φίλτρο polaroid» της θηριώδους μαύρης τρύπας του Μ87

… αποκαλύπτει το μαγνητικό πεδίο που την περιβάλλει

Σε μια νέα εικόνα της μαύρης τρύπας του γαλαξία Μ87 από το Event Horizon Telescope φαίνεται το πολωμένο φως (κιτρινωπές γραμμές) που εκπέμπεται από την περιστρεφόμενη ύλη γύρω από την μαύρη τρύπα. Αυτή η πόλωση σχετίζεται με το μαγνητικό πεδίο γύρω από την σκιά της μαύρης τρύπας. EHT COLLABORATION

Η ερευνητική ομάδα Event Horizon Telescope (EHT) που κατάφερε να πάρει την πρώτη φωτογραφία της τεράστιας μαύρης τρύπας (με μάζα δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη του Ήλιου) στο κέντρο του γαλαξία M87, δημοσίευσε σήμερα μια νέα εικόνα της που μας δείχνει πως φαίνεται σε πολωμένο φως. Είναι η πρώτη φορά που οι αστρονόμοι κατάφεραν να μετρήσουν την πόλωση, μια υπογραφή των μαγνητικών πεδίων, στο κοντινό περιβάλλον μιας μαύρης τρύπας. Οι παρατηρήσεις αυτές θα εξηγήσουν πώς ο γαλαξίας M87, που βρίσκεται σε απόσταση 55 εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη, είναι σε θέση να εκτοξεύει ισχυρούς πίδακες από τον πυρήνα του.

Στις 10 Απριλίου του 2019, οι επιστήμονες δημοσίευσαν την πρώτη φωτογραφία μιας μαύρης τρύπας, που έδειχνε μια φωτεινή δομή σαν δαχτυλίδι γύρω από με μια σκοτεινή κεντρική περιοχή – την σκιά της μαύρης τρύπας. Από τότε οι φυσικοί του Event Horizon Telescope ερεύνησαν βαθύτερα τα δεδομένα τους για το τερατώδες αντικείμενο στην καρδιά του γαλαξία M87. Και ανακάλυψαν ότι ένα σημαντικό κλάσμα του φωτός γύρω από τη μαύρη τρύπα M87 είναι πολωμένο.

Εστιάζοντας στην καρδιά του γαλαξία Μ87 και στην νέα «πολωμένη» όψη της θηριώδους μαύρης τρύπας του

Αυτή η εργασία αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο: η πόλωση του φωτός περιέχει πληροφορίες που μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα τη φυσική πίσω από την εικόνα που που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2019. Η αποκάλυψη αυτής της νέας εικόνας πολωμένου φωτός απαιτούσε χρόνια εργασίας λόγω των πολύπλοκων τεχνικών που εμπλέκονται στη λήψη και ανάλυση των δεδομένων.

Το φως πολώνεται όταν διέρχεται από ορισμένα φίλτρα, όπως οι φακοί των polaroid γυαλιών ηλίου ή όταν εκπέμπεται σε θερμές περιοχές του χώρου που είναι μαγνητισμένες. Όπως τα πολαρόιντ γυαλιά μας βοηθούν να βλέπουμε καλύτερα μειώνοντας τις αντανακλάσεις και το έντονο φως από φωτεινές επιφάνειες, έτσι και οι αστρονόμοι μπορούν να να δούν καλύτερα για την περιοχή γύρω από τη μαύρη τρύπα, εξετάζοντας τον τρόπο πόλωσης του φωτός που προέρχεται από εκεί. Συγκεκριμένα, η πόλωση επιτρέπει στους αστρονόμους να χαρτογραφήσουν τις γραμμές μαγνητικού πεδίου που υπάρχουν στο εσωτερικό χείλος της μαύρης τρύπας.

Τι είναι το πολωμένο φως

Οι νέες πολωμένες εικόνες είναι το κλειδί για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το μαγνητικό πεδίο επιτρέπει στη μαύρη τρύπα να «καταβροχθίζει» ύλη και να εκτοξεύει ισχυρούς πίδακες.

