Οι δομές των γαλαξιών-νάνων γύρω από τον Γαλαξία μας …

Posted on 13/06/2014

… δεν συμφωνούν με τη θεωρία

Οι νάνοι γαλαξίες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον Γαλαξία μας και τον γειτονικό γαλαξία Ανδρομέδα μάλλον δεν υπακούουν στο αποδεκτό μοντέλο σχηματισμού των γαλαξιών, σύμφωνα με την ανακοίνωση μιας διεθνούς ομάδας αστροφυσικών: «Co-orbiting satellite galaxy structures are still in conflict with the distribution of primordial dwarf galaxies», Pawlowski et al.

galaxy (1)

Οι παρατηρήσεις δείχνουν πως οι γαλαξίες-νάνοι που περιβάλλουν το Γαλαξία μας και την Ανδρομέδα κινούνται στο ίδιο νοητό επίπεδο σχηματίζοντας λεπτές δισκοειδείς δομές, κάτι που φαίνεται ότι παραβιάζει τον κανόνα της τυχαίας διασποράς της σκοτεινής ύλης.

Σύμφωνα με τις σημερινές μας γνώσεις το 23% της μάζας του Σύμπαντος αποτελείται από μία κατηγορία σωματιδίων που ονομάζεται σκοτεινή ύλη. Τα σωματίδια αυτά δεν αλληλεπιδρούν με τη γνωστή ύλη με κανέναν άλλο τρόπο πλην της βαρύτητας και η φύση τους παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αινίγματα της σύγχρονης επιστήμης.

Η σκοτεινή ύλη βρίσκεται κατανεμημένη σε σχετικά τυχαίες περιοχές γύρω από τον εκάστοτε γαλαξία. Οι παρατηρήσεις όμως δείχνουν πως οι γαλαξίες-νάνοι που περιβάλλουν το Γαλαξία μας και την Ανδρομέδα κινούνται στο ίδιο νοητό επίπεδο σχηματίζοντας λεπτές δισκοειδείς δομές, κάτι που φαίνεται ότι παραβιάζει τον κανόνα της τυχαίας διασποράς της σκοτεινής ύλης.

Η ομάδα των 14 επιστημόνων επανέλαβε τους υπολογισμούς από τρεις προγενέστερες μελέτες των μικρών γαλαξιών που περιβάλλουν το δικό μας, καταλήγοντας σε σημαντικές διαφωνίες, αφού υπολόγισε πως βάσει της θεωρίας υπάρχει μόλις 0.1% πιθανότητα να σχηματιστούν τέτοιες επίπεδες δομές.

Σύμφωνα με τους ερευνητές είναι σαφές πως χρειάζεται μία εναλλακτική εξήγηση στο μοντέλο, καθώς οι παρατηρήσεις δείχνουν πως η κατανομή των δορυφόρων γαλαξιών δεν ταιριάζει με τις αρχικές υποθέσεις. Με τον τρόπο αυτό, παρόλο που το καθιερωμένο κοσμολογικό μοντέλο αποτελεί πλαίσιο αναφοράς για γενιές επιστημόνων, η συγκεκριμένη ερευνητική ομάδα προστίθεται στην αυξανόμενη μειοψηφία των επιστημόνων που αρχίζουν να το αμφισβητούν.

“Όταν έχεις μία σαφή αντίφαση σαν αυτή, πρέπει να επικεντρωθείς εκεί. Έτσι επιτυγχάνεται πρόοδος στην επιστήμη”, υποστηρίζει ο Ντέιβιντ Μέριτ, καθηγητής αστροφυσικής στο πανεπιστήμιο του Ρότσεστερ που συμμετείχε στην έρευνα.

Η ομάδα των ερευνητών προτείνει εναλλακτικές λύσεις στο συγκεκριμένο πρόβλημα, αφήνοντας ωστόσο ανοικτό το ερώτημα για το εάν το καθιερωμένο κοσμολογικό πρότυπο αναπαράγει σωστά τις ιδιότητες του Σύμπαντος.
Η μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Στο βίντεο που ακολουθεί προσομοιώνεται η σύγκρουση δυο γαλαξιών. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι παρόμοιο με τον γειτονικό μας γαλαξία Ανδρομέδα. Tα συντρίμμια της σύγκρουσης δημιουργούν μακριές «παλιρροιακές ουρές» κατά μήκος των οποίων σχηματίζονται γαλαξίες νάνοι. Έτσι θα μπορούσε να εξηγηθεί ο σχηματισμός των δορυφόρων γαλαξιών γύρω από τον γαλαξία μας και την Ανδρομέδα.

naftemporiki.gr– www.rit.edu