Ένα διαστρικό ταξίδι διάρκειας 6300 ετών προς τον Εγγύτατο του Κενταύρου

Posted on 24/06/2018

Στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας «Αιχμάλωτο Σύμπαν» του Harry Harrison, ο αστεροειδής «Έρως» έχει μετατραπεί σε τεράστιο διαστημικό σκάφος – αποικία που ταξιδεύει προς το πλησιέστερο άστρο στον ήλιο μας, τον Εγγύτατο του Κενταύρου. Κι όταν λέμε «πλησιέστερο άστρο» εννοούμε μια απόσταση 4,3 έτη φωτός!

Oι συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας πάντα υπέθεταν την περιφορά κατοικίσιμων εξωπλανητών γύρω από το άστρο αυτό – κάτι που επιβεβαιώθηκε πρόσφατα. Έτσι και στο μυθιστόρημα «Αιχμάλωτο Σύμπαν» ο στόχος του τεράστιου διαστημικού σκάφους είναι εποίκηση ενός τέτοιου εξωπλανήτη.

Επειδή ένα τέτοιο ταξίδι διαρκεί χιλιάδες χρόνια, οι επιβάτες του διαστημικού σκάφους στην μυθοπλασία του Harrison, αποτελούσαν δυο ομάδες που ζούσαν η μια χωριστά από την άλλη. Για να διατηρείται η τάξη στο διαστημόπλοιο, η ζωή εξελισσόταν κάτω από αυστηρότατους κανόνες και οι επιβάτες του είχαν τροποποιηθεί γενετικά ώστε να διαθέτουν χαμηλή ευφυΐα – γεγονός που εξασφάλιζε την τυφλή υπακοή στους κανόνες. Οι δυο ομάδες θα μπορούσαν να αναμειχθούν μόλις θα έφταναν στον Εγγύ του Κενταύρου, ενεργοποιώντας έτσι ένα γονίδιο ευφυΐας που μέχρι τότε βρίσκονταν σε λανθάνουσα κατάσταση…

Και σε άλλα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας περιγράφεται η ιδέα ενός τέτοιου διαστρικού ταξιδιού χωρίς επιστροφή, με διαστημόπλοια-κιβωτούς, όπου γενιές ανθρώπων γεννιούνται, ζουν και πεθαίνουν μέχρι ολοκληρωθεί το ταξίδι.

Παράλληλα με τους συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας, υπάρχουν και πολλοί επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί σοβαρά με την μεταφορά ανθρώπινων αποικιών πέραν του ηλιακού μας συστήματος.

Για παράδειγμα, ένα ερώτημα που τέθηκε από τους ερευνητές F. Marin και C. Beluffi είναι «πόσοι άνθρωποι πρέπει να ξεκινήσουν ένα ταξίδι για τον Εγγύτατο του Κενταύρου b, ώστε να είναι βέβαιο πως κάποιοι απόγονοί τους θα επιβιώσουν μέχρι το τέλος του ταξιδιού;»

Η απάντηση δίνεται στην πρόσφατη εργασία τους με τίτλο «Computing the minimal crew for a multi-generational space travel towards Proxima Centauri b»

Το Apollo 11 έφτασε στη Σελήνη με μια μέση ταχύτητα περίπου 40.000 χιλιόμετρα την ώρα. Αν είχε ως στόχο τον Εγγύτατο του Κενταύρου θα έφτανε μετά από 100.000 χρόνια και πάνω. Όμως τα διαστημόπλοια γίνονται ταχύτερα. Το διαστημικό σκάφος Parker Solar Probe, που θα εκτοξευθεί αυτό το καλοκαίρι με σκοπό την εξερεύνηση του ήλιου θα κινηθεί με ταχύτητα μεγαλύτερη από 700.000 χιλιόμετρα την ώρα, περίπου το 0,067% της ταχύτητας του φωτός. Οι Marin και Beluffi υποθέτουν ότι αν το διαστημόπλοιο με στόχο τον Εγγύ του Κενταύρου έχει αυτή την ταχύτητα, τότε το ταξίδι θα διαρκούσε περίπου 6300 χρόνια. Ποιος είναι ο ελάχιστος αριθμός ανδρών και γυναικών που θα κατάφερνε να δημιουργήσει τις πολλές διαδοχικές υγιείς γενιές σε ένα τέτοιο ταξίδι διάρκειας 63 αιώνων;

Ποιο είναι το ελάχιστο πλήρωμα που θα μπορούσε να διατηρήσει έναν γενετικά υγιή πληθυσμό στο χρονικό πλαίσιο ενός διαστρικού ταξιδιού με στόχο τον Εγγύτατο του Κενταύρου

Η μελέτη τους προβλέπει πως ένα αρχικό πλήρωμα 14 ζευγαριών έχει μηδενική πιθανότητα να φτάσει στον Εγγύ του Κενταύρου. Μια τέτοια μικρή ομάδα δεν έχει αρκετή γενετική ποικιλομορφία ώστε να επιβιώσει. Αν το αρχικό πλήρωμα συνίσταται από 25 άνδρες και 25 γυναίκες, η πιθανότητα ολοκλήρωσης του ταξιδιού φτάνει στο 50%, και αν το ταξίδι ξεκινήσει με 49 ζευγάρια και πάνω τότε οι πιθανότητες επιτυχίας φτάνουν στο 100%.  Οι λεπτομέρειες των υπολογισμών και των παραμέτρων που λαμβάνουν υπόψιν τους οι συγγραφείς περιέχονται εδώ: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1806/1806.03856.pdf.

Υπάρχουν πολλοί που αναρωτιούνται αν τα πληρώματα τέτοιων διαστημικών σκαφών έχουν το δικαίωμα να φέρνουν στον κόσμο παιδιά, καταδικασμένα να περάσουν ολόκληρη τη ζωή τους σε έναν κλειστό χώρο, μακριά από το όμορφο και ασφαλές γήινο περιβάλλον.

Υπάρχει ισχυρός αντίλογος σ’ αυτόν τον ηθικό προβληματισμό. Πόσα παιδιά που γεννιούνται στον πλανήτη μας απολαμβάνουν μια όμορφη και ήρεμη ζωή; Πόσα παιδιά σκοτώνονται εξαιτίας των πολέμων, πεθαίνουν σε μια εποχή αφθονίας από πείνα είτε από αρρώστιες που θα μπορούσαν εύκολα να θεραπευθούν; Ή αφανίζονται, καθώς οι γονείς τους υποχρεώνονται να διανύσουν τις απάνθρωπες διαδρομές της προσφυγιάς .  κι αν επιβιώσουν, στην καλύτερη περίπτωση να γίνουν μαζί με τους γονείς τους οι σύγχρονοι σκλάβοι του δυτικού πολιτισμού μακριά από την πατρίδα τους.

Μερικές φορές ο πλανήτης μας φαίνεται να λειτουργεί σαν το διαστημικό σκάφος του μυθιστορήματος «Αιχμάλωτο Σύμπαν» του Harry Harrison. Οι επιβάτες του διαστημοπλοίου-Γη υπέστησαν τέτοια πλύση εγκεφάλου, ώστε να εμφανίζουν μειωμένη ευφυΐα και να υπακούουν άκριτα τους αυστηρούς κανόνες που δημιουργήθηκαν για να εξασφαλίσουν το «καλό» τους.