Tο πιο γρήγορο άστρο του γαλαξία μας

Κινείται με ταχύτητα 1.200 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο και θα διαφύγει από τον γαλαξία μας.

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν το πιο γρήγορο άστρο του γαλαξία μας, που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, το οποίο επιταχύνθηκε τρομερά μετά από μια έκρηξη καινοφανούς αστέρα (σούπερ νόβα), που το έσπρωξε μακριά.

Το άστρο, που «τρέχει» πλέον με ταχύτητα 1.200 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο, αναμένεται να ξεφύγει από τα βαρυτικά δεσμά του γαλαξία μας και να «δραπετεύσει» στο διαγαλαξιακό χώρο σε περίπου 25 εκατομμύρια χρόνια. Με αυτή την ταχύτητα, το άστρο θα μπορούσε να διασχίσει την απόσταση Γης – Σελήνης σε μόλις πέντε λεπτά. Συγκριτικά, το άστρο του ηλιακού μας συστήματος, ο Ήλιος, κινείται με ταχύτητα μόνο 78 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο.

Τα περισσότερα άστρα ενός γαλαξία, όπως και ο Ήλιος μας, κινούνται γύρω από το κέντρο του. Όμως μερικά «ατίθασα» άστρα έχουν τροχιές και ταχύτητες διαφορετικές, που κάποτε θα τα οδηγήσουν εκτός του γαλαξία. Έως τώρα έχουν βρεθεί περίπου 20 τέτοια άστρα.

Όλα τα γρήγορα άστρα που είχαν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα, είχαν επιταχυνθεί, επειδή πλησίασαν πολύ την μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας. Αλλά το μικρό άστρο US 708 (με περίπου τη μισή μάζα του Ήλιου μας) είναι το πρώτο που έχει διαφορετική ιστορία, καθώς απέκτησε την μεγάλη ταχύτητά του εξαιτίας μιας θερμοπυρηνικής έκρηξης σούπερ νόβα, που συνέβη στο γειτονικό άστρο του, με το οποίο έως τότε σχημάτιζε «δίδυμο». Η έκρηξη λειτούργησε σαν σφεντόνα για να εκσφενδονίσει μακριά το US 708.

«Πιθανότατα πρόκειται για μια από τις πιο δραματικές ιστορίες ζωής για άστρο. Πρέπει να πέρασε πολλά», δήλωσε ο Γερμανός αστρονόμος, Στέφαν Γκάιερ, του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO). Το άστρο ήταν κάποτε ένας ερυθρός γίγαντας, που απέβαλε το υδρογόνο του και σήμερα είναι πια μικρή πυκνή σφαίρα από ήλιο, που όχι μόνο κινείται αστραπιαία, αλλά επίσης περιστρέφεται πολύ γρήγορα, με ταχύτητα πάνω από 100 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο.
hypervelocity
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Γκάιερ, που έκαναν την ανακάλυψη με τα τηλεσκόπια Κεκ στη Χαβάη και του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου, παρουσίασαν τα ευρήματά τους στο περιοδικό «Science», σύμφωνα με το «New Scientist». Ο αρχικός εντοπισμός του άστρου είχε γίνει το 2005 [US 708 – An unbound hyper-velocity subluminous O star], αλλά χρειάστηκαν αρκετά χρόνια παρατηρήσεων,μέχρι να υπολογιστεί η ταχύτητά του.

Πηγή: ΑΜΠΕ – http://www.space.com/28737-fastest-star-galaxy-strange-origin.html

1. Γιατί δίνει την ταχύτητα περιστροφής σε χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο;

• Η θεμελιώδης μονάδα μέτρησης της ταχύτητας στο διεθνές σύστημα μονάδων (SI) είναι μέτρα ανά δευτερόλεπτο (m/s). Απλά για λόγους συντομίας σε υψηλές ταχύτητες απλουστεύεται σε χιλιόμετρα ανά δευτερόλεπτο (km/s). Πχ η ταχύτητα του φωτός είναι c = 300.000 km/s & είναι πιο σύντομο από το 300.000.000 m/s.
      Bye bye αστεράκι! Καλό ταξίδι μέχρι να βρεις κάποιον άλλο γαλαξία να σε φιλοξενήσει, αν προλάβεις βέβαια…