Τι καιρό κάνει στην Αφροδίτη τη νύχτα;

Σημαντική εξέλιξη στην μελέτη της Αφροδίτης προσφέρουν οι πρώτες εικόνες που καταγράφηκαν από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στον πλανήτη το βράδυ. Αν και οι ειδικοί την βάφτισαν «δίδυμο» πλανήτη με την Γη η Αφροδίτη είναι μια πραγματική κόλαση με θερμοκρασίες που λιώνουν ακόμη και μέταλλα αλλά και με ένα πυκνό πέπλο τοξικών αερίων να την σκεπάζει. Βέβαια ο χαρακτηρισμός των ειδικών δεν είναι άστοχος αφού ο πλανήτης διαθέτει πολλές ομοιότητες με τη Γη και κάποτε υπήρξε πιθανώς ο πρώτος κατοικήσιμος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, με ωκεανό και κλίμα παρόμοιο με αυτή της Γης.

Όμως κάτι συνέβη και, σύμφωνα με την κυρίαρχη επιστημονική θεωρία, η Αφροδίτη έπεσε θύμα ενός εκτός ελέγχου «φαινομένου του θερμοκηπίου», κάτι που μερικοί προειδοποιούν ότι μπορεί να αποτελεί το μακρινό μέλλον και της ίδια της Γης, αν δεν τεθεί υπό έλεγχο η κλιματική αλλαγή. Οι πυκνές νεφώσεις της Αφροδίτης έχουν εμποδίσει την παρατήρηση και μελέτη της αλλά τα τελευταία χρόνια οργανώνονται αποστολές με σκάφη και δορυφόρους που διαθέτουν ολοένα και πιο προηγμένα όργανα.

Ο ιαπωνικός δορυφόρος Akatsuki που είναι σχεδιασμένος να πραγματοποιεί κλιματικές μελέτες βρίσκεται σε τροχιά από το 2015 στην Αφροδίτη και κατάφερε να καταγράψει εικόνες των καιρικών της συνθηκών τις νυχτερινές ώρες. Είναι η πρώτη φορά που οι επιστήμονες έχουν στην διάθεση τους τέτοιες εικόνες και όπως είναι φυσικό η μελέτη τους θα αποκαλύψει νέα σημαντικά στοιχεία για τις συνθήκες που επικρατούν στον πλανήτη.

Οι εικόνες αποκαλύπτουν νεφώσεις που σχηματίζονται τις νυχτερινές ώρες αλλά και μοτίβα κυκλοφορίας του αέρα τα οποία οι ειδικοί χαρακτηρίζουν ως «περίεργα». Αναμένεται η ανάλυση των εικόνων για να αποκαλυφθούν σε όλο τους το εύρος τα όσα φαίνονται σε αυτές.

Η NASA ανακοίνωσε πρόσφατα την οργάνωση δύο νέων αποστολών στην Αφροδίτη. Η πρώτη αποστολή θα μελετήσει τη σύνθεση της ατμόσφαιρας της Αφροδίτης για να κατανοήσει την εξέλιξη της και να προσδιορίσει με βεβαιότητα αν όντως κάποτε ο πλανήτης διέθετε ωκεανό. Η δεύτερη αποστολή θα χαρτογραφήσει την επιφάνεια της Αφροδίτης για να ρίξει φως στη γεωλογική ιστορία της και να βρεθούν στοιχεία που να εξηγούν γιατί εξελίχθηκε τόσο διαφορετικά από εκείνη της Γης.

περισσότερες λεπτομέρειες ΕΔΩ: The nightside cloud-top circulation of the atmosphere of Venus