Βίντεο: βροχή μετεωριτών στη Ρωσία …

… που δεν έχουν σχέση με τον αστεροειδή 2012 DA14

Ενώ ο αστεροειδής 2012 DA14 διέρχεται σήμερα στην πλησιέστερη απόσταση από τη Γη, στη Ρωσία αναφέρθηκαν τραυματισμοί και ζημιές από βροχή μετεωριτών!
meteo

===================================================
(νεώτερη ενημέρωση – 18/2/2013)
Η NASA αναθεωρεί προς τα πάνω τις εκτιμήσεις για το μετέωρο στα Ουράλια

Το μετέωρο που εξερράγη την Παρασκευή στα Ουράλια ήταν μεγαλύτερο από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί και ήταν τόσο θεαματικό επειδή εισήλθε στην ατμόσφαιρα σε μια «ρηχή» βουτιά, δείχνουν οι νεότερες εκτιμήσεις της NASA.

• O διαστημικός βράχος είχε διάμετρο γύρω στα 17 μέτρα (και όχι 15) και είχε μάζα περίπου 10.000 τόνους (και όχι 7.000).
  • Ήταν επίσης ταχύτερος από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί με ταχύτητα εισόδου 64.400 χιλιομέτρων την ώρα, ή σχεδόν 18 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο.
  • Η ενέργεια που απελευθέρωσε αντιστοιχούσε σε 500 χιλιάδες τόνους εκρηκτικών TNT, αντί για 470 kt στην προηγούμενη εκτίμηση. Συγκριτικά, η βόμβα της Χιροσίμα είχε ισχύ 16 kt.
  • Παρά την αστρονομική του ταχύτητα, το μετέωρο έμεινε ορατό για 30 ολόκληρα δευτερόλεπτα, γεγονός που δείχνει ότι το αντικείμενο εισήλθε στην ατμόσφαιρα υπό μικρή γωνία πριν εκραγεί τελικά πάνω από το Τσελιαμπίνσκ της Ρωσίας.

Το μετέωρο πιστεύεται ότι ήταν ένας μικρός αστεροειδής στην κατηγορία των χονδριτών, οι οποίοι αποτελούνται κυρίως από πετρώματα με μικρή περιεκτικότητα σε μέταλλα.

Άλλοι αστεροειδείς αποτελούνται από συμπαγή σίδηρο και άλλα μέταλλα και είναι πιο πιθανό να περάσουν άθικτοι την ατμόσφαιρα και να προσκρούσουν στο έδαφος ως μετεωρίτες.

«Οι νέες αυτές εκτιμήσεις προήλθαν από νέα δεδομένα που συλλέχθηκαν από πέντε επιπλέον σταθμούς υποήχων σε όλο τον κόσμο» αναφέρουν ερευνητές του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA στην Καλιφόρνια.

«Η πρώτη ηχογράφηση προήλθε από την Αλάσκα, περισσότερο από 6.500 χιλιόμετρα μακριά από το Τσελιαμπίνσκ» επισημαίνουν.

Newsroom ΔΟΛ

(νεώτερη ενημέρωση 3)

Ένας μικρός αστεροειδής εισήλθε στην ατμόσφαιρα της Γης, την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2013, στην περιοχή Chelyabinsk στη Ρωσία, στις 9:20 πμ, τοπική ώρα Ρωσίας.
Σύμφωνα με τον Bill Cooke της NASA  (Meteoroid Environments Office), ο αστεροειδής είχε διάμετρο περίπου 15 μέτρα και βάρος 7000 τόνους.  Εισήλθε στην γήινη ατμόσφαιρα υπό μια ρηχή γωνία 20 μοιρών και με μια ταχύτητα περίπου 65000 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Κινήθηκε μέσα στην ατμόσφαιρα για περίπου 30 δευτερόλεπτα διαταράσσοντας τον αέρα και δημιουργώντας ισχυρότατα «εκρηκτικά» κύματα 20 – 24 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης. Η ενέργεια του κρουστικού κύματος που δημιουργήθηκε ισοδυναμεί με μια έκρηξη 300 κιλοτόνων. Εξαιτίας του ισχυρού κρουστικού κύματος που δημιουργήθηκε στην περιοχή Chelyabinsk – έχει πληθυσμό ενός εκατομμυρίου – έσπασαν τζάμια παραθύρων, κατέρρευσαν τοίχοι και τραυματίστηκαν πάνω από 1000 άτομα.
russia2_384621c-580x386 Οι ζημιές προκλήθηκαν από το κρουστικό κύμα που δημιουργήθηκε κατά την είσοδο στην ατμόσφαιρα και όχι από θραύσματα του μικρού αστεροειδούς που έφτασαν στη Γη. Σύμφωνα με τον Cooke σίγουρα έφτασαν τμήματα του ουράνιου αντικειμένου στη Γη, αλλά δεν βρέθηκαν ακόμα. Πρόσθεσε επίσης πως αυτός ο «διαστημικός βράχος» φαίνεται να έχει την «φύση αστεροειδούς» – πιθανότατα ένας βραχώδης αστεροειδής επειδή έσπασε μπαίνοντας στην ατμόσφαιρα.
Δεν ανιχνεύθηκε από τα τηλεσκόπια που ψάχνουν για αστεροειδείς, εξαιτίας του μικρού μεγέθους του, αλλά και επειδή εμφανίστηκε στην πλευρά της ημέρας του πλανήτη μας (την πλευρά που ο ήλιος βλέπει τη Γη).
Το μετέωρο άφησε στον ουρανό ένα ίχνος 480 χιλιομέτρων.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες της NASA αστεροειδείς αυτού του μεγέθους πέφτουν στη Γη, περίπου μια φορά στα 100 χρόνια, και ήταν μια απίστευτη σύμπτωση που συνέβη την ίδια ημέρα που ο άλλος αστεροειδής, ο 2012 DA14, περνούσε πολύ κοντά από τη Γη.
Όμως τα δυο γεγονότα με κανένα τρόπο δεν συνδέονται μεταξύ τους.

Το μετέωρο που έπεσε στη Ρωσία είχε το ένα τρίτο της διαμέτρου του αστεροειδούς 2012 DA14, και έλαμψε πιο πολύ και από τον ήλιο για περίπου 30 δευτερόλεπτα. universetoday.com

====================================================
(νεώτερη ενημέρωση 2)
Το μετέωρο στα Ουράλια «δεκάδες φορές ισχυρότερο από τη βόμβα της Χιροσίμα»

Η NASA προφανώς δεν είχε προλάβει να εντοπίσει τον μικρό αστεροειδή που διαλύθηκε σε μια έκρηξη πάνω από τα Ουράλια και τραυμάτισε εκατοντάδες άτομα με το ωστικό κύμα του.

Ειδικοί εκτιμούν ότι ο διαστημικός βράχος είχε διάμετρο γύρω στα 15 μέτρα, βάρος περίπου 40 τόνους, και απελευθέρωσε ενέργεια «εκατοντάδων κιλοτόνων» TNT. Αυτό σημαίνει ότι η έκρηξη ψηλά στην ατμόσφαιρα ήταν δεκάδες φορές ισχυρότερη από τη βόμβα της Χιροσίμα, η οποία είχε ισχύ 16 kt.

To μετέωρο ήταν πάντως μικρότερο από τον αστεροειδή των 45 μέτρων που περνά ξυστά από τη Γη λίγες ώρες αργότερα, σε μια εντυπωσιακή σύμπτωση.

Ήταν επίσης πολύ μικρότερο από το αντικείμενο που χτύπησε τη Σιβηρία το 1908 και ισοπέδωσε εκατοντάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα σε ακατοίκητη περιοχή.
Οι κυριότερες εξελίξεις στα Ουράλια:

• Περίπου 1000 άτομα υπέστησαν ελαφρά τραύματα, κυρίως λόγω από τζάμια που έσπασαν από το ωστικό κύμα της έκρηξης.
  • Ένα μεγάλο θραύσμα έφτασε μέχρι το έδαφος και έπεσε σε μια λίμνη της περιοχής Τσελιαμπίνσκ, ανέφερε ο κυβερνήτης της περιοχής. Εκπρόσωπος του στρατού ανέφερε ότι στην όχθη βρέθηκε κρατήρας πλάτους έξι μέτρων.
  • Η Ρωσική Ακαδημία Επιστημών, αναφέρει το BBC, εκτιμά ότι το μετέωρο είχε μάζα γύρω στους δέκα τόνους και εισήλθε στην ατμόσφαιρα με ταχύτητα άνω των 54.000 χιλιομέτρων την ώρα. Εκτιμά επίσης ότι το αντικείμενο διαλύθηκε λόγω της τριβής με την ατμόσφαιρα σε ύψος 30-50 χιλιομέτρων.
  • Ωστόσο, Καναδή αστρονόμος που ανέλυσε τα υποηχητικά κύματα της έκρηξης εκτίμησε ότι το μετέωρο είχε μάζα 40 τόνους και διάμετρο 15 μέτρα. Τα σήματα καταγράφηκαν από το παγκόσμιο δίκτυο που ανιχνεύει πυρηνικές εκρήξεις.
  • Το αντικείμενο δεν έχει έγκαιρα αντιληπτό, καθώς υπηρεσίες επαγρύπνησης στη NASA και την ευρωπαϊκή ESA εστιάζονται σε αντικείμενα διαμέτρου άνω των 100 μέτρων.

