Κάθοδος στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης

(νεώτερη ενημέρωση 20-7-2014)

Επέζησε το Venus Express της κατάδυσης στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης

venusexpressΈχοντας φθάσει στο τέλος της αποστολής της η ευρωπαϊκή διαστημική αποστολή Venus Express επιχείρησε πρόσφατα μία «βουτιά θανάτου» στην ατμόσφαιρα της Αφροδίτης, προσπαθώντας να συλλέξει όσες το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη σύστασή της.
Αν και οι μηχανικοί της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA) δεν ήταν σίγουροι πως το σκάφος θα επιζούσε έπειτα από τους ελιγμούς, το αφιλόξενο περιβάλλον που θα συναντούσε και την έλλειψη καυσίμων, το Venus Express διέψευσε για ακόμη μία φορά όλες τις εις βάρος του προσδοκίες καθώς αναδύθηκε άθικτο.

Το Venus Express ολοκλήρωσε επίσημα την επιστημονική του αποστολή στις 15 Μαϊου, κλείνοντας οκτώ χρόνια σε τροχιά γύρω από το γειτονικό μας πλανήτη, όντας η μακροβιότερη αποστολή που έχει παρατηρήσει ποτέ την Αφροδίτη.
Με αρχικά υπολογισμένη διάρκεια αποστολής τις 500 ημέρες, το σκάφος υπερέβη όλους τους επιστημονικούς του στόχους και λίγο πριν το οριστικό τέλος των καυσίμων του, οι επιστήμονες της αποστολής στόχευσαν σε μία ακόμη πρωτοπόρα κίνηση, κατεβάζοντας το σκάφος στο υψόμετρο των 130 χιλιομέτρων πάνω από την επιφάνεια του καυτού εδάφους της Αφροδίτης, το πιο χαμηλό σημείο που έχει φθάσει διαστημικό σκάφος μετά τα ρωσικά Βέγκα, τη δεκαετία του 1980.

Κατά την κάθοδο, το σκάφος συνέλεξε πολύτιμες πληροφορίες για την ατμόσφαιρα της Αφροδίτης, μετρώντας μία θεαματική αύξηση της πυκνότητάς της και θερμοκρασίες στα ηλιακά του πάνελ που έφθαναν τους 100ο C. Τα δεδομένα που συνέλεξε το Venus Express αναμένεται να βοηθήσουν στο σχεδιασμό μελλοντικών αποστολών εξερεύνησης στο Ηλιακό Σύστημα.

H ατμόσφαιρα της Αφροδίτης έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον για τους επιστήμονες, καθώς εκεί ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το φαινόμενο του θερμοκηπίου και οι ακραίες επιδράσεις που μπορεί να έχει αυτό στο κλίμα ενός πλανήτη. Στην περίπτωση της Αφροδίτης, η υψηλή περιεκτικότητα διοξειδίου του άνθρακα έχει οδηγήσει σε ένα φαινόμενο θερμοκηπίου το οποίο ευθύνεται για τη μέση θερμοκρασία των 460ο C που επικρατεί στον πλανήτη.

Έχοντας πλέον επιβιώσει της κατάδυσης, με μία σειρά ελιγμών το σκάφος θα χρησιμοποιήσει τα εναπομείνοντα καύσιμα ώστε να επανέλθει στην υψηλότερη δυνατή τροχιά. Εκεί θα αφεθεί αναπόφευκτα αβοήθητο απέναντι στις τριβές με τα σωματίδια της ανώτερης ατμόσφαιρας της Αφροδίτης αλλά και στην πίεση από την ακτινοβολία του Ήλιου, οι οποίες σταδιακά θα το αναγκάσουν να συντριβεί στην καυτή και διαβρωτική ατμόσφαιρα του πλανήτη.
naftemporiki.gr – phys.org
==========================

(νεώτερη ενημέρωση 24-5-2014)
Έπειτα από οκτώ χρόνια σε τροχιά γύρω από την Αφροδίτη, η ευρωπαϊκή αποστολή Venus Express ετοιμάζεται για το δραματικό τέλος: τον Ιούνιο θα κατέβει να πάρει τις πρώτες εισπνοές στην τοξική ατμόσφαιρα του πλανήτη, και λίγους μήνες αργότερα θα αυτοκτονήσει με βουτιά στα σύννεφα από βιτριόλι.

Ο δορυφόρος της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας ESA έχει αρχίσει να εξαντλεί τα καύσιμα με τα οποία διατηρείται σε μια έντονα ελλειπτική τροχιά, της οποίας το ύψος αυξομειώνεται από τα 66.000 χιλιόμετρα πάνω από το νότιο πόλο μέχρι τα 250 μόλις χιλιόμετρα πάνω από το βόρειο πόλο, κοντά στην κορυφή της ατμόσφαιρας.

Από τις 18 Ιουνίου έως τις 11 Ιουλίου, το σκάφος θα πραγματοποιήσει έναν ελιγμό «πειραματικής αεροπέδησης», κατά τον οποίο θα κατέβει σε ύψος κάτω από 165 χιλιόμετρα. Θα εισέλθει έτσι στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας και θα πραγματοποιεί μετρήσεις καθώς σταδιακά επιβραδύνεται.

