Βαθύ μπλε το χρώμα του εξωπλανήτη HD 189733b

Το Hubble βλέπει για πρώτη φορά το χρώμα ενός εξωπλανήτη

Καλλιτεχνική άποψη του εξωπλανήτη HD189733b.  που βρίσκεται 63 έτη φωτός από τη Γη. Αν και το χρώμα  είναι μπλε, μάλλον δεν φιλοξενεί νερό λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στην επιφάνειά του. το σκούρο αυτό μπλε δημιουργείται από τα σύννεφα του πλανήτη, που περιέχουν και σωματίδια σιλικόνης και τα οποία δημιουργούν τη βροχή από λιωμένο γυαλί.

Καλλιτεχνική άποψη του εξωπλανήτη HD189733b. που βρίσκεται 63 έτη φωτός από τη Γη. Αν και το χρώμα είναι μπλε, μάλλον δεν φιλοξενεί νερό λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στην επιφάνειά του. Το σκούρο μπλε δημιουργείται από τα σύννεφα του πλανήτη, που περιέχουν και σωματίδια σιλικόνης και τα οποία δημιουργούν τη βροχή από λιωμένο γυαλί.

Αστρονόμοι, με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble παρατηρούν για πρώτη φορά το πραγματικό χρώμα ενός πλανήτη εκτός ηλιακού συστήματος. Το βαθύ μπλε του χρώμα, παραπέμπει στο πως φαίνεται και ο δικός μας πλανήτης από το Σύμπαν, αν και οι ομοιότητες μεταξύ των δύο πλανητών σταματούν εκεί.

Πρόκειται για τον HD 189733 b, έναν πλανήτη στον αστερισμό της Αλεπούς, 19 παρσέκ μακριά από το ηλιακό μας σύστημα (ένα παρσέκ ισοδυναμεί με 3.26 έτη φωτός). Ανακαλύφθηκε το 2005, έχει ατμοσφαιρική θερμοκρασία της τάξεως των 1000 βαθμών Κελσίου, ανέμους που αγγίζουν τις ταχύτητες των 7000 χιλιομέτρων την ώρα, και κυριολεκτικά, στην ατμόσφαιρά του βρέχει γυαλί.

Το τηλεσκόπιο Hubble, δεν έχει τη δυνατότητα να απομονώσει τον πλανήτη από το μητρικό του άστρο, βλέποντας και τα δύο σαν μια μικρή κουκίδα φωτός. Ωστόσο οι αστρονόμοι περίμεναν τον πλανήτη να κρυφτεί πίσω από το άστρο, καθώς αυτός περιστρέφεται γύρω του. Έτσι, είχαν τη δυνατότητα να μελετήσουν τη διαφορά στην εκπεμπόμενη ακτινοβολία. Το χρώμα του οποίου η ένταση είχε μειωθεί σημαντικά, ήταν το μπλε.

Οι παρατηρήσεις αυτές έγιναν με το φασματογράφο του Hubble, και διήρκησαν από τον περασμένο Δεκέμβριο, καθώς οι αστρονόμοι περίμεναν την έκλειψη του πλανήτη.

Η εργασία των ερευνητών T. M. Evans et al θα δημοσιευτούν στο τεύχος του Αυγούστου του περιοδικού Astrophysical Journal Letters, με τίτλο: «The deep blue color of HD 189733b: albedo measurements with HST/STIS at visible wavelengths«.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που ανιχνεύεται το χρώμα ενός μακρινού πλανήτη. Αν και το χρώμα του είναι μπλε, δεν είναι πιθανό να φιλοξενεί νερό σε υγρή μορφή, εξαιτίας του καυτού του κλίματος. Οι αστρονόμοι εικάζουν πως το σκούρο αυτό μπλε δημιουργείται από τα σύννεφα του πλανήτη, που περιέχουν και σωματίδια σιλικόνης και τα οποία δημιουργούν τη βροχή από λιωμένο γυαλί.

Το φως του άστρου του, ανακλάται πάνω στα σωματίδια της ατμόσφαιρας, τα οποία απορροφούν το κόκκινο φως, αλλά αφήνουν το μπλε να δραπετεύσει. Μια εναλλακτική θεωρία που προτείνει μια ομάδα των ερευνητών, είναι πως αυτό το χαρακτηριστικό χρώμα δημιουργείται από σύννεφα υδρογόνου.
www.naftemporiki.gr –www.bbc.co.uk