Αστρονόμοι «είδαν» με τηλεσκόπιο μια μαύρη τρύπα

Posted on 08/01/2016

twinKlesΓια πρώτη φορά οι αστρονόμοι είδαν αναλαμπές ορατού φωτός κοντά σε μια μαύρη τρύπα. Αυτές οι διακυμάνσεις του φωτός είναι ορατές ακόμα και με ένα μέτριο τηλεσκόπιο ερασιτέχνη αστρονόμου.

Oι παρατηρήσεις αναφέρονται στο άστρο V404 του Κύκνου (βρίσκεται στον αστερισμό του Κύκνου) απέχει από τη Γη 7800 έτη φωτός. Πρόκειται για ένα δυαδικό σύστημα που αποτελείται από μια μαύρη τρύπα μάζας 9 φορές η μάζα του ήλιου μας και άστρο-συνοδό με μάζα λίγο μικρότερη από αυτή του ήλιου.

Οι αστρονόμοι υποθέτουν ότι το φως προέρχεται από τις παραγόμενες ακτίνες Χ στο κέντρο του δίσκου προσαύξησης της μαύρης τρύπας, οι οποίες με τη σειρά τους διεγείρουν τα αέρια στην εξωτερική  περιοχή του δίσκου, κάνοντας τα να εκπέμψουν ορατό φως.

Οι ερευνητές Kimura et al κυκλοφόρησαν το παρακάτω βίντεο (επενδυμένο με μουσική από τη «Λίμνη των Κύκνων»!), που δείχνει και εξηγεί πως δημιουργούνται αυτές οι διακυμάνσεις του φωτός:

Πηγή: Kimura et al: «Repetitive patterns in rapid optical variations in the nearby black-hole binary V404 Cygni»

(νεώτερη ενημέρωση 9-1-2016)
διαβάστε επίσης: K. Gazeas (UOA: University of Athens), G. Vasilopoulos (MPE), M. Petropoulou (Purdue University), K. Sapountzis (UOA), «Optical follow-up of V404 Cyg during the current enhanced activity«