=====================================================

(νεώτερη ενημέρωση 1)
Τουλάχιστον 950 άνθρωποι τραυματίστηκαν- σύμφωνα με νεότερα στοιχεία από το υπουργείο Εσωτερικών της Ρωσίας- μετά την ισχυρή έκρηξη μετεωρίτη που σημειώθηκε στην περιοχή Τσέλιαμπινσκ. Οι περισσότεροι ζήτησαν ιατρική βοήθεια για μικροτραυματισμούς από θραύσματα τζαμιών ενώ 112 εξ αυτών παρέμειναν στο νοσοκομείο. Αναφορές κάνουν λόγο για τέσσερις τραυματίες απευθείας από θραύσματα του μετεωρίτη.
Η Ρωσική Ακαδημία Επιστημών εκτιμά ότι ο μετεωρίτης ήταν βάρους περίπου 10 τόνων και μπήκε στην ατμόσφαιρα της Γης με ταχύτητα τουλάχιστον 54. 000 χιλιομέτρων ανά ώρα ενώ εξερράγη περίπου 30 έως 50 χιλιόμετρα πάνω από το έδαφος.

Από την ισχυρή έκρηξη έσπασαν τζάμια κτιρίων και προκλήθηκε πανικός στους κατοίκους. «Υπήρξε βροχή μετεωριτών, χωρίς να πέσουν κομμάτια τους στη Γη. Ένας μετεωρίτης εξερράγη πάνω από την περιοχή του Τσέλιαμπινσκ” δήλωσε εκπρόσωπος του τοπικού υπουργείου Αντιμετώπισης Καταστροφών στο πρακτορείο Ιντερφαξ για το περιστατικό.

Αυτόπτης μάρτυρας ανέφερε στο Reuters ότι η έκρηξη έγινε ιδιαίτερα αισθητή στο 19ο όροφο κτίριο όπου βρισκόταν στο κέντρο της πόλης ενώ ακούγονταν στην ευρύτερη περιοχή ήχοι από συναγερμούς αυτοκινήτων. Στις επαρχίες Τσέλιαμπινσκ και Σβερντλόβσκ, αυτόπτες μάρτυρες έκαναν λόγο για φλεγόμενα αντικείμενα στον ουρανό.

Ειδικές ομάδες έχουν σπεύσει στο σημείο για να βρουν υπολείμματα του μετεωρίτη που, σύμφωνα με τη διαστημική υπηρεσία της Ρωσίας, ταξίδευε τόσο γρήγορα που ήταν δύσκολο να προβλεφθεί η πορεία του.
Τέτοιου τύπου περιστατικά καταγράφονται σπάνια ωστόσο στη Σιβηρία το 1908 εκτιμάται ότι μετεωρίτης είχε καταστρέψει περιοχή έκτασης 2.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Με ανακοίνωσή της η NASA δεν συνδέει την έκρηξη του μετεωρίτη πάνω από τη Ρωσία με το πέρασμα του αστεροειδή που θα συμβεί αργότερα, απόψε. enet.gr
======================================================

Τουλάχιστον 50 άνθρωποι τραυτίστηκαν από τη βροχή μετεωριτών πάνω από τα Ουράλια, η οποία συνοδεύτηκε από ισχυρές εκρήξεις, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Ιντερφαξ επικαλούμενο πληροφορίες των τοπικών αρχών.
«Στις 11:00 τοπική ώρα (07:00 ώρα Ελλάδας) δεχτήκαμε πολυάριθμες κλήσεις για τραυματισμούς -κοψίματα και μώλωπες», ανέφερε τοπικός αξιωματούχος.

Βίντεο που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο δείχνει φλεγόμενους μετεωρίτες να διασχίζουν τον ουρανό σε μικρό ύψος και η πορεία τους να δείχνει ότι θα πέσουν στο έδαφος. Σε άλλο βίντεο, οι κάτοικοι παρατηρούν το φαινόμενο στον ουρανό πάνω από τα σπίτια τους και ακούγονται εκρήξεις.

