Ο θάνατος του στείρου (sterile) νετρίνου

Τα νετρίνα εμφανίζονται σε τρεις διαφορετικούς τύπους (ή γεύσεις) – το νετρίνο του ηλεκτρονίου, το νετρίνο του μιονίου και το νετρίνο του σωματιδίου ταυ. Μπορούν να «ταλαντώνονται» μεταξύ αυτών των γεύσεων, μεταπίπτοντας από τον έναν τύπο νετρίνου σε άλλον καθώς ταξιδεύουν. Δεν είναι γνωστή η ακριβής τιμή της μάζας τους, η οποία είναι μεν πολύ μικρή, αλλά διάφορη του μηδενός. Από τα πειράματα σχετικά με τις ταλαντώσεις παίρνουμε πληροφορίες για την διαφορά των τετραγώνων των μαζών των νετρίνων, ενώ από κοσμολογικές εκτιμήσεις προκύπτει το άθροισμα των μαζών και των τριών νετρίνων.

Η πιθανότητα ύπαρξης και ενός τέταρτου νετρίνου, του επονομαζόμενου στείρου (sterile) προέκυψε από κάποιες παρατηρήσεις πειράματων οι οποίες έδειχναν πως τα αντινετρίνα του μιονίου μετατρέπονταν σε αντινετρίνα του ηλεκτρονίου σε μικρότερες αποστάσεις από τις αναμενόμενες για ταλαντώσεις νετρίνων των τριών γνωστών γεύσεων.

Ενώ τα τρία γνωστά νετρίνα αλληλεπιδρούν έστω και πολύ σπάνια με την ύλη, τα υποθετικά στείρα νετρίνα δεν αλληλεπιδρούν καθόλου και γι αυτό ονομάστηκαν στείρα. Η ανίχνευση ενός στείρου νετρίνου θα ήταν σημαντικότερη ανακάλυψη και από την ανίχνευση του μποζονίου Higgs, διότι σε αντίθεση με τα γνωστά νετρίνα και το μποζόνιο Higgs, δεν προβλέπεται από το Καθιερωμένο Πρότυπο της σωματιδιακής Φυσικής. Όμως η γενικότερη αίσθηση ήταν ότι οι πιθανότητες ύπαρξης ενός τέτοιου νετρίνου ήταν μικρές (διαβάστε σχετικά ΕΔΩ και ΕΔΩ).

Τα νέα αποτελέσματα από το πείραμα MicroBooNE στο Fermilab βάζουν ταφόπλακα στις ελπίδες ύπαρξης του στείρου νετρίνου.

O ανιχνευτής Microboone αποτελείται από 170 τόνους αργού στους μείον 186 oC σε μια δεξαμενή στο μέγεθος ενός φορτηγού.

Το πείραμα MicroBooNE, που ξεκίνησε το 2008, μελετά πώς αλληλεπιδρούν και ταλαντώνονται σε απόσταση 500 μέτρων. Ο ανιχνευτής του έχει μήκος 12 μέτρα, και περιέχει 170 τόνους υγρού αργού, το οποίο είναι 40% πυκνότερο από το νερό. Παρακολουθώντας τα σωματίδια που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση ενός νετρίνου με τον πυρήνα ενός ατόμου αργού στον ανιχνευτή, αποκαλύπτονται οι ιδιότητες του νετρίνου που τα παρήγαγε.

Το τελικό συμπέρασμα σύμφωνα με τις τέσσερις ξεχωριστές αναλύσεις των δεδομένων του MicroBooNE είναι κατηγορηματικό: το στείρο νετρίνο δεν υπάρχει. Αλλά αυτό δεν είναι τόσο το τέλος της ιστορίας, αλλά η αρχή ενός νέου κεφαλαίου.

διαβάστε σχετικά: Neutrino result heralds new chapter in physics