23 χρόνια γύρω από τον Άρη

Το διαστημικό σκάφος 2001 Mars Odyssey στις 30 Ιουνίου θα συμπληρώσει 100 χιλιάδες περιφορές γύρω από τον Άρη

Το 2001 Mars Odyssey είναι ένα ρομποτικό διαστημόπλοιο σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη Άρη. Η αποστολή του είναι να χρησιμοποιήσει φασματόμετρα και μια θερμική απεικόνιση για να ανιχνεύσει την ύπαρξη νερού ή πάγου και να μελετήσει την γεωμορφολογία και την ακτινοβολία του πλανήτη Άρη. Τα δεδομένα που συλλέγει θα βοηθήσουν να απαντηθεί το ερώτημα αν κάποτε υπήρχε ζωή στον Άρη και να εκτιμηθεί η επικινδυνότητα της ακτινοβολίας που ενδέχεται να βιώσουν οι μελλοντικοί αστροναύτες στον Άρη. Λειτουργεί επίσης ως σύνδεσμος για τις επικοινωνίες μεταξύ του ρόβερ Curiosity, και παλαιότερα των Spirit , Opportunity και Phoenix, με τη Γη. Η αποστολή ονομάστηκε ως φόρος τιμής στον Arthur C. Clarke, παραπέμποντας στο όνομα της ταινίας του 1968 και του Stanley Kubrick 2001: A Space Odyssey. Το Mars Οdyssey εκτοξεύθηκε στις 7 Απριλίου 2001, και μπήκε σε τροχιά γύρω από τον Άρη στις 24 Οκτωβρίου 2001.

Ο επί 23 χρόνια δορυφόρος του Άρη ‘βλέπει’ τον Κόκκινο Πλανήτη όπως βλέπουν την Γη οι αστροναύτες από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό:

Το Mars Odyssey της NASA κατέγραψε μια μοναδική εικόνα του Όρους Όλυμπος στον Άρη, του ψηλότερου ηφαιστείου στο ηλιακό σύστημα, στις 11 Μαρτίου 2024. Εκτός από την άνευ προηγουμένου οπτική απεικόνιση του ηφαιστείου, η φωτογραφία βοηθά τους επιστήμονες να μελετήσουν διαφορετικά στρώματα στην ατμόσφαιρα, όπως σύννεφα και σκόνη.

Το 2001 Mars Odyssey εκτός του ότι είναι το μακροβιότερο ρομπότ στον Άρη, στις 30 Ιουνίου θα σηματοδοτήσει ένα νέο ορόσημο: 100.000 περιστροφές γύρω από τον Κόκκινο Πλανήτη. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το Mars Odyssey χαρτογράφησε ορυκτά και πάγο σε όλη την επιφάνεια του Άρη, εντόπισε τοποθεσίες προσγείωσης για μελλοντικές αποστολές και μετέδωσε δεδομένα στη Γη από τα διαστημικά οχήματα που έστειλε η NASA στον Άρη. Μέχρι σήμερα έχει στείλει 1,4 εκετομμύρια εικόνες του κόκκινου πλανήτη και έχει μεταδώσει στη Γη 17,1 Terabits δικά του δεδομένα. Επιπλέον αναμετέδωσε 1,33 Terabits δεδομένα διαφόρων διαστημικών οχημάτων από την επιφάνεια του Άρη.

πηγή: https://www.nasa.gov/missions/odyssey/nasas-mars-odyssey-captures-huge-volcano-nears-100000-orbits/