Ο Νεύτωνας τώρα δικαιώνεται

… στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του Λυκείου, απ’ όπου εξαφανίζεται το μάθημα της Φυσικής

newton5Όταν πέθανε ο Νεύτωνας η ανιψιά του Catherine Barton βρήκε ένα σεντούκι που, προς μεγάλη της απογοήτευση περιείχε μόνο χαρτιά: μια τεράστια ποσότητα σημειώσεων, από τις οποίες – πέρα από κάθε προσδοκία – λίγες αφορούσαν τα μαθηματικά και τη φυσική, και οι περισσότερες τη θεολογία και την αλχημεία. Μακροσκελείς ερμηνείες της Αποκάλυψης και των προφητειών του Δανιήλ – όλες αυστηρά αιρετικές. Εκτείνονταν από την απόρριψη του τριαδικού δόγματος μέχρι την ταύτιση της καθολικής εκκλησίας με το θηρίο της αποκάλυψης και του πάπα με τον αντίχριστο. Κι ακόμα αμέτρητες σελίδες για τη μεταστοιχείωση, τη φιλοσοφική λίθο.
Οι σημειώσεις αυτές ρίχνουν φως στη στριφνή και σύνθετη προσωπικότητα του Νεύτωνα. Οι θεολογικές και οι αλχημιστικές μελέτες ήταν η βασική ασχολία του Νεύτωνα.
Μέσα από τις μελέτες αυτές γεννήθηκαν όχι μόνον οι στόχοι αλλά και η μέθοδος που παρήγαγαν τα Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica.

Ο λογικός πυρήνας της νευτώνειας επιστημονικής μεθόδου – καταρτίστηκε αρχικά για να ερμηνεύσει τη γλώσσα των Γραφών, ιδιαίτερα της αποκάλυψης και μόνο αργότερα εφαρμόστηκαν στη Φυσική. Ο Νεύτωνας πίστευε ακράδαντα πως η αλήθεια είναι μια, και μόνο ένας δρόμος υπάρχει για να προσεγγίσει κανείς τη βεβαιότητα: η γνώση της μεταφορικής γλώσσας που χαρακτηρίζει τις προφητείες.

Για τον Νεύτωνα η επιστημονική μέθοδος δεν ήταν παρά η απλουστευμένη εκδοχή της ορθής μεθόδου για την ερμηνεία των προφητειών: η γνώση των Γραφών ήταν το θεμέλιο και η προϋπόθεση για την τέλεια γνώση του φυσικού κόσμου.

Και γιατί λοιπόν ο Νεύτωνας τώρα δικαιώνεται;

Αφού ο Νεύτωνας είχε ως κύρια ασχολία τη Θεολογία κι όχι τη Φυσική, έτσι και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών 2015 – 16 που θα εφαρμόσει το Υπουργείο Παιδείας στο Λύκειο καταργεί καρατομεί το μάθημα της Φυσικής, διατηρώντας τα Θρησκευτικά ακλόνητα. Το «Δια της μέτρησης προς την γνώση», που ήθελε να γράψει ως σύνθημα πάνω από την είσοδο κάθε εργαστηρίου Φυσικής ο πρωτοπόρος Κamerling – Onnes , αντικαθίσταται με το «Δια της πίστης προς την γνώση».

Μιας και στην διδακτέα ύλη των Θρησκευτικών αναλύεται η θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης, ίσως  να συμπεριληφθούν εκεί μερικοί ακόμα ανούσιοι προβληματισμοί όπως: υπάρχει βαρύτητα πάνω από την ατμόσφαιρα της Γης; τα κινητά τηλέφωνα εκπέμπουν ραδιενέργεια; γιατί το χρώμα του ουρανού είναι μπλε; ποια είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα στο σύμπαν; τι συμβαίνει στο εσωτερικό των άστρων; τι είναι υπερηχογράφημα; τι είναι  μαύρες τρύπες και τι σκουληκότρυπες; τι είναι ακτίνες Χ; τι είναι συντονισμός; τι είναι αντιύλη; τι γίνεται στον LHC; πως «στέκεται» στο διάστημα ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός; τι σημαίνει η αρχή της αβεβαιότητας; κ.ο.κ.

