Το οριστικό τέλος του Philae;

Posted on 12/01/2016

(νεώτερη ενημέρωση 12-2-2016)

Οι επιστήμονες εγκατέλειψαν κάθε ελπίδα ότι θα αποκαταστήσουν την επαφή με τη διαστημοσυσκευή Philae που βρίσκεται από τον Νοέμβριο του 2014 στην επιφάνεια του κομήτη 67P/Churyumov-Gerasimenko, καθώς δεν μπορεί να συλλέξει ηλιακή ενέργεια επειδή βρίσκεται στη σκιά.
Το Γερμανικό Αεροδιαστημικό Κέντρο (DLR) ανακοίνωσε πως οι ειδικοί πιστεύουν ότι το διαστημικό σκάφος έχει καλυφθεί πλέον με σκόνη και ότι έχει παγώσει σε τέτοιο βαθμό που είναι αδύνατον να επαναλειτουργήσει. «Δυστυχώς οι πιθανότητες να αποκατασταθεί η επαφή του με το Κέντρο Ελέγχου του DLR είναι σχεδόν μηδενικές και θα σταματήσουμε να του στέλνουμε νέες εντολές», είπε ο Stephan Ulamec, ο διευθυντής προγράμματος του Philae.
«Θα μας προκαλούσε κατάπληξη αν παίρναμε τώρα ένα σήμα», εξήγησε ο Ulamec.
Μολονότι η ομάδα παρακολούθησης του ρομπότ πιστεύει ότι το Philae δεν είναι καλυμμένο με πάγο, τα ηλιακά πάνελ που επαναφορτίζουν τις μπαταρίες του μάλλον έχουν σκεπαστεί από σκόνη. Επιπλέον, τη νύχτα η θερμοκρασία στον κομήτη μπορεί να πέσει ακόμη και κάτω από τους -180 βαθμούς Κελσίου, καθώς ο κομήτης απομακρύνεται πλέον από τον ήλιο. Έτσι ο κομήτης και το ρομπότ ψύχονται και το Philae δεν είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί σε τέτοιες συνθήκες.
Η γαλλική διαστημική υπηρεσία CNES (Εθνικό Κέντρο Διαστημικών Ερευνών) εμφανίστηκε πάντως λιγότερο απαισιόδοξη, στη δική της ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι η Rosetta βρίσκεται αρκετά κοντά ώστε να «ακούσει» το Philae, αν εκπέμψει κάποιο σήμα.

«Μολονότι ελάχιστη, η ελπίδα να ακούσουμε και πάλι το μικρό ρομπότ εξακολουθεί να υφίσταται, η Rosetta πλησιάζει ανά τακτά διαστήματα τον κομήτη», τόνισε το CNES.
Τις τελευταίες ημέρες οι επιστήμονες του DLR, του CNES και της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας ESA εξέτασαν από κοινού την τύχη του μικρού διαστημικού ρομπότ, οι περιπέτειες του οποίου συνάρπαζαν πριν από λίγους μήνες όλον τον κόσμο. Έπειτα από ένα ταξίδι 10 ετών ως επιβάτης της Rosetta, το Philae έγραψε ιστορία στις 12 Νοεμβρίου 2014 καθώς έγινε το πρώτο διαστημικό σκάφος που προσγειώθηκε σε κομήτη. Δεν κατάφερε όμως να αγκιστρωθεί σωστά, αναπήδησε αρκετές φορές και κατέληξε μισοαναποδογυρισμένο, στη σκιά.
Παρά την «ατυχή» προσγείωση, πρόλαβε να εργαστεί εντατικά επί 60 ώρες και να στείλει τα δεδομένα που συγκέντρωσε πίσω στη Γη, προτού να σταματήσει, αφού δεν είχε πλέον ενέργεια.
ESA_Rosetta_Philae_comet_67P_lander_trajectory_reconstruction_625Οι επιστήμονες που ήταν υπεύθυνοι για την αποστολή δυσκολεύτηκαν να πουν το τελευταίο αντίο. Ζήτησαν μάλιστα από την ESA να στείλει τη Rosetta –η οποία απέχει 50 χιλιόμετρα από τον 67Ρ– να πραγματοποιήσει μια σειρά από σύντομες υπερπτήσεις τις επόμενες εβδομάδες πάνω από το σημείο όπου βρίσκεται το Philae. «Ρωτήσαμε αν είναι δυνατό κάτι τέτοιο, όμως ξέρουμε ότι η ESA έχει πολλούς λόγους να μην δεχτεί αυτό το αίτημα», το οποίο έχει κυρίως «συμβολικό» χαρακτήρα, παραδέχτηκε ο Ulamec.
Αν και η αποστολή αυτή είναι επικίνδυνη για τη Rosetta στην παρούσα φάση, επειδή ο κομήτης συνεχίζει να εκτινάσσει αέρια και σκόνη μετά το πέρασμά του από το περιήλιο, τον Αύγουστο, ίσως να μπορέσει να φτάσει σε απόσταση 10-20 χιλιομέτρων από την επιφάνεια του 67Ρ το καλοκαίρι. Θα προσπαθήσει τότε να «ξετρυπώσει» το Philae για να τραβήξει φωτογραφίες.
Η αποστολή της Rosetta θα τερματιστεί τον Σεπτέμβριο, όταν θα προσεδαφιστεί όσο πιο ομαλά μπορεί στον κομήτη για να τελειώσει τις ημέρες της παρέα με τον αχώριστο σύντροφό της…
imerisia.gr  – www.dlr.de
=======================
12-1-2016