Πώς τα μαγνητικά πεδία επηρεάζουν την εικόνα μιας μαύρης τρύπας

Οι φωτεινοί πίδακες ενέργειας και ύλης που αναδύονται από τον πυρήνα του γαλαξία M87 και εκτείνονται τουλάχιστον 5000 έτη φωτός από το κέντρο του είναι ένα από τα πιο μυστηριώδη και δραστήρια χαρακτηριστικά του γαλαξία. Το μεγαλύτερο μέρος της ύλης που βρίσκεται κοντά στην μαύρη τρύπα πέφτει στο εσωτερικό της. Ωστόσο, το υπόλοιπο διαφεύγει λίγο πριν από τη σύλληψή του και εκτοξεύεται πολύ μακριά στο διάστημα με την μορφή πιδάκων.

Οι αστρονόμοι βασίστηκαν σε διάφορα μοντέλα για το πώς συμπεριφέρεται η ύλη κοντά στη μαύρη τρύπα για να κατανοήσει καλύτερα αυτήν τη διαδικασία. Ωστόσο, δεν ξέρουν ακριβώς πώς εκτοξεύονται πίδακες μεγαλύτεροι από τον γαλαξία από την κεντρική του περιοχή, το οποίο είναι τόσο μικρό σε μέγεθος όσο το ηλιακό μας σύστημα, ούτε πώς ακριβώς η ύλη πέφτει στη μαύρη τρύπα. Με τη νέα εικόνα της μαύρης τρύπας και τη σκιά της σε πολωμένο φως, οι αστρονόμοι κατάφεραν για πρώτη φορά να δουν την περιοχή ακριβώς έξω από τη μαύρη τρύπα όπου πραγματοποιείται αυτή η αλληλεπίδραση μεταξύ της ύλης που ρέει προς το εσωτερικό της και της εκτόξευσής της προς τα έξω.

Μετάβαση από την παρατηρούμενη εικόνα προς την καλύτερα προσαρμοσμένη στην θεωρία εικόνα

Οι παρατηρήσεις παρέχουν νέες πληροφορίες σχετικά με τη δομή των μαγνητικών πεδίων ακριβώς έξω από τη μαύρη τρύπα. Η ομάδα διαπίστωσε ότι μόνο θεωρητικά μοντέλα με έντονο μαγνητισμένο αέριο μπορούν να εξηγήσουν αυτό που βλέπουν στον ορίζοντα των γεγονότων της μαύρης τρύπας. Δείχνουν επίσης ότι τα μαγνητικά πεδία στο χείλος της μαύρης τρύπας είναι αρκετά ισχυρά για να απωθήσουν το καυτό αέριο και να το βοηθήσουν ώστε να αντισταθεί στην έλξη της βαρύτητας. Μόνο το αέριο που γλιστράει μέσα από το πεδίο μπορεί να κινηθεί σπειροειδώς προς τον ορίζοντα των γεγονότων.

Για να παρατηρηθεί η καρδιά του γαλαξία M87, συνδέθηκαν οκτώ τηλεσκόπια σε όλο τον κόσμο για να δημιουργήσουν ένα εικονικό τηλεσκόπιο στο μέγεθος της Γης, το Event Horizon Telescope (EHT). Η εντυπωσιακή ανάλυση που λαμβάνεται με το EHT είναι ισοδύναμη με αυτήν που απαιτείται για τη μέτρηση του μήκους μιας πιστωτικής κάρτας στην επιφάνεια της Σελήνης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύονται σήμερα σε δύο ξεχωριστές εργασίες στο The Astrophysical Journal Letters: «First M87 Event Horizon Telescope Results. VII. Polarization of the Ring » και » First M87 Event Horizon Telescope Results. VIII. Magnetic Field Structure near The Event Horizon«. Στην έρευνα συμμετείχαν περισσότεροι από 300 ερευνητές από διάφορα ανά τον κόσμο ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια.

διαβάστε περισσότερες λεπτομέρειες στον ιστότοπο του EHT: «Astronomers Image Magnetic Fields at the Edge of M87’s Black Hole