Ψάχνοντας σκοτεινή ύλη με ατομικά ρολόγια

Οι δορυφόροι GPS μπορούν να ανιχνεύσουν τη σκοτεινή ύλη;

Andrei Derevianko

Εκτός από το να μας πληροφορούν για το πού βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή, οι δορυφόροι του συστήματος GPS (Global Positioning System) θα μπορούσαν να παίξουν βασικό ρόλο στην ανίχνευση και τη μέτρηση των ιδιοτήτων της σκοτεινής ύλης.
Αυτό υποστηρίζουν δύο φυσικοί, οι Αντρέι Ντερεβιάνκο και Μαξιμ Ποσπέλοφ, από το πανεπιστήμιο της Νεβάδα και το Ινστιτούτο Θεωρητικής Φυσικής του Καναδά, αντίστοιχα.
Η σκοτεινή ύλη δεν έχει ανιχνευτεί ποτέ έως σήμερα, με συνέπεια να παραμένει άγνωστη η φύση της. Η ύπαρξή της, ωστόσο, προκύπτει από τη βαρυτική της επίδραση σε συμπαντικές δομές, όπως οι γαλαξίες. Έτσι, οι κοσμολόγοι εκτιμούν πως αντιστοιχεί στο 26,8% της μάζας του σύμπαντος, έναντι μόλις 4,8% της συμβατικής ύλης.
Οι δύο φυσικοί προτείνουν μία μέθοδο για την αναζήτησή της χρησιμοποιώντας τους δορυφόρους GPS και άλλα δίκτυα που είναι εξοπλισμένα με ατομικά ρολόγια. Σύμφωνα με αυτή τη μέθοδο, θα γίνει αντιληπτή από την επίδρασή της στη λειτουργία αυτών των ρολογιών.
«Όταν η σκοτεινή ύλη αλληλεπιδράσει με ένα τέτοιο δίκτυο, τότε τα αρχικώς συγχρονισμένα ρολόγια θα αρχίσουν να παρουσιάζουν μικρές διαφορές», γράφουν οι δύο ερευνητές στο άρθρο τους, το οποίο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature στις 17 Νοεμβρίου.
«Αυτές οι διαφορές ανάμεσα σε ρολόγια που βρίσκονται σε χωρική απόσταση μεταξύ τους αναμένεται να παρουσιάζουν μια διακριτή “υπογραφή”, η οποία κωδικοποιεί το “αποτύπωμα” της σκοτεινής ύλης στον χωρόχρονο».
Οι επιστήμονες έχουν ξεκινήσει να δοκιμάζουν ήδη τη θεωρία τους, αναλύοντας μετρήσεις από τα ατομικά ρολόγια 30 δορυφόρων GPS. Γι’ αυτό τον σκοπό, συνεργάζονται με το Εργαστήριο Γεωδαισίας της Νεβάδα, το οποίο έχει αναπτύξει και λειτουργεί το μεγαλύτερο κέντρο επεξεργασίας δεδομένων από το σύστημα GPS.
Αν επιβεβαιωθεί η μέθοδος, τότε το σμήνος των δορυφόρων GPS θα αποδειχθεί πως είναι επίσης μια από τις σημαντικότερες επιστημονικές πειραματικές διατάξεις που κατασκεύασε ποτέ ο άνθρωπος.
naftemporiki.gr – www.unr.edu

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ, ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΥΛΗ

1. Η ιδέα είναι παλιά . Θυμάμαι πριν από 20 χρόνια και βάλε , σχεδίαζαν με ένα ρολόι σε δορυφόρο , και ένα στη γή , να ελέγξουν τη θεωρία της σχετικότητος , από τη διαφορά χρόνου που θα προέκυπτε λόγω της διαφορετικής ταχύτητας των δύο ρολογιών . Έκτοτε δεν άκουσα τίποτα πάνω σε αυτό. Αν εσείς κάτι έχετε ακούσει , πληροφορήστε με .
    Τώρα το εργαλείο είναι έτοιμο . Έχουμε δεκάδες δορυφόρους με ρολόγια ,άρα θα μπορούσε να ελεγχθεί και η απλή θεωρία της σχετικότητας . Βέβαια τα ρολόγια των δορυφόρων κατά τακτά χρονικά διαστήματα , συγχρονίζονται με το κάποιο πρότυπο . Αλλά αυτό δεν αλλάζει τα πράματα , διότι συμπέρασμα μπορούμε να βγάλουμε απο τις αποκλίσεις . Αν η σχετικότης ισχείει τότε δεν θα είναι τυχαίες , αλλά τα των δορυφόρων θα εχουν μια τάση καθυστέρησης.
    Τώρα για τη σκοτεινή ύλη , μάλλον τα πράματα μπερδεύονται περισσότερο μια και οι δορυφόροι στριφογυρίζουν και επιρρέαζονται από διαφορά βαρυτικά πεδία .

Αρέσει σε <span>%d</span> bloggers: