Μια υπεριώδης ματιά στα νέφη του Μαγγελάνου

Η υπεριώδης άποψη του Μεγάλου Νέφος του Μαγγελάνου από το διαστημικό τηλεσκόπιο Swift της NASA.

Oι γαλαξίες Μέγα Νέφος του Μαγγελάνου (Large Magellanic Cloud, LMC) και Μικρό Νέφος του Μαγγελάνου (Small Magellanic Cloud, SMC) είναι νεαρότεροι σε ηλικία από το Γαλαξία μας και είναι μέλη της Τοπικής Ομάδας γαλαξιών. Είναι οι κοντινότεροι γαλαξίες που είναι ορατοί με γυμνό μάτι.
Βρίσκονται σε απόσταση από τη Γη 168.000 έτη φωτός (το Μέγα Νέφος) και 195.000 έτη φωτός (το Μικρό Νέφος).
Ο μόνος άλλος γαλαξίας που φαίνεται με γυμνό μάτι είναι ο Μέγας Γαλαξίας της Ανδρομέδας (Μ31), αλλά πολύ πιο δύσκολα από τα Νέφη του Μαγγελάνου.
Ωστόσο, αντίθετα από αυτόν, τα Νέφη του Μαγγελάνου δεν φαίνονται ποτέ στον ελληνικό ή τον ευρωπαϊκό ουρανό, επειδή είναι πολύ νότια «αντικείμενα», αόρατα ακόμα και από τη βόρεια Αίγυπτο.
Σε αυτό οφείλουν και το όνομά τους, καθώς ο Φερδινάνδος Μαγγελάνος, γνωστός από τον πρώτο γύρο της Γης, τα έβλεπε επί πολλούς μήνες πλέοντας στις νότιες θάλασσες, ιδίως περιπλέοντας την νότιο Αμερική, το ίδιο όπως τα θαυμάζουν και σήμερα οι ναυτικοί του εμπορικού ναυτικού.
Στο βίντεο που ακολουθεί βλέπουμε λεπτομέρειες των γαλαξιών LMC και SMC όπως τις αποτύπωσε στο υπεριώδες φως το διαστημικό τηλεσκόπιο Swift της NASA.

Κατηγορίες:ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