Όπως ανακοίνωσε το τοπικό γραφείο του ρωσικού υπουργείου Εκτάκτων Καταστάσεων, «ο μετεωρίτης διασπάστηκε πάνω από τα Ουράλια και ανεφλέγη στα κατώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας. Κομμάτια του μετεωρίτη έπεσαν σε αραιοκατοικημένες ζώνες της περιοχής του Τσέλιαμπινσκ».

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, από το κρουστικό κύμα έσπασαν τα τζάμια στους πάνω ορόφους κτηρίων.

Εκπρόσωπος του υπουργείου τον οποίο επικαλείται το Ρία Νοβόστι έκανε λόγο για 50 τραυματίες.

Από το κρουστικό κύμα έσπασαν τα τζάμια στο γραφείο του Ιταρ-Τας στο κέντρο του Τσέλιαμπινσκ, σύμφωνα με το πρακτορείο, ενώ τοίχος κατέρρευσε σε εργοστάσιο στην ίδια πόλη, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν ελαφρά τρεις ή τέσσερις άνθρωποι.

Το υπουργείο Εκτάκτων Αναγκών ανακοίνωσε πως κινητοποίησε 20.000 άντρες και τρία αεροπλάνα ή ελικόπτερα για να επιθεωρήσουν τις περιοχές.

«Δεν αποφασίστηκε να απομακρυνθούν πολίτες από τις κατοικίες τους, το επίπεδο ραδιενέργειας είναι κανονικό, σας ζητάμε να μην πανικοβάλλεστε», επισημαίνεται στην ιστοσελίδα του υπουργείου.

Σύμφωνα με τα πρακτορεία ειδήσεων, το φαινόμενο παρατηρήθηκε και στο Καζακστάν.

Πηγές: ΑΜΠΕ, Γαλλ. Πρακτορείο, Reuters

Δείτε περισσότερα βίντεοΕΔΩ και ΕΔΩ

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ

1. Τα ανησυχητικά μαθήματα από το μετέωρο του Τσελιαμπίνσκ

Ουάσινγκτον
    Εξερράγη στην ατμόσφαιρα με την ισχύ 40 πυρηνικών βομβών σαν της Χιροσίμα. Η λάμψη της έκρηξης, δεκάδες φορές πιο έντονη από τη λάμψη του Ήλιου, προκάλεσε εγκαύματα σε ανθρώπους που βρίσκονταν δεκάδες χιλιόμετρα μακριά.

Περιστατικά σαν την πτώση του μετεώρου του Τσελιαμπίνσκ φέτος το Φεβρουάριο ίσως συμβαίνουν έως και δέκα φορές πιο συχνά από ό,τι πιστεύαμε ως σήμερα, προειδοποιεί μια από τις τρεις μελέτες για το θέμα που δημοσιεύονται ταυτόχρονα στο Science και το Nature.

Σύμφωνα με προηγούμενες εκτιμήσεις, οι οποίες βασίζονταν σε τηλεσκοπικές παρατηρήσεις των γνωστών αστεροειδών, οι διαστημικοί βράχοι στο μέγεθος του μετεώρου του Τσελιαμπίνσκ στη Ρωσία, ο οποίος εκτιμάται ότι είχε διάμετρο σχεδόν 20 μέτρα, εισέρχονται στη γήινη ατμόσφαιρα μια φορά στα 150 χρόνια.

Σύμφωνα όμως με την πρώτη από τις μελέτες που δημοσιεύονται στο Nature, τέτοιες προσκρούσεις είναι πιθανό να συμβαίνουν πολύ συχνότερα, περίπου μία φορά στα 30 χρόνια.

Η διαφορά είναι ότι μέχρι σήμερα οι επιστήμονες επικεντρώνονταν στους αστεροειδείς διαμέτρου άνω των 100 μέτρων, οι οποίοι θα προκαλούσαν καταστροφές σε επίπεδο πλανήτη ή ηπείρου. Η νέα μελέτη, αντίθετα, αναγνωρίζει ότι υπάρχει κίνδυνος ακόμα και από διαστημικούς βράχους που έχουν διάμετρο λίγα μέτρα, όπως συνέβη στο Τσελιαμπίνσκ.

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε δεδομένα από το παγκόσμιο δίκτυο σταθμών του Οργανισμού για τη Συνθήκη Πλήρους Απαγόρευσης των Πυρηνικών Δοκιμών, οι οποίοι είναι σχεδιασμένοι να καταγράφουν πυρηνικές εκρήξεις, μπορούν όμως να ανιχνεύουν οποιαδήποτε μεγάλη έκρηξη στην ατμόσφαιρα.

