Στον λαβύρινθο του ψευδοεπιστημονικού σκοταδισμού

Σε συνέντευξη του στην εφημερίδα των συντακτών ο εξελικτικός βιολόγος Λευτέρης Ζούρος  επιχειρηματολογώντας εναντίον του ψευδοεπιστημονικού σκοταδισμού λέει μεταξύ άλλων:
«…Ας μην ξεχνάμε ότι οι φυσικοί, πολύ περισσότερο από τους συναδέλφους τους από τις άλλες φυσικές και τις ανθρωπιστικές επιστήμες, δεν είναι εθισμένοι στην πολυπλοκότητα: απαιτούν μια άμεση σχέση μεταξύ αιτίου/αποτελέσματος, δεν αφήνουν πρόθυμα χώρο στην πιθανοκρατία, απαιτούν ακρίβεια, επαναληψιμότητα και προβλεψιμότητα…»

Επειδή είναι αδιανόητο ένας επιστήμονας που εναντιώνεται στην ψευδοεπιστήμη να ξεκινά το επιχείρημά του λέγοντας ότι «οι φυσικοί δεν είναι εθισμένοι στην πολυπλοκότητα και δεν αφήνουν χώρο στην πιθανοκρατία» , θεωρώ πως η παραπάνω αποστροφή οφείλεται μάλλον στον δαίμονα του Maxwell τυπογραφείου και υποθέτω πως το κείμενο θα διορθωθεί σύντομα …

Το εν λόγω απόσπασμα της συνέντευξης

Κατηγορίες:ΦΥΣΙΚΗ

1. Και ο Αϊνστάιν ειχε πει ο Θεος δεν παίζει ζάρια .

• Είναι αφελές να νομίζετε ότι πρόκειται για τυπογραφικό λάθος. Είναι στοχευμένη επίθεση κατά της Φυσικής.
      Αντιγράφω το μόνο αξιόλογο σχόλιο κάτω από το άρθρο της εφσυν:
      Ο κ. Ζούρος να μη μετατρέπει την προσωπική, πράγματι γελοία, άποψη ενός Φυσικού σε επίθεση στη Φυσική επιστήμη. Γενικότητες και σχόλια του τύπου ότι οι Φυσικοί (και η Φυσική) δεν είναι εθισμένοι στην πολυπλοκότητα καί όταν τη συναντούν αυτομολούν στο υπερπέραν καλό θα ήταν να είχαν αποφευχθεί. Η Φυσική σαν επιστήμη είναι πολύ πιο θεμελιώδης από τη Βιολογία και τη Χημεία και για τη δυσκολία της και πολυπλοκότητα της ας ρωτήσει αυτούς που τη σπούδασαν καθόσον ο ίδιος έχει μαύρα μεσάνυχτα παρότι σε συγγενή επιστήμη . Δεν είναι τυχαίο παγκοσμίως ότι τα «μυαλά» με τη Φυσική και τα Μαθηματικά έχουν σχεδόν μια αμφιμονοσήμαντη αντιστοιχία. Ας ασχοληθεί ο κύριος αυτός με την κβαντομηχανική, τη γενική θεωρία σχετικότητας, τη στατιστική φυσική και φυσική Στερεάς κατάστασης που όλος ο σύγχρονος πολιτισμός στηρίζεται και μετά να ξανακάνει αυτό το γελοίο σχόλιο. Τέλος όπως και ίδιος έγραψε υπήρξαν φυσικοί που συνέβαλαν στην ακόμα περισσότερο θεμελίωση της εξελικτικής θεωρίας και μάλιστα με μοναδικό τρόπο. Όπως πχ ο Φυσικός Φράνσις Κρικ με την ανακάλυψη του dna χρησιμοποιώντας μεθόδους φυσικής Στερεάς κατάστασης για να δώσει έτσι και το έναυσμα της έναρξης της Βιολογίας σε πιο γερά επιστημονικά θεμέλια ώστε να μπορεί τώρα ο κύριος αυτός να μας κάνει τη γελοία κριτική του. Ο Φράνσις Κρικ λοιπον πως δεν αυτομόλησε; Γελοιότητες… Λίγο σεβασμός στην επιστήμη που θεμελίωσε και εξακολουθεί να θεμελιώνει τη δική του (αλλά και άλλες).

