Μειώθηκε η λευκαύγεια (albedo) της Γης

Το επί τοις εκατό ποσοστό της ηλιακής ακτινοβολίας που ανακλάται από την Γη ονομάζεται λευκαύγεια ή albedo (‘albus’ στα λατινικά σημαίνει ‘λευκό’). Όταν η λευκαύγεια έχει μεγάλη τιμή, η Γη ανακλά περισσότερη ηλιακή ακτινοβολία προς το διάστημα και έτσι είναι λίγο ψυχρότερη – και αντιστρόφως, όταν η λευκαύγεια είναι μικρότερη η Γη απορροφά περισσότερο ηλιακό φως και είναι θερμότερη.

Η μέση τιμή της λευκαύγειας του πλανήτη μας είναι 0,3 και η τιμή της σε κάθε χρονική στιγμή εξαρτάται από το ποιο μέρος της Γης βλέπει τον Ήλιο (οι ωκεανοί είναι πιο σκοτεινοί, η ξηρά φωτεινότερη, τα σύννεφα πιο φωτεινά και το χιόνι ή ο πάγος ακόμα πιο λαμπρότερα). Ο μηνιαίος μέσος όρος μεταβάλλεται περίπου ±0,01% ανάλογα με τις εποχές (μεγαλύτερη το Μάρτιο και μικρότερη τον Ιούνιο-Ιούλιο). Οι ακριβείς μετρήσεις της λευκαύγειας της Γης παίζουν σημαντικό ρόλο στην κατανόηση του κλίματος. Αν η μέση τιμή της λευκαύγειας (albedo) αυξανόταν από 0,30 σε 0,31, εξαιτίας π.χ. της αύξησης της νέφωσης κατά 5%, τότε θα αντιστάθμιζε σε μεγάλο βαθμό την υπερθέρμανση από τον διπλασιασμό της περιεκτικότητας του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Η albedo της Γης μετρήθηκε για πρώτη φορά από τον Γάλλο αστρονόμο André-Louis Danjon στις αρχές της δεκαετίας του 1930 με την έξυπνη σκέψη του να παρατηρήσει το γαιόφως, την «γήινη λάμψη» που φωτίζει το «σκοτεινό» τμήμα του δίσκου της Σελήνης! Πρόκειται για το ηλιακό φως που ανακλάται στην Γη και στην συνέχεια ανακλάται πάλι στην σεληνιακή επιφάνεια.

Μετρήσεις της albedo μπορούν επίσης να πραγματοποιήσουν δορυφόροι, για παράδειγμα η έρευνα JASON που πραγματοποιήθηκε πριν από τριάντα χρόνια στην οποία συμμετείχαν ο γνωστός φυσικός Freeman Dyson και η αστροναύτης Sally Ride [‘Small Satellites and RPAS in Global-Change Research Summary and Conclusions‘]

Σε μια νέα έρευνα με τίτλο ‘Earth’s Albedo 1998–2017 as Measured From Earthshine‘ οι P. R. Goode et al χρησιμοποιώντας τις μετρήσεις των τελευταίων δεκαετιών της albedo – είτε με την μέθοδο του Γάλλου αστρονόμου Danjon είτε από δορυφόρους, διαπιστώνουν ότι η albedo της Γης μειώθηκε τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αποδίδοντας την μείωση στην θέρμανση των ωκεανών. Η Γη σήμερα ανακλά περίπου μισό Watt ανά τετραγωνικό μέτρο λιγότερη ηλιακή ακτινοβολία από ό,τι πριν από 20 χρόνια, με την μεγαλύτερη μείωση να συμβαίνει τα τελευταία τρία χρόνια. Αυτό ισοδυναμεί με 0,5% μείωση της ανακλαστικότητας (albedo) της Γης.

Oι μέσες ετήσιες αποκλίσεις της γήινης albedo από 1998–2017 εκφρασμένες ως ανακλώμενη ροή σε W/m2

H μεταβολή στην albedo της Γης που παρατηρήθηκε από τους ερευνητές δεν συσχετίστηκε με περιοδικές αλλαγές στην φωτεινότητα του Ήλιου, αλλά αποδόθηκε σε γήινα φαινόμενα. Συγκεκριμένα, υπήρξε μείωση των ανακλαστικών νεφών πάνω από τον ανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τις δορυφορικές μετρήσεις της NASA.

Η μείωση της albedo συνεπάγεται αύξηση της απορροφούμενης ηλιακής ενέργειας από την Γη, η οποία θα μπορούσε να συμβάλλει στην αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Πολλοί επιστήμονες ήλπιζαν ότι μια πιο ζεστή Γη θα μπορούσε να δημιουργήσει περισσότερα σύννεφα και επομένως υψηλότερη albedo, κάτι με την σειρά του θα μείωνε την μέση θερμοκρασία της Γης. Όμως σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα φαίνεται να ισχύει το αντίθετο.

πηγή: https://news.agu.org/press-release/earth-is-dimming-due-to-climate-change/