Η ανάλυση έδειξε ότι τα τελευταία 20 χρόνια έχουν εισέλθει στην ατμόσφαιρα περίπου 60 αστεροειδείς με διάμετρο μέχρι 20 μέτρα. Οι περισσότεροι όμως δεν έγιναν αντιληπτοί επειδή έπεσαν στον ωκεανό ή σε απομακρυσμένες περιοχές, αντίθετα με ό,τι συνέβη στο Τσελιαμπίνσκ.

Η ίδια μελέτη στο Νature εκτιμά επίσης την ισχύ της έκρηξης στους 500 κιλοτόνους TNT, περίπου 40 φορές μεγαλύτερη από ό,τι στη βόμβα της Χιροσίμα. Η έκρηξη ήταν μάλιστα 30 φορές λαμπρότερη από τον Ήλιο.

Οι διαστημικοί βράχοι ονομάζονται αστεροειδείς όσο βρίσκονται στο Διάστημα. Γίνονται «μετέωρα» αν εισέλθουν στην ατμόσφαιρα και «μετεωρίτες» αν φτάσουν μέχρι την επιφάνεια.

Άσκηση ετοιμότητας στις ΗΠΑ

Με αφορμή τη δημοσίευση της μελέτης στο Nature, το πρακτορείο Associated Press αποκαλύπτει ότι μετά το ανησυχητικό συμβάν στη Ρωσία οι ΗΠΑ πραγματοποίησαν άσκηση ετοιμότητας για ενδεχόμενη πρόσκρουση αστεροειδή στην ανατολική ακτή.

Η άσκηση προέβλεπε αρχικά πρόσκρουση κοντά στην πρωτεύουσα Ουάσινγκτον, από την οποία θα σκοτώνονταν 78.000 άνθρωποι. Στην πορεία όμως το σενάριο άλλαξε και ο αστεροειδής κατέληξε στον ωκεανό, προκαλώντας θανάσιμο τσουνάμι ύψους 15 μέτρων.

Η NASA υλοποιεί σήμερα πρόγραμμα για τον εντοπισμό όλων των αστεροειδών άνω των 100 μέτρων που θα μπορούσαν δυνητικά να βρεθούν σε πορεία σύγκρουσης. Τώρα, όμως, οι υπεύθυνοι του προγράμματος επανεξετάζουν τα κριτήρια μεγέθους για τους επικίνδυνους διαστημικούς βράχους, δήλωσε στο AP ο Λίντλεϊ Τζόνσον, επικεφαλής του Προγράμματος Κοντινών στη Γη Αντικειμένων (NEO).

Νέα στοιχεία για την έκρηξη στο Τσελιαμπίνσκ

Η δεύτερη μελέτη που δημοσιεύεται στο Nature εξετάζει τροχιακά δεδομένα και εικόνες του μετεώρου στο Τσελιαμπίνσκ προκειμένου να προσδιοριστεί η προέλευσή του. Η ανάλυση δείχνει ότι ο βράχος πιθανότατα είχε αποσπαστεί από τον κοντινό αστεροειδή 86039, ο οποίος έχει διάμετρο 2 χιλιομέτρων.

Μια τρίτη μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο Science Express, παραθέτει νέα στοιχεία για τον αστεροειδή, την έκρηξη και τις επιπτώσεις του μετεώρου στο Τσελιαμπίνσκ.

Τις εβδομάδες μετά την έκρηξη οι ερευνητές επισκέφθηκαν 50 χωριά γύρω από το Τσελιαμπίνσκ και εξέτασαν εικόνες από κάμερες ασφαλείας για να υπολογίσουν την τροχιά του εισερχόμενου βράχου.

Το πρώτο ωστικό κύμα από τη διάλυση του βράχου στον αέρα σχηματίστηκε σε ύψος 90 χιλιομέτρων και ήταν αρκετά ισχυρό ώστε να ρίξει κόσμο στο έδαφος. Περίπου 1.600 άτομα τραυματίστηκαν, οι περισσότεροι από σπασμένα τζάμια.
    Η λάμψη και η θερμότητα έφτασαν το μέγιστο όταν ο αστεροειδής διαλύθηκε σε κομμάτια σε ύψος 30 χιλιομέτρων και ενώ κινούνταν με ταχύτητα 18,6 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο.
    Εβδομήντα άνθρωποι υπέστησαν παροδική τύφλωση λόγω της λάμψης και αρκετές δεκάδες υπέστησαν εγκαύματα που έκαναν το δέρμα να ξεφλουδίζει.
    Η αρχική μάζα του βράχου ήταν 13 με 14 χιλιάδες τόνοι, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις. http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1231272367