ΥΓ. @Themis tavou Και ο Χόκιγκ είχε πει ότι ο Θεός όχι μόνο παίζει ζάρια, αλλά καμιά φορά τα πετάει σε σημεία που δεν μπορούμε να τα βρούμε

2. Συγγνώμη, αλλά εγώ αντιλαμβάνομαι ως εντελώς άστοχη τη δημοσίευση, αλλά και τα σχόλια τύπου «επίθεση στη φυσική».
    Αντί να βλέπουμε την πρόταση μένουμε σε μια φράση μέσα στην πρόταση. Έτσι όλοι έβλεπαν το μήλο όχι την βαρύτητα!
    Τι λέει δηλαδή? Για την φυσική λέει σε σχέση με τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Δεν χρειάζεται πολύπλοκη ανάλυση που χρειάζονται οι ανθρωπιστικές επιστήμες. Πείραμα και απόδειξη λέει κύριοι! Οι φυσικοί λέει δεν είναι εθισμένοι στην πολυπλοκότητα αλλά απαιτούν ακρίβεια, επαναληψιμότητα, προβλεψιμότητα.
    Δεν αφήνουν χώρο στην πιθανοκρατία. Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμαν, θα ήτανε πατίνι. Αλήθεια? Θα ήταν?

• Ο κ. Ζούρος δεν αναφέρεται μόνο στις ανθρωπιστικές επιστήμες αλλά και στις άλλες φυσικές επιστήμες.
      Δεν μπορεί κάποιος που επιχειρηματολογεί εναντίον της ψευδοεπιστήμης να γενικεύει την περίπτωση μιας γελοίας άποψης ενός φυσικού, και το χειρότερο,
      να εξηγεί γιατί «κάποιοι φυσικοί αυτομολούν στο υπερπέραν»! Δηλαδή, να μας δείχνει το μήλο και όχι τη βαρύτητα!
      Ψάξε να βρεις πόσοι από τις ανθρωπιστικές και τις άλλες φυσικές επιστήμες «αυτομόλησαν στο υπερπέραν» και θα πάθεις πλάκα.
      Δώσε την κυματοσυνάρτηση της γιαγιάς σου σε έναν φυσικό και θα σου υπολογίσει την πιθανότητα η γιαγιά σου να είναι ρουλεμάν!

3. Αφού ο κ. Ζούρος δεν το λέει άμεσα, μας αναγκάζει να εικάζουμε:
    ΑΝ -με τεράστια γράμματα «αν»- με τη φράση «αυτομολούν στο υπερπέραν» αναφέρεται σε κάποιους συγκεκριμένους φυσικούς που έχουν μετατρέψει την ΕΕΦ σε σέχτα, τότε -ακόμη και αν έχει δίκιο- καλό θα είναι να μην αερολογεί με τρόπο σαν τους τρόπους αυτών που κατηγορεί.

Αν κάνω λάθος στην εικασία μου, τότε δεν πάει ο νους μου ποιους εννοεί. Ίσως όλους!
    Τότε τι να πω. Πέρα από το προφανές, ότι η κβαντομηχανική έφερε στο προσκήνιο την πιθανοκρατία (που κατ’ αυτόν ειδικά οι φυσικοί απ’ όλους τους επιστήμονες «δεν της αφήνουν πρόθυμα χώρο»), ακόμα και η κλασσική φυσική με τη μελέτη της πολυπλοκότητας και του χάους, πρώτη αυτή ανέφερε ότι «όχι κύριοι, δεν μπορείτε να προβλέψετε τα ζάρια»!

Όμως, δεν ξαφνιάζομαι γιατί η -συμπαθητική κατά τα άλλα- εφημερίδα έχει βγάλει πολλά επιστημονικά «μαργαριτάρια» κατά καιρούς!