Δύο μεγάλοι αστεροειδείς θα περάσουν κοντά από τη Γη

Δύο μεγάλοι αστεροειδείς θα πραγματοποιήσουν μια κοντινή διέλευση από τη Γη τις επόμενες ημέρες, χωρίς να υπάρχει κανένας κίνδυνος για τον πλανήτη μας, σύμφωνα με την NASA και την ESA. Η ανακάλυψη μόλις πριν από λίγες ημέρες, του ενός αστεροειδή, υπογραμμίζει την ανάγκη για την βελτίωση των ανιχνεύσεων τέτοιων δυνητικά επικίνδυνων αντικειμένων στην κοσμική γειτονιά μας.

Ο αστεροειδής 2024ΜΚ ανακαλύφθηκε στις 16 Ιουνίου 2024 και η διάμετρος του υπολογίζεται από 120 έως 260 μέτρα. Θα περάσει κοντά από τη Γη στις 29 Ιουνίου, μια ημέρα πριν την Διεθνή Ημέρα Αστεροειδών που πραγματοποιείται στην επέτειο της καταστροφικής πτώσης μετεωρίτη στην Τουνγκούσκα της Σιβηρίας στις 30 Ιουνίου 1908.

Πρόκειται για έναν μεγάλο γεωπλήσιο αστεροειδή και θα φτάσει σε απόσταση 290.000 χιλιομέτρων από τη Γη, δηλαδή το 75% της απόστασης Γης – Σελήνης. Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος πτώσης στη Γη, όμως αντικείμενα τέτοιου μεγέθους θα μπορούσαν να προκαλέσουν μεγάλες καταστροφές σε περίπτωση πρόσκρουσης. Η ανακάλυψη του σώματος, λίγες ημέρες μονο πριν την διέλευση, καθιστά επιτακτική την ανάγκη βελτίωσης της ικανότητας μας να ανιχνεύουμε και να παρακολουθούμε δυνητικά επικίνδυνα γεωπλήσια αντικείμενα (Near Earth Objects).

Η θέση του 2024ΜΚ στον ουρανό κατά την διέλευση https://neotools.ssa.esa.int/scd/visualisation

Λόγω του μεγάλου μεγέθους του και της απόστασης, ο αστεροειδής θα είναι παρατηρήσιμος με ένα μικρό τηλεσκόπιο από σκοτεινά σημεία στις 29 Ιουνίου. Η φωτεινότητά του θα φτάσει σε μέγεθος 8,6 κατά την στιγμή της κοντινής διέλευσης στις 16:46 ώρα Ελλάδας, όμως τότε θα βρίσκεται πάνω από τον νότιο Ειρηνικό και θα είναι αθέατος στην Ελλάδα. Μπορούμε όμως να τον παρατηρήσουμε το βράδυ της 29ης Ιουνίου, καθώς θα κινείται στον αστερισμό του Πήγασου, με την φωτεινότητα του όμως να κυμαίνεται από 10,5 έως 12, θα είναι ορατός δηλαδή με ένα μικρό ή μεσαίο τηλεσκόπιο.

Ο αστεροειδής (415029) 2011 UL21 είναι ο μεγαλύτερος από τον 2024ΜΚ, με διάμετρο 2,3 χιλιομέτρων, μεγαλύτερη από το 99% όλων των γνωστών γεωπλήσιων αντικειμένων. Ωστόσο στις 27 Ιουνίου θα περάσει σε ασφαλή απόσταση από τη Γη. Κατά την κοντινή διέλευση θα βρίσκεται πάνω από 17 φορές μακριά, όσο η Γη από την Σελήνη, περίπου 6,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Η τροχιά του εμφανίζει μεγάλη κλίση σε σχέση με το επίπεδο των πλανητών, κάτι ασυνήθιστο για ένα τόσο μεγάλο αντικείμενο, καθώς τα περισσότερα μεγάλα σώματα (πλανήτες και αστεροειδείς) κινούνται κοντά στο επίπεδο του ισημερινού του Ήλιου.
Η κλίση της τροχιάς του ίσως είναι αποτέλεσμα βαρυτικής επίδρασης ενός μεγάλου πλανήτη, όπως ο Δίας. Η έλξη του Δία μπορεί να εκτρέψει έναν, έως τώρα, ακίνδυνο αστεροειδή προς τη Γη, μετατρέποντας τον σε δυνητικά επικίνδυνο.

Ο 2011 UL21 βρίσκεται σε συντονισμό 11:34 με τη Γη, ολοκληρώνει δηλαδή 11 περιφορές γύρω από τον Ήλιο κάθε 34 χρόνια.

διαβάστε περισσότερες λεπτομέτρειες στον ιστότοπο του Ομίλου Φίλων Αστρονομίας (ΟΦΑ): https://www.ofa.gr/asteroids-flyby-june-2024/