Έλληνες ερευνητές στο νότιο πόλο …

Posted on 01/04/2014

Θα ενταχθούν με την διαδικασία της κινητικότητας-διαθεσιμότητας στην ερευνητική ομάδα BICEP2 που ανακάλυψε τις αρχέγονες βαρυτικές διαταραχές

Πρόκειται για μια από τις μεταρρυθμίσεις της «εργαλειοθήκης» του ΟΟΣΑ που έχει ως στόχο να φέρει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας έρευνας.

To τηλεσκόπιο BICEP2 στο νότιο πόλο

Tο βράδυ της περασμένης Κυριακής, μετά από μια θυελλώδη συνεδρίαση στη βουλή, ψηφίστηκε με οριακή πλειοψηφία το περίφημο πολυνομοσχέδιο. Και όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, αυτοί που το ψήφισαν ισχυρίζονται ότι σώθηκε για άλλη μια φορά η χώρα, ενώ όσοι το καταψήφισαν κατηγορούν τους πρώτους ότι δεν ήξεραν τι ψήφιζαν, αφού κανείς τους δεν πρόλαβε να το διαβάσει ολόκληρο!

Πράγματι το πολυνομοσχέδιο είναι τεράστιο και περιλαμβάνει πάρα πολλές διατάξεις, μεταξύ των οποίων και μια που ενδιαφέρει την ελληνική επιστημονική κοινότητα.

Αλλά ας δούμε τα γεγονότα από την αρχή.

Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του ΟΟΣΑ και της τρόικας υπάρχει πλεονάζον ερευνητικό προσωπικό στην Ελλάδα το οποίο πρέπει άμεσα να μπει στην διαδικασία της διαθεσιμότητας-κινητικότητας. Στέλεχος της τρόικας, ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τους έλληνες ερευνητές που πηγαινοέρχονται στο CERN, τονίζοντας ότι είναι πολλοί περισσότεροι απ’ ότι θάπρεπε, και πως οι ερευνητικές τους επιλογές έχουν ως κίνητρο τα ταξιδάκια στην κοντινή Γενεύη, δεδομένου ότι ο επιταχυντής LHC εδώ και δυο χρόνια – μετά την ανακάλυψη του σωματιδίου Higgs – σταμάτησε να λειτουργεί.

Μάλιστα πριν την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου, όταν κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων με την τρόικα η ερευνητική ομάδα BICEP2 ανακοίνωνε τα αποτελέσματα των ερευνών της (Διαβάστε σχετικά: Βαρυτικά κύματα στην κοσμική ακτινοβολία υποβάθρου εξαιτίας του πληθωρισμού), τα στελέχη της τρόικας παρατήρησαν ότι στις δημοσιεύσεις που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο από την ομάδα BICEP2 (arxiv.org/pdf/1403.3985v2.pdf, arxiv.org/pdf/1403.4302v1.pdf) δεν υπάρχει ούτε ένα ελληνικό όνομα! Και απέδωσαν το γεγονός στο ότι οι έλληνες ερευνητές τεμπελιάζουν και αποφεύγουν την έρευνα σε δύσκολες συνθήκες, όπως αυτές του νοτίου πόλου.

Έτσι πάρθηκε η απόφαση να συμπεριλάβουν διάταξη κινητικότητας ερευνητών στο πολυνομοσχέδιο σύμφωνα με την οποία συγκεκριμένος αριθμός ερευνητών θα μετακινηθεί υποχρεωτικά στο νότιο πόλο, όπου θα συνεργαστεί με την ομάδα του τηλεσκοπίου BICEP2.

Cryo-Cavalry

Οι συνθήκες εργασίας των ερευνητών του τηλεσκοπίου BICEP2 στο νότιο πόλο είναι πάρα πολύ δύσκολες (www.nature.com)

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπήρξε έντονο παρασκήνιο και μεγάλη κινητοποίηση – με προσωπική εντολή Σαμαρά – , έτσι ώστε να πειστεί ο John Kovac που ηγείται της ερευνητικής ομάδας BICEP2 και να δεχθεί τους Έλληνες ερευνητές-διαθεσίτες που θα μετακινηθούν στον νότιο πόλο.

Η σχετική διάταξη του πολυνομοσχεδίου που αφορά κυρίως τους ερευνητές των βαθμίδων Γ και Δ (εξαιρεί όλους τους ερευνητές βαθμίδας Α και τους περισσότερους βαθμίδας Β) έγινε γνωστή στους άμεσα ενδιαφερόμενους, πριν από λίγες ώρες και μέχρι στιγμής δεν υπήρξε καμία επίσημη αντίδραση.

ΠΗΓΗ