Η φωτογραφία ενός νεογέννητου εξωπλανήτη

Ευρωπαίοι επιστήμονες ανακάλυψαν και φωτογράφισαν για πρώτη φορά τη γέννηση ενός εξωπλανήτη. Πρόκειται για ένα αέριο γίγαντα πλανήτη, με μάζα μερικές φορές μεγαλύτερη του Δία, που κινείται μέσα σε ένα πρωτοπλανητικό δίσκο, ένα διαστημικό «μαιευτήριο» γύρω από το άστρο PDS 70, σε απόσταση 370 ετών φωτός από τη Γη.

διαβάστε επίσης: Παρατηρώντας τη γέννηση ενός πλανήτη

Είναι ο πρώτος επιβεβαιωμένος εξωπλανήτης που ανακαλύπτεται σε τόσο πρώιμο στάδιο της ζωής του. Έχουν μέχρι σήμερα ανακαλυφθεί περίπου 3.800 εξωπλανήτες διαφόρων μεγεθών, αλλά κανένας τόσο…μωρό. Ο εξωπλανήτης ακόμη μεγαλώνει, προσελκύοντας υλικά από τον περιβάλλοντα πρωτοπλανητικό δίσκο.

Η πρώτη ξεκάθαρη φωτογραφία σχηματισμού εξωπλανήτη. Πρόκειται για το φωτεινό αντικείμενο δεξιά από το κέντρο της εικόνας. Το κέντρο της εικόνας φαίνεται μαύρο γιατί εκεί βρίσκεται το άστρο PDS 70, του οποίου το φως μπλοκαρίστηκε.

Η παρατήρηση του νεογέννητου εξωπλανήτη PDS 70b έγινε με το όργανο SPHERE του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου (VLT) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή. Οι αστρονόμοι, με επικεφαλής τη Μίριαμ Κέπλερ του γερμανικού Ινστιτούτου Αστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Χαϊδελβέργη, έκαναν δύο σχετικές δημοσιεύσεις στο περιοδικό αστρονομίας και αστροφυσικής «Astronomy and Astrophysics».

Το μητρικό άστρο PDS 70, γνωστό και ως Τ του Ταύρου, είναι ένας νεαρός νάνος που έχει ηλικία μόνο 5,4 εκατομμυρίων ετών. Περιβάλλεται από ένα μεγάλο δίσκο αερίων και σκόνης, που έχει πλάτος περίπου 130 αστρονομικών μονάδων (μια τέτοια μονάδα ισοδυναμεί με την απόσταση Γης-Ήλιου).

Ο εν λόγω εξωπλανήτης, που φαίνεται να περιβάλλεται από νέφη, χρειάζεται περίπου 120 γήινα χρόνια για να κάνει μια πλήρη περιφορά (το «έτος» του) γύρω από το άστρο του, από το οποίο απέχει γύρω στα τρία δισεκατομμύρια χιλιόμετρα (περίπου όσο η απόσταση Ουρανού-Ηλιου). H θερμοκρασία της επιφάνειάς του εκτιμάται σε σχεδόν 1.000 βαθμούς Κελσίου, πολύ υψηλότερη από κάθε πλανήτη του δικού μας ηλιακού συστήματος.

πηγή: http://www.amna.gr/home/article/272834/Europaioi-epistimones-fotografisan-gia-proti-fora-ena-neogennito-exoplaniti = – http://www.eso.org/public/images/eso1821a/

(νεώτερη ενημέρωση 3/5/2021)

To Hubble φωτογράφισε έναν κοσμικό τοκετό

Σε απόσταση 370 ετών φωτός από την Γη στον αστερισμό του Κενταύρου βρίσκεται το άστρο PDS 70. Εκεί έχει σχηματιστεί ένας δίσκος κοσμικής ύλης ο οποίος αποτελεί την πηγή του σχηματισμού πλανητών. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble έστρεψε το βλέμμα του στο σύστημα του PDS 70 και κατάφερε καταγράψει απευθείας εικόνες ενός γιγάντιου πλανήτη που γεννιέται εκεί.

O στεμματογράφος του Hubble κρύβει το είδωλο του άστρου ώστε να αναδειχθεί ο πολύ χλωμότερος πλανήτης (Joseph DePasquale / STScI)

Πρόκειται για ένα πλανήτη που οι παρατηρήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής δείχνουν ότι έχει μάζα τρεις φορές μεγαλύτερη από αυτή του μεγαλύτερου πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος, του Δία. «Δεν γνωρίζουμε πολλά για το πώς ένας πλανήτης μετά τον αρχικό του σχηματισμό αναπτύσσεται και μετατρέπεται σε γιγάντιο. Αυτό το πλανητικό σύστημα μας δίνει για πρώτη φορά την δυνατότητα να παρατηρήσουμε απευθείας την κοσμική ύλη να πέφτει πάνω σε ένα πλανήτη. Η έρευνα μας ανοίγει ένα νέο παράθυρο σε αυτό τον τομέα» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Μπρένταν Μπάουλερ, καθηγητής αστρονομίας στο Πανεπιστημίου του Τέξας και μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Ο πλανήτης που ονομάστηκε PDS 70b σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα που έκανε την ανακάλυψη συνεχίζει να συλλέγει υλικά από τον δίσκο αλλά κατά πάσα πιθανότητα βρίσκεται στα τελικά στάδια του σχηματισμού του και το μέγεθος του θα είναι περίπου αυτό που γνωρίζουμε σήμερα.

Οι ερευνητές είναι ενθουσιασμένοι εκτός των άλλων και από το γεγονός ότι κατάφεραν να κάνουν την ανακάλυψη χρησιμοποιώντας το ηλικίας 31 ετών Hubble που έχει ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη και προσδοκία τόσο για την διάρκεια ζωής του όσο και τις ικανότητες του. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το πιο προηγμένο και ισχυρό διαστημικό τηλεσκόπιο που έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, το James Webb, θα εκτοξευτεί το προσεχές φθινόπωρο για να αντικαταστήσει το Hubble το οποίο θα… συνταξιοδοτηθεί αλλά με τέτοιες επιδόσεις που συνεχίζει να έχει το Hubble η επιστημονική κοινότητα αναμένεται να πιέσει για την συνέχιση της λειτουργίας του.

πηγή: https://www.naftemporiki.gr/story/1721906/to-hubble-fotografise-enan-kosmiko-toketohttps://www.nasa.gov/feature/goddard/2021/hubble-watches-how-a-giant-planet-grows