Οι δυναμικές γραμμές του μαγνητικού πεδίου της Γης

Το αόρατο πεδίο δυνάμεων γύρω από έναν μαγνήτη μπορεί να γίνει ορατό με τα ρινίσματα σιδήρου που προσανατολίζονται κατά μήκος των φανταστικών δυναμικών γραμμών. Ο σιδερένιος πυρήνας της Γης συμπεριφέρεται σαν ένας τεράστιος μαγνήτης και οι επιστήμονες για έναν αιώνα και πλέον διερευνούν την δομή και το σχήμα του.
Η εικόνα παραπάνω οπτικοποιεί το μαγνητικό πεδίο γύρω από τη Γη – την λεγόμενη μαγνητόσφαιρα – όπως θα φαίνονταν από το διάστημα. Βασίζεται σε πραγματικές επιστημονικές παρατηρήσεις που ξεκίνησαν από την αρχή της εποχής του διαστήματος.
Οι πορτοκαλί δυναμικές γραμμές ξεκινούν από τον βόρειο πόλο και οι μπλε καταλήγουν στον νότιο πόλο. Οι δυναμικές γραμμές δεν είναι ορατές, αλλά ανιχνεύονται από ειδικούς αισθητήρες. Σε αντίθεση με το συμμετρικό σχήμα των ρινισμάτων σιδήρου που δημιουργεί ένας ραβδόμορφος μαγνήτης, η μαγνητόσφαιρα ωθείται προς την πλευρά που βλέπει τον Ήλιο. Αυτό οφείλεται στον ηλιακό άνεμο, ένα ρεύμα φορτισμένων σωματιδίων (κυρίως πρωτόνια) από τον Ήλιο, που κινούνται ταχύτατα και δημιουργούν το δικό τους μαγνητικό πεδίο.
svs.gsfc.nasa.gov – earthobservatory.nasa.gov