Νετρίνα εξωηλιακής προέλευσης

Μια σημαντική ανακάλυψη από το πείραμα IceCube

O ανιχνευτής IceCube που βρίσκεται κάτω από τους πάγους του Νοτίου Πόλου και καταλαμβάνει έκταση ενός κυβικού χιλιομέτρου, ανοίγει μια νέα εποχή στην αστρονομία νετρίνων. Ανίχνευσε υψηλής ενέργειας νετρίνα [της τάξης των PeV – 1 Petaelectronvolt = 1015 eV], που προέρχονται από το μακρινό διάστημα και όχι από τον Ήλιο ή από τις αλληλεπιδράσεις των κοσμικών ακτίνων στην ανώτερη ατμόσφαιρα της Γης.

Εξωηλιακά νετρίνα είχαν ανιχνευθεί πριν από 25 χρόνια, και οφείλονταν στην έκρηξη του σουπερνόβα 1987Α . Όμως αυτά τα νετρίνα είχαν εκατομμύρια φορές μικρότερη ενέργεια από αυτά που ανίχνευσε το πείραμα IceCube.

Ο ανιχνευτής νετρίνων IceCube

Το πρώτο νετρίνο με την τεράστια ενέργεια 1,04 PeV, ανιχνεύθηκε για πρώτη φορά στις 8 Αυγούστου 2011 και του δόθηκε το παρατσούκλι “Bert”, ενώ το δεύτερο με ενέργεια 1,14 PeV που βαφτίστηκε “Ernie”, εντοπίστηκε στις 3 Ιανουαρίου 2012.

Διαβάστε σχετικά: H ανίχνευση των νετρίνων Bert και Ernie

Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της ερευνητικής ομάδας το πείραμα IceCube ανίχνευσε άλλα 26 νετρίνα που έχουν κοσμική προέλευση (όπως τα νετρίνα Bert και Ernie).

Τα 28 γεγονότα που ανιχνεύθηκαν, συναρτήσει της ενέργειάς τους σε TeV (1 TeV = 1012 TeV) και της γωνίας τους σε σχέση με τον ορίζοντα. Μερικά από αυτά μπορεί να δημιουργήθηκαν στην ατμόσφαιρα, τα περισσότερα όμως πρέπει να έχουν εξωηλιακή προέλευση. Παρατηρήστε ότι τα νετρίνα "Bert" και "Ernie" έχουν τις μεγαλύτερες ενέργειες, πάνω από 1000 TeV, ενώ τα αμέσως επόμενα νετρίνα υψηλότερης ενέργειας βρίσκονται στα 300 TeV.

Τα 28 γεγονότα που ανιχνεύθηκαν, συναρτήσει της ενέργειάς τους σε TeV (1 TeV = 1012 TeV) και της γωνίας τους σε σχέση με τον ορίζοντα. Μερικά από αυτά μπορεί να δημιουργήθηκαν στην ατμόσφαιρα, τα περισσότερα όμως πρέπει να έχουν εξωηλιακή προέλευση. Παρατηρήστε ότι τα νετρίνα «Bert» και «Ernie» έχουν τις μεγαλύτερες ενέργειες, πάνω από 1000 TeV, ενώ τα αμέσως επόμενα νετρίνα υψηλότερης ενέργειας βρίσκονται στα 300 TeV.

neutrinos2

Διαφάνειες από την παρουσίαση του Nathan Whitehorn σχετικά με τα αποτελέσματα του IceCube events.icecube.wisc.edu

Αυτά τα νετρίνα φαίνεται να προέρχονται από κάποια νέα, απροσδιόριστη και ίσως αναπάντεχη κοσμική πηγή. Αν το πείραμα IceCube συνεχίσει να συγκεντρώνει περισσότερα δεδομένα με καλύτερη στατιστική και επιπλέον οι μετρήσεις αυτές επιβεβαιωθούν από άλλα παρόμοια πειράματα νετρίνων,
τότε αυτή η κατηγορία των νετρίνων θα αποτελέσει μια σημαντική ανακάλυψη, με επιπτώσεις που είναι δύσκολο να φανταστούμε σήμερα.

Για περισσότερες λεπτομέρειες διαβάστε ΕΔΩ: http://profmattstrassler.com/2013/05/16/possible-important-discovery-at-icecube/