Βίντεο: Ζουμ στο αστρικό σμήνος NGC 6520 …

Posted on 14/02/2013

… και το σκοτεινό νέφος Barnard 86

Το γαλαξιακό νεφέλωμα NGC 6520 και το γειτονικό του νέφος Barnard 86

Η νέα εικόνα του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Νότου (ESO), που τραβήχτηκε με την κάμερα Wide Field Imager του τηλεσκοπίου 2,2 μέτρων MPG/ESO στο Αστεροσκοπείο La Silla στη Χιλή, δείχνει το γαλαξιακό νεφέλωμα NGC 6520 και το γειτονικό του νέφος Barnard 86, τα οποία βρίσκονται αμφότερα σε απόσταση περίπου 6.000 ετών φωτός από τον Ήλιο.

Το κοσμικό αυτό ζευγάρι βρίσκεται σε μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του Γαλαξία μας, στο Μεγάλο Αστρικό Νέφος, στον αστερισμό του Τοξότη.

Ο τεράστιος αριθμός των αστεριών που φωτίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή κάνουν να φαίνονται πολύ έντονα τα σκοτεινά νέφη σκόνης, όπως το Barnard 86, που εμφανίζεται στο κέντρο της εικόνας και μοιάζει με μία σταγόνα μελανιού στο φωτεινό ουρανό.

Το Barnard 86 πήρε το όνομά του από τον Edward Emerson Barnard, έναν αμερικανό αστρονόμο, που ανακάλυψε και φωτογράφησε πολυάριθμους κομήτες, σκοτεινά νεφελώματα, μία από τις σελήνες του Δία και πολλά άλλα.

Αν κανείς το κοιτάξει με ένα μικρό τηλεσκόπιο, το Barnard 86 μοιάζει σαν ένα μπάλωμα του απομακρυσμένου καθαρού ουρανού πίσω από τα νεογέννητα άστρα. Στην πραγματικότητα, το νέφος βρίσκεται μπροστά από το Μεγάλο Αστρικό Νέφος. Μπλοκάρει όμως το φως των άστρων που βρίσκονται πίσω του, καθώς αποτελείται από παγωμένη σκόνη, αδιαφανή στο ορατό φως. Λέγεται ότι δημιουργήθηκε από τα απομεινάρια ενός μοριακού νέφους που διαλύθηκε και σχημάτισε το κοντινό νεφέλωμα NGC 6520, που βρίσκεται αριστερά του Barnard 86 στη φωτογραφία.

Το Μεγάλο Αστρικό Νέφος του Τοξότη είναι γεμάτο νεαρά, καυτά και γαλαζωπά άστρα. Συνήθως τα αστρικά νέφη αποτελούνται από χιλιάδες άστρα, που σχηματίζονται όλα την ίδια στιγμή και έτσι έχουν την ίδια ηλικία. Αυτά τα νέφη δεν έχουν ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια ζωής, μόλις μερικά εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια. Η ηλικία του NGC 6520 υπολογίζεται ότι είναι περίπου 150 εκατομμυρίων χρόνων. Όπως όμως επισημαίνει το ESO σε ανακοίνωσή του, η εικόνα αυτής της γειτονιάς του Γαλαξία θα αλλάξει σε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια, όταν τα άστρα του Μεγάλου Νέφους θα έχουν πια απομακρυνθεί μεταξύ τους.
www.enet.gr – www.eso.org