Ένας πάρα πολύ μακρινός γαλαξίας στο Σύμπαν

Large Millimeter Telescope (LMT)

Αστρονόμοι από τις ΗΠΑ, το Μεξικό και την Ευρώπη ανακάλυψαν ένα πάρα πολύ μακρινό γαλαξία, τον G09 83808, σε απόσταση 12,8 δισεκατομμυρίων ετών φωτός. Παλαιότερα οι αστρονόμοι είχαν ανακαλύψει με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου «Χαμπλ», έναν γαλαξία που βρίσκεται σε απόσταση 13,4 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Πρόκειται για τον πιο μακρινό γαλαξία που έχει ποτέ εντοπισθεί στο σύμπαν – το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε ο γαλαξίας EGSY8p7, σε απόσταση 13,2 δισεκατομμυρίων ετών φωτός).

Αν και εμφανίσθηκε μόνο ένα δισεκατομμύριο χρόνια μετά την «Μεγάλη Έκρηξη» που αποτέλεσε την αφετηρία του σύμπαντος, ο εν λόγω γαλαξίας G09 83808 – πιθανώς ένας από τους πρώτους που υπήρξαν- μπορούσε κιόλας να γεννά πολλά άστρα.

Η αρχική ανακάλυψη έγινε από το διαστημικό τηλεσκόπιο «Χέρσελ» και ακολούθησαν πιο λεπτομερείς παρατηρήσεις -χάρη στη μέθοδο του βαρυτικού φακού- με το μεγάλο αμερικανο-μεξικανικό τηλεσκόπιο LMT διαμέτρου 50 μέτρων στην κορυφή ενός ανενεργού ηφαιστείου του Μεξικού.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Μεξικανό Χόρχε Ζαβάλα, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy».

www.amna.gr – www.umass.edu