Κι αν δεν χωράνε όλα αυτά στην ύλη των Θρησκευτικών, χωράνε στο μάθημα των πρότζεκτς ή στα διάφορα «προγράμματα» που υλοποιούνται στα σχολεία. Εκεί όπου ο καθένας διδάσκει ότι νάναι … ακόμα και Φυσική, χωρίς να ξέρει Φυσική.

Γιατί όπως είχε πει κάποτε ο Μαρξ: «η Φυσική είναι το όπιο του λαού». Ή μήπως όχι;

Πηγή: «Αλλοπαρμένες Μεγαλοφυίες», Federico Di Trocchio, εκδόσεις Τραυλός

Κατηγορίες:ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ

1. Το οτι εχουν αυξηθεί οι ωρες αλλων ανουσιων μαθηματων οπως η κοινωνιολογία δεν σας πειραζει;
    Μονο με τα θρησκευτικα εχετε προβλημα;

• προφανως και η κοινωνιολογια δεν ειναι ανουσιο μαθημα..

• συγκρίνεις την κοινωνιολογία με το σκοτάδι και την προκατάληψη; του υπουργείου είσαι; δηλαδή το παιδί σου θέλεις να πιστεύει ότι το σύμπαν φτιάχτηκε πριν 4.500 χρόνια και ότι η Γη είναι το κέντρο του σύμπαντος και επίπεδη; Δρομοκαΐτειο.

2. «…έτσι και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών 2015 – 16 που θα εφαρμόσει το Υπουργείο Παιδείας στο Λύκειο καταργεί το μάθημα της Φυσικής,..» Το άρθρο χρειάζεται διόρθωση γιατί αφήνει να εννοηθεί ότι καταργείται το μάθημα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Στη πραγματικότητα, καταργείται το μάθημα στη Γενική Παιδεία της Γ Λυκείου και υπάρχει σαν μάθημα κατεύθυνσης των Θετικών σπουδών (που -μάλλον- λίγοι μαθητές θα επιλέγουν). Συνολικά υποβαθμίζεται σαν μάθημα επειδή ένας μαθητής της Β Λυκείου που δεν θέλει να ακολουθήσει θετικές σπουδές ξέρει ότι δεν θα εξεταστεί σε αυτό στις Πανελλήνιες εξετάσεις (όπως συνέβαινε μέχρι τώρα) με πιθανή συνέπεια την αδιαφορία ενός ποσοστού των μαθητών ως προς το μάθημα της Φυσικής.

• ΟΚ ας πούμε ότι προς το παρόν η φυσική «καρατομείται». ΄Όμως έτσι όπως πάει το πράγμα η «κατάργηση» γίνεται αργά και σταθερά…

• Από ανακοίνωση του υπουργείου:»Θέμα: Ανάληψη καθηκόντων από τον νέο Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας του ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ, Θωμά Μαλούτα…….
        ….Η επιλογή αυτή σηματοδοτεί, επίσης, την έμφαση που θέλει να δώσει η νέα ηγεσία του Υπουργείου στον τομέα των Κοινωνικών Επιστημών.»

Τυχαίο; 🙂

• Ο Μαλούτας υπηρετεί με τις έρευνές του το χώρο της διεπιστημονικοτητας (αρά: διαθεματικότητας για τα καθ΄ υμάς). Μακάρι να διαδοθεί αυτό το πνεύμα.

3. Είναι προφανές, κατ’ εμέ, ότι αν ένα μάθημα έπρεπε να είναι επιλογής στη Γ Λυκείου είναι τα θρησκευτικά. Και δεν αναφέρομαι σε απαλλαγές κλπ αλλά ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ. Αντίθετα, η κοινή λογική λέει ότι η Κοινωνιολογία θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον επιλογής κι αυτό κι όχι μάθημα Προσανατολισμού. Είναι προφανές ότι χάθηκε από την ηγεσία του Υπουργείου μια ευκαιρία να βάλει μερικά αυτονόητα πράγματα στη θέση τους. Απ’ ότι φαίνεται ο Διαφωτισμός αργεί να φτάσει ακόμα στην Ελλάδα.

4. Νομιζω οτι το προβλημα εχει ως εξης. Στο λύκειο υπαρχουν παιδιά που θα ακολουθησουν σχολες που απαιτούν γνωσεις σε θετικες επιστήμες και παιδια που δεν θα ξανα συναντήσουν ποτέ στη ζωη τους ουτε καν τη θεωρία της κρουσης… (ποσο μάλλον αλλα πιο συνθετα θεματα της φυσικης).. Νομιζω λοιπον πως αντι να κατάργηθει η φυσικη απο την γενικη παιδεια να αντικατασταθει με ενα μαθημα που θα έχει εκλα’ι’κευμένα θέματα και θεωρίες φυσικης και κοσμολογιας χωρις ομως να εισέρχεται σε μαθηματικες αποδειξεις ή τυπους.. οι θεωριες αυτες απο μόνες τους είναι αρκετές για να «ανοιξουν» το μυαλο. Ας ρωτησουν στη β λυκειου οσους δεν ακολουθουν θετικες επιστημες τι συμβαινει κοντα στην ταχυτητα του φωτός ποση ειναι η διαμετρος του γαλαξια μας ή τι ειναι η βαρυτητα (για να μην πιστεύουν ανοησιες για θεωριες της κοιλης γης ή των εξωγηινων που ερχονται σε 4 λεπτα απ τον Σείριο) Ας ρωτήσουν ποιο ειναι το ονομα του πιο κοντινού αστεριού στη γη, να δουμε ποσοι θα πουν τη σωστη απάντηση!

• Συμφωνώ κατά βάση. Πιστεύω ότι δίνοντας ένα βιβλίο που θα κάνει πολλούς μαθητές να αγαπήσουν τη Φυσική (με ελάχιστες μαθηματικές σχέσεις) όπως το «Οι έννοιες της Φυσικής» του Paul Hewit έχουμε πολλά να κερδίσουμε. Αλλά καμία ηγεσία δεν έχει τα κότσια να το κάνει αυτό, είτε του υπουργείου είτε της Ε.Ε.Φ. ή του Ι.Ε.Π.

• Καλό.

5. “Η Φυσική στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση”
    Πέμπτη 14 Μαΐου 2015, 17:00
    Αμφιθέατρο Νέων Κτηρίων ΣΕΜΦΕ
    Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου

Click to access PROGRAMMA_HMERIDAS_FYS.pdf

6. Έλεος…την εποχή που μπροστά στα μάτια όλης της της Ανθρωπότητας εξελίσεται το μμεγαλύτερο πειραμα στην ιστορια εμεις λειτουργούμε σαν τσιχαντιστες

7. Η δολοφονία της Φυσικής
    του Χάρη Χαραλαμπίδη

Στο σχολιασμό της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών για τα θέματα Φυσικής των Πανελληνίων εξετάσεων αναφέρεται ότι τα θέματα ,ήταν δύσκολα και απαιτητικά και απαιτούσαν από τους υποψηφίους να έχουν βαθειά γνώση του αντικειμένου της Φυσικής.

Διαβάζοντας την ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών για τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων στην Φυσική μου δημιουργήθηκε η απορία ,που ήταν τόσο καιρό η Ε.Ε.Φ ,όταν αλλοιωνόταν και διαστρεβλώνονταν το περιεχόμενο σπουδών του μαθήματος Φυσικής στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο και το οποίο καθόλου δεν οδηγεί τα παιδιά σε βαθειά κατανόηση της Φυσικής ;

Εδώ και 30 χρόνια περίπου η ύλη και το περιεχόμενο της Φυσικής ακρωτηριάζεται .
    Περικόπτονται ουσιαστικές έννοιες και μεγέθη από την ύλη του μαθήματος ,τόσο μέσα από τα Αναλυτικά προγράμματα Σπουδών ,όσο και από τα διδακτικά βιβλία αφαιρούνται «κατά καιρούς» σημαντικές έννοιες με απλές Υπουργικές αποφάσεις.

Αρκεί κανείς να ανατρέξει στο βιβλίο Φυσικής της Γ’ Γυμνασίου που διδασκόταν στα Ελληνικά σχολεία την δεκαετία του 90 για να διαπιστώσει ότι στην δεκαετία του 90 στα σχολεία στην
    Γ΄ Γυμνασίου διδάσκονταν σημαντικές έννοιες ,φαινόμενα και νόμοι της Φυσικής που σήμερα διδάσκονται μόνο στην Γ΄ Λυκείου π.χ. «Ταλαντώσεις ,κύματα , θεμελιώδης εξίσωση της κυματικής, ηλεκτρομαγνητικά κύματα , γωνιακή ταχύτητα , περίοδος εκκρεμούς, μαγνητικό πεδίο και ένταση μαγνητικού πεδίου, ορμή, Στροφορμή» κ.λ.π

Οι έννοιες αυτές και αντίστοιχα μεγέθη που διδάσκονται σήμερα μόνο στην Γ’ Λυκείου,αφαιρέθηκαν από τα προγράμματα Σπουδών και από τα βιβλία Φυσικής των μικρότερων τάξεων επειδή κρίθηκε ότι τα παιδιά ήταν ανώριμα για να τα αφομοιώσουν.
    Η έννοια της επιτάχυνσης και οι νόμοι της επιταχυνόμενης κίνησης αφαιρέθηκαν εντελώς από την ύλη της Φυσικής του Γυμνασίου γιατί κρίθηκε ότι τα παιδιά δεν ήταν ώριμα για να την αφομοιώσουν, κρίθηκε όμως σκόπιμο ότι τα παιδιά έπρεπε να «παπαγαλίσουν» την έννοια «Επιτάχυνση της βαρύτητας» ,χωρίς να ξέρουν τι είναι η επιτάχυνση.
    Η έννοια της «μετατόπισης» αφαιρέθηκε εντελώς από την ύλη Φυσικής του Γυμνασίου γιατί τα παιδιά δεν μπορούσαν να την αφομοιώσουν , κρίθηκε όμως σκόπιμο ότι μπορούν να εκτελούν εργαστηριακή άσκηση που χρησιμοποιεί την «μετατόπιση»….
    Ο «Νόμος του Coulomb» που περιέχει σχετικά σύνθετο μαθηματικό τύπο διδάσκεται στην
    Γ΄ Γυμνασίου ,όμως «ο Νόμος της Παγκόσμιας έλξης» που περιέχει τον ίδιο σχεδόν μαθηματικό τύπο αφαιρέθηκε εντελώς από τα σχολικά βιβλία.
    Η μελέτη των φαινόμενων «Κυκλική κίνηση», «Βολές» ,«Κρούσεις» αφαιρέθηκαν από την ύλη της Α΄ λυκείου και διδάσκονται μόνο στην Γ΄ Λυκείου .
    Η μελέτη του «Φωτός» και των «Ατομικών και Πυρηνικών» φαινόμενων διδασκόταν μέχρι πέρσι σε μάθημα μιας ώρας την βδομάδα στην Γ’ Λυκείου και εφέτος τα κεφάλαια αυτά μπήκαν στο βιβλίο Φυσικής Γενικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου που ασχολείται κυρίως με φαινόμενα ηλεκτρισμού και από το οποίο φυσικά αφαιρέθηκαν τα φαινόμενα του ηλεκτρομαγνητισμού.
    Στο κεφάλαιο που αφορά την μελέτη φαινομένων του «Φωτός» τα παιδιά καλούνται να κατανοήσουν την κυματική και σωματιδιακή φύση του φωτός ,χωρίς να έχουν διδαχθεί ποτέ πριν κύματα .
    Στο κεφάλαιο που αφορά «Ατομικά Φαινόμενα» τα παιδιά καλούνται να κατανοήσουν τις συνθήκες του Βohr για την δομή του ατόμου του υδρογόνου στις οποίες περιέχεται η έννοια της «Στροφορμής» χωρίς να έχουν διδαχθεί ποτέ «Στροφορμή» και χωρίς να έχουν διδαχθεί αρχές κβαντικής φυσικής.
    Στην Φυσική κατεύθυνσης της Β’ Λυκείου τα παιδιά διδάσκονται προχωρημένες έννοιες θερμοδυναμικής , χωρίς να έχουν διδαχθεί ποτέ το κεφάλαιο της θερμότητας ,το οποίο ενώ περιεχόταν στην ύλη της Α΄ Λυκείου ,ποτέ δεν διδασκόταν, και τα 2 τελευταία χρόνια αφαιρέθηκε εντελώς….
    Στην ύλη φυσικής της Α΄ Λυκείου πριν από 2 χρόνια προστέθηκε ξαφνικά το 2ο Κεφάλαιο του βιβλίου Φυσικής Γενικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου που διαπραγματεύεται φαινόμενα, , έννοιες και μεγέθη που αφορούν το «Ηλεκτρικό ρεύμα» .Στο κεφάλαιο αυτό χρησιμοποιούνται μεγέθη και έννοιες που περιέχονται στο 1Ο Κεφάλαιο του βιβλίου Φυσικής της Β΄ λυκείου και το οποίο φυσικά δεν είχαν διδαχτεί τα παιδιά της Α’ Λυκείου. , έπρεπε όμως να κατανοήσουν και να «παπαγαλίσουν» το περιεχόμενο του 2ου κεφαλαίου.

Το περιεχόμενο πολλών ενοτήτων της Φυσικής (Μηχανική, Ηλεκτρισμός ,Κυματική, Οπτική
    κ.λ.π) έχει τεμαχιστεί και πολλές έννοιες και φαινόμενα της Φυσικής διδάσκονται αποκομμένα από άλλα με τα οποία συνδέονται και προηγούνται και είναι απαραίτητο να έχουν κατανοηθεί
    πρώτα για να μπορέσουν τα παιδιά να καταλάβουν τα επόμενα.
    Αρκεί κανείς να ανατρέξει σε βιβλία Γυμνασίου και Λυκείου των δεκαετιών 70,80 και 90 και να τα συγκρίνει με τα σημερινά για να κατανοήσει πόσο έχει διαστρεβλωθεί το περιεχόμενο του
    μαθήματος της Φυσικής.
    Στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν φυσική στο Γυμνάσιο δίνεται η οδηγία από τους Σχολικούς Συμβούλους , να μη διδάσκουν στα παιδιά ασκήσεις με μαθηματικούς υπολογισμούς και ασκήσεις με συνδυαστικά ερωτήματα ,γιατί σύμφωνα με την άποψη τους δεν έχει ωριμάσει η «μαθηματική» και «συνδυαστική» σκέψη στα παιδιά αυτής της ηλικίας. Έτσι τα παιδιά τελειώνουν το Γυμνάσιο χωρίς να έχουν επεξεργαστεί δύσκολες ασκήσεις και καλούνται ξαφνικά στην Α΄ Λυκείου να λύσουν
    ασκήσεις Φυσικής που περιέχουν και δευτεροβάθμια εξίσωση ….
    Ανέφερα μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν ότι το περιεχόμενο του μαθήματος της Φυσικής έχει αλλοιωθεί και διαστρεβλωθεί στις μικρές τάξεις του Λυκείου και του Γυμνασίου…

Τα παιδιά φτάνουν στην Γ΄ Λυκείου και τους ζητείται ξαφνικά να αφομοιώσουν σε βάθος έννοιες που δεν έχουν ποτέ πριν διδαχτεί.
    Τους ζητείται να αποκτήσουν ξαφνικά δυνατότητα σοβαρής μαθηματικής επεξεργασίας και ικανότητα συνδυαστικής σκέψης .
    Αλήθεια τόσο σοβαρή έκρηξη ωριμότητας και αναβάθμισης νοητικών λειτουργιών συμβαίνει
    στα παιδιά καθώς μεταβαίνουν από την Β΄ Τάξη στην Γ΄ Τάξη Λυκείου.
    Προφανώς και δεν συμβαίνει ..αυτό που συμβαίνει είναι τα παιδιά να οδηγούνται στην «στείρα παπαγαλία» τόσο των εννοιών ,όσο και των προβλημάτων Φυσικής ….
    Πολλά παιδιά προσπαθούν να παπαγαλίσουν ολόκληρες ασκήσεις Φυσικής ,αντί να κατανοήσουν σε βάθος τα φαινόμενα τις έννοιες ,τους τύπους και τον τρόπο εφαρμογής και χρήσης τους στις ασκήσεις Φυσικής…
    Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω δεν έγιναν τυχαία ….

Τα παιδιά οδηγούνται περίπου ανεκπαίδευτα στη μελέτη της Φυσικής στην Γ’ Λυκείου, έτσι ο Καθηγητής του φροντιστηρίου φαντάζει στα μάτια τους σαν «σούπερ-ήρωας». Είναι αυτός που τα ξέρει όλα και είναι αυτός που θα τους τα βάλει μέσα στο μυαλό χρησιμοποιώντας μερικά κόλπα και μερικές συνταγές …..

Ο δε Καθηγητής του σχολείου που του έτυχε να κάνει το αντίστοιχο μάθημα Φυσικής της Γ΄ Λυκείου μετατρέπεται σε «κομπάρσος» σε ένα κακοστημένο θέατρο, αντί να παίζει τον ουσιαστικό ,κυρίαρχο παιδαγωγικό ρόλο. Βέβαια αν ο καθηγητής του σχολείου έχει και τα ιδιαίτερα του και είναι εξοικειωμένος με το ρόλο αυτό, τότε αυτομάτως αναβαθμίζεται και στα μάτια των μαθητών…

Είναι προφανές ότι όλα στήθηκαν με αυτό τον τρόπο για να εξυπηρετήσουν τον σκοπό του ιδιωτικού κέρδους και η μέθοδος ήταν επιτυχής για αυτό και οδήγησε στην μεγέθυνση των Φροντιστηρίων και σε τεράστια κέρδη στους ιδιοκτήτες των Φροντιστηρίων.

Για δε τους εκπαιδευτικούς των Φροντιστηρίων που άλλαξαν εργοδότη και πέρασαν στο δημόσιο ,η πολιτεία δεν τους περιποιείται και μεγάλη τιμή , αφού αρνείται να αναγνωρίσει την προϋπηρεσία τους σαν εκπαιδευτική (τι υποκρισία αλήθεια….)

Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω δεν υπηρετούν την πραγματική παιδεία, την πραγματική μόρφωση και ούτε προετοιμάζουν τα παιδιά για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση…

Πολλά παιδιά μετά από το μεγάλο «stress» των εξετάσεων ,έχουν ξεχάσει σχεδόν όλα όσα διδάχτηκαν στην Γ΄ Λυκείου και πρέπει στο Α΄ Έτος του πανεπιστήμιου να ξεκινήσουν πάλι από την αρχή και αφού βέβαια δεν γίνεται μέσα σε έξι μήνες να εκπαιδευτείς για κάτι που χρειάζεται 3 ή 4 χρόνια , ευδοκιμούν και τα αντίστοιχα φροντιστήρια που προετοιμάζουν για τα μαθήματα του πανεπιστήμιου.

Είναι προφανές ότι όλα αυτά θα έπρεπε να είχαν αλλάξει ,από ένα Κράτος που αποτελείται από πολίτες που εκτιμούν την αξία της γνώσης ,της εκπαίδευσης και από ένα Κράτος που επενδύει στην νέα γενιά για την ύπαρξη του την συνέχεια του και την ανάπτυξη του .
    Αυτά τα χαρακτηριστικά όμως δεν τα έχει το Ελληνικό Κράτος και δεν τα έχουν και οι πολίτες αυτού του κράτους ,επομένως δεν υπάρχει ελπίδα……..