Το γράφημα δείχει τη δύσκολη προσγείωση που είχε το Philae στο κομήτη

Το γράφημα δείχει τη δύσκολη προσγείωση που είχε η διαστημοσυσκευή Philae στο κομήτη

Απέτυχαν μάλλον και οι τελευταίες προσπάθειες επικοινωνίας με την διαστημοσυσκευή Philae που προσγειώθηκε το Νοέμβριο του 2014 στον κομήτη 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Οι επιστήμονες της αποστολής επιχείρησαν να ενεργοποιήσουν έναν μηχανισμό που θα έστρεφε και θα απομάκρυνε τη σκόνη από τους ηλιακούς συλλέκτες της διαστημοσυσκευής, έτσι ώστε να αρχίσουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Δυστυχώς όμως οι προσπάθειες δεν απέδωσαν.

Θα γίνουν μερικές ακόμα προσπάθειες, αλλά κάθε μέρα ο κομήτης απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τον ήλιο, η θερμοκρασία στην επιφάνειά του θα ελαττώνεται, και οι πιθανότητες επαναλειτουργίας του Philae μέρα με τη μέρα εξανεμίζονται. Κι είναι κρίμα γιατί στην μνήμη του υπάρχουν πολύ περισσότερα δεδομένα από αυτά που πρόλαβε να στείλει στη Γη το Νοέμβριο του 2014.

Όμως, ακόμα κι αν το Philae δεν ξαναλειτουργήσει, θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη ανθρώπινη κατασκευή που προσγειώθηκε σε κομήτη. Επιπλέον, ανίχνευσε στην επιφάνεια του κομήτη οργανικά μόρια, και μεταξύ αυτών κάποιες οργανικές ενώσεις που δεν είχαν ανιχνευθεί ξανά σε κομήτες.

rosetta_philaeΤο μητρικό σκάφος Rosetta, το οποίο μετέφερε την διαστημοσυσκευή Philae, εξακολουθεί να παρακολουθεί τον κομήτη 67P/Churyumov-Gerasimenko από μακρινή απόσταση. Οι υπεύθυνοι της αποστολής σχεδιάζουν να ρίξουν τη Rosetta πάνω στον 67P, ελπίζοντας έτσι να συλλέξουν περισσότερες εικόνες από την περιοχή προσγείωσης του Philae, κάτι που θα τους βοηθήσει να αξιολογήσουν καλύτερα τα δεδομένα που έλαβαν τον Νοέμβριο του 2014.

newscientist.com