Το νότιο ημισφαίριο της Ααφροδίτης

Οι μηχανικοί της αποστολής αναγνωρίζουν ότι η ριψοκίνδυνη μανούβρα μπορεί να καταναλώσει όλα τα εναπομείναντα καύσιμα ή ακόμα και να καταστρέψει το σκάφος. Θα προσφέρει ωστόσο πολύτιμα δεδομένα για την αξιοποίηση της αεροπέδησης ως τεχνικής για είσοδο σε τροχιά όταν ένα σκάφος πλησιάζει υπερβολικά γρήγορα τον πλανήτη στόχο.

Αν όλα πάνε καλά, το Venus Εxpress θα συνεχίσει να λειτουργεί για λίγους ακόμα μήνες, κινούμενο σε μια διαρκώς φθίνουσα τροχιά.

Τελικά, πιθανότατα μέχρι τα τέλη του έτους, ο δορυφόρος θα πραγματοποιήσει βουτιά αυτοκτονίας στην πυκνή ατμόσφαιρα του πλανήτη.

Αφροδίτη: ο παράδεισος που έγινε κόλαση

Λόγω ενός ακραίου φαινομένου του θερμοκηπίου, η επιφάνεια της Αφροδίτης βράζει σήμερα στους 450 βαθμούς Κελσίου, θερμοκρασία αρκετή για να λιώσει μολύβι, ενώ τα πυκνά, αδιαπέραστα σύννεφα θειικού οξέος κυριολεκτικά βρέχουν βιτριόλι.

Το Venus Express, όμως, αποκάλυψε ότι ο γειτονικός πλανήτης διέθετε κάποτε τεκτονικές πλάκες και ήταν γεωλογικά ενεργός με ενδείξεις ηφαιστειακής δραστηριότητας που πηγαίνουν πίσω το πολύ 2,5 εκατ. χρόνια, και ίσως συνεχίζεται έως σήμερα.

Η νεαρή Αφροδίτη δεν αποκλείεται να διέθετε ακόμα και ωκεανούς, οι οποίοι αργότερα χάθηκαν. Όπως διαπίστωσε ο δορυφόρος, ακόμα και σήμερα μόρια νερού διασπώνται ψηλά στην ατμόσφαιρα και χάνονται στο Διάστημα.

Ακόμα, οι κάμερες του σκάφους κατέγραψαν μια γιγάντια δίνη στα σύννεφα περίπου 70 χλμ πάνω από το νότιο πόλο, η οποία παρουσιάζει ομοιότητες με τους κυκλώνες της Γης. Ο δορυφόρος κατέγραψε επίσης την ηλεκτρομαγνητική υπογραφή κεραυνών που πηγάζουν από τα παχιά σύννεφα θειικού οξέος.

Δύο άλλα μη αναμενόμενα νέα στοιχεία είναι ότι η ατμόσφαιρα της Αφροδίτης, η οποία περιστρέφεται με μεγάλη ταχύτητα γύρω από τον πλανήτη, μαστίζεται από ανέμους των οποίων η μέση ταχύτητα αυξήθηκε σε έξι χρόνια από τα 300 στα 400 χιλιόμετρα ανά ώρα.

Τέλος, από την εποχή που επισκέφθηκε τον πλανήτη η αποστολή Magellan πριν από 20 χρόνια, η διάρκεια της ημέρας στην Αφροδίτη μειώθηκε μυστηριωδώς κατά 6,5 λεπτά. Ωστόσο, παραμένει άγνωστο εάν υπάρχει κάποια σχέση της επιβράδυνσης της περιστροφής με την αύξηση της ταχύτητας των ανέμων ή με δομικές μεταβολές στο εσωτερικό και την επιφάνεια του πλανήτη.

Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης
news.in.gr –www.esa.int –  phys.org

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ, ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ, ΔΙΑΣΤΗΜΑ

1. «Δύο άλλα μη αναμενόμενα νέα στοιχεία είναι ότι η ατμόσφαιρα της Αφροδίτης…, …μαστίζεται από ανέμους των οποίων η μέση ταχύτητα αυξήθηκε σε έξι χρόνια από τα 300 στα 400 χιλιόμετρα ανά ώρα»
    Ουάου, σημαντική μεταβολή!

«…από την εποχή που επισκέφθηκε τον πλανήτη η αποστολή Magellan πριν από 20 χρόνια, η διάρκεια της ημέρας στην Αφροδίτη μειώθηκε μυστηριωδώς κατά 6,5 λεπτά, πιθανώς λόγω αλληλεπίδραση με την παράξενη περιστρεφόμενη ατμόσφαιρα»
    Είναι δυνατόν ένα αντικείμενο της τάξης μεγέθους του Magellan να επηρεάσει την στροφορμή ενός πλανήτη σε τόσο μεγάλο βαθμό?????!!!!!

• Η επιβράδυνση της περιστροφής ίσως να οφείλεται στην αύξηση της ταχύτητας των ανέμων (;) ή σε δομικές μεταβολές στο εσωτερικό ή την επιφάνεια του πλανήτη λόγω ηφαιστειακής-σεισμικής δραστηριότητας (και προφανώς όχι στο Magellan) http://phys.org/news/2014-05-venus-ready-